۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۶۴۵۸۳۳
چشمه‌هایی به رنگ رسانه (۱۸)

با قدرت نرم اژدها را رام کن

با قدرت نرم اژدها را رام کن
هیکاپ بعد از دوستی با اژدهایش، برای بال آسیب دیده، یک بال مکانیکی درست می‌کند که باید حتما سوار اژدها باشد و با اهرمی که با پایش کنترل می‌کند، اژدها می‌تواند پرواز کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، انیمیشن how to train your dragon یا چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم. در 3 قسمت سینمایی و 8 فصل سریالی توسط شرکت dreamworks ساخته شد. قسمت اول سینمایی این انیمیشن در ژانر اکشن و فانتری برای اولین بار در سال 2010 به کارگردانی دین دُبلوا و کریس سندرز به روی پردۀ سینما رفت.

انیمیشنی که به شدت تحت تاثیر مسئله قدرت نرم اثر جوزف نای است و درباره چگونگی ادبیات رام کردن خطرناک‌ترین دشمنان راهکارهایی را به کودکان آموزش می‌دهد و به نوعی کلاس استراتژی برای کودکان است تا بتوانند یک راهبرد اساسی قدرت نرم را به خوبی آموزش ببینند.

 

با قدرت نرم اژدها را رام کن

 

سینما مهمترین ابزار انتقال پیام

در گذشته اگر اندیشمندان و فیلسوفان نظرات خود را در قالب کتاب و مطالب خشک علمی منتشر می‌کردند، امروزه یکی از راه‌های انتشار افکار و البته با تاثیرگذاری خیلی بیشتر استفاده از ابزارهای رسانه‌ای و هنری مثل سینما و داستان است.

دنیای داستانی انیمیشن چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم در یک دهکدۀ وایکینگی به نام برک (Berk) رقم می‌خورد که مردم این دهکده با مشکلی به نام حملۀ اژدهاها روبرو هستند. بافت سنتی دهکده دائم با اژدهاها درگیر است و با آن‌ها می‌جنگد اما شخصیت اول داستان پسر بچه‌ای به نام هیکاپ (Hiccup) است که استعدادی در کشتن اژدهاها ندارد و بر خلاف دیگر افراد قبیله از فکرش بیشتر از زور بازویش استفاده می‌کند.

 

با قدرت نرم اژدها را رام کن

 

کودکی که اژدها را تربیت می‌کند

هیکاپ با ساخت ابزاری که ابداع فکر خودش است، قوی‌ترین اژدها را به نام کابوس یا خشم شب (Nightmare) می‌گیرد، اژدهایی که حتی تا به حال دیده نشده و هیچ وایکینگی نتوانسته شکارش کند. هیکاپ به جای تلاش برای کشتن اژدها، آن را رام می‌کند و با او دوست می‌شود.

در واقعیت اسم این مجموعه انیمیشن را بایستی گذاشت: چگونه دشمن خود را تربیت کنیم؟ و کتابی در حوزۀ علوم استراتژیک باشد. روشی که هیکاپ در انیمیشن دنبال می‌کند، همان روش قدرت نرم است، در این روش برعکس روش قبلی که با استفاده از قوۀ قهریه سعی در مقابله با دشمن وجود دارد، دشمن خود را با استفاده از روش خاصی، تربیت می‌کند و بعد با تغییر قلب‌ها و ذهن‌ها او را وادار به انجام کاری می‌کند که خودش بخواهد.

هیکاپ بعد از دوستی با اژدهایش، برای بالی که آسیب دیده، یک بال مکانیکی درست می‌کند که برای استفاده از آن حتما باید سوار اژدها باشد و با اهرمی که با پایش کنترل می‌کند، اژدها می‌تواند پرواز کند. این یعنی اصل وابستگی و بعد جالب وقتی بعدا بال دیگری طراحی می‌کند که بتواند خود اژدها که نامش را بی‌دندان (Toothless) گذاشته بدون کمک هیکاپ پرواز کند، اژدها این بال را می‌شکند و بال قبلی خودش را می‌خواهد.

تنها راه مقابله با دشمن از مسیر قدرت نرم می‌گذرد

بافت سنتی دهکده و مخصوصا پدر هیکاپ با نام استویک (stoick) تنها روش جنگیدن سخت را مناسب می‌داند. اما در انتهای قسمت اول که با یک اژدهای غول پیکر روبرو می‌شوند، می‌بینند تنها راه مقابله با دشمن بزرگ‌تر استفاده از دشمنی است که تربیت می‌شود. به این معنا که امروزه تنها راه موجود برای مقابله با دشمن استفاده از قدرت نرم است.

نژاد مورد استفاده در این انیمیشن نژاد وایکینگ‌هاست، ممکن است علت این أمر آن باشد که اقوام وایکینگی یکی از اجداد مهم اروپایی هستند و اولین قومی هستند که 500 سال قبل از کریستف کلمب قارۀ آمریکا را کشف کردند. علت دیگر استفاده از قوم وایکینگ درنده خویی و جنگاوری آن‌ها است که حدود 300 سال قارۀ اروپا را غارت می‌کردند. قوم وایکینگ ساکنان بومی مناطق سوئد، نروژ و دانمارک امروزی بودند و خود لغت وایکنیگ به معنای دزد است چرا که امورات خود را از طریق غارت می‌گذراندند.

قسمت اول این انیمیشن سینمایی با بودجۀ 165 میلیون دلاری، توانست در گیشه به فروش حدودا سه برابری، یعنی 494.8 میلیون دلار برسد. /882/ 703/

جواد انبارداران

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
شبنم
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۲
خیلی عالی
0
0
امیرعلی ومحمد پارسا
Iran (Islamic Republic of)
۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۵
خیلی خیلی عالی
0
0