۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۶۴۶۹۳۵

ترامپ و دزدی دریایی ماسک

ترامپ و دزدی دریایی ماسک
رفتار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، نسبت به شیوع ویروس کرونا در امریکا به طور کلی نسبت به روز‌های اولیه شیوع این ویروس تغییر کرده است.
به گزارش خبرگزاري رسا، رفتار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، نسبت به شیوع ویروس کرونا در امریکا به طور کلی نسبت به روز‌های اولیه شیوع این ویروس تغییر کرده است. او که این موضوع را در آن زمان دست‌کم می‌گرفت و از اظهارنظر مقام‌های دولتش مثل ویلبر راس، وزیر بازرگانی امریکا، پیدا بود که کاخ سفید نه تنها نگران گرفتار شدن چین به این ویروس است بلکه آن را فرصتی برای رونق کار و کسب در امریکا می‌داند. حالا که پای ویروس به امریکا رسیده هم کار و کسب در این کشور افت کرده و هم اینکه آمار مبتلایان و مرگ و میر چنان بالا رفته که با ۲۷۰ هزار مبتلا و ۷ هزار کشته حتی ترامپ را هم نگران کرده است. به همین جهت نیز او برخلاف گذشته، حالا تقریباً در تمام کنفرانس‌های خبری مربوط به کرونا شرکت می‌کند و حتی به قانون مصوب اوایل دهه ۱۹۵۰ متوسل می‌شود تا دست به مصادره ماسک‌های خریداری شده توسط دیگر کشور‌ها بزند؛ کاری که از نظر آلمان‌ها «دزدی دریایی مدرن» است.

این قانون در زمان جنگ کره به تصویب رسید و به رئیس‌جمهور امریکا اجازه می‌دهد تا بر تولید و مصرف اقلام ضروری مثل ماسک و دستگاه‌های تنفسی کنترل ویژه‌ای داشته باشد. ترامپ هم به دلیل وضعیت فوق‌العاده در امریکا به این قانون متوسل شده تا به شرکت ۳ ام دستور توقف صادرات ماسک‌های ان ۹۵ را بدهد، اما از آنجایی که بیشترین تولید این شرکت در خارج از خاک امریکا است، دستور ترامپ مشکلات جدی به وجود آورده است. یکی از این مشکلات مربوط می‌شود به محموله ۲۰۰ هزار ماسکی که این شرکت به درخواست پلیس برلین تولید کرده بود، اما بنابر دستور ترامپ، این محموله در بانکوک تایلند ضبط و مصادره شده است. آندریاس گیزل، وزیر داخلی ایالت برلین، چنان از این عمل امریکا خشمگین شده که مصادره ماسک‌ها و ارسال آن‌ها به امریکا را «مصداق دزدی دریایی مدرن» خوانده است. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که کاخ سفید عواملش را در سرتاسر جهان برای خرید ماسک گسیل کرده، کاری که یکی از مقامات فرانسوی آن را به جست‌وجو و رقابت برای «پیدا کردن گنج» تشبیه کرده است. والری پرسی، فرماندار ناحیه ایل دو فرانس، از برنامه خرید ماسک گفته که ناگهان امریکایی‌ها پیدا شدند و با سه برابر قیمت آن محموله را نقداً به چنگ آوردند.

شکی نیست که این دست اقدامات ترامپ و عواملش کاری به شدت غیراخلاقی است، آن هم در شرایطی که همبستگی جهانی برای این بیماری همه‌گیر ضرورت دارد، اما شکی نیست که ترامپ برای موفقیت خودش حاضر به انجام هر عمل غیراخلاقی است. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، توقف صادرات کالا‌های پزشکی از سوی امریکا را «اقدامی اشتباه» خوانده و حتی شرکت ۳ ام در بیانیه خود متذکر شده که تصمیم به توقف صادرات ماسک به خارج از امریکا می‌تواند منجر به «اقدامات متقابل دیگر کشورها» و در نهایت باعث شود دسترسی به اقلام تنفسی در داخل امریکا هم کاهش بیابد. با وجود این، ترامپ از وضعیت اضطراری فعلی آنچنان نگران شده که نه توجهی به وجوه غیراخلاقی تصمیمش دارد و نه به عواقب آن حتی برای خود امریکا. در واقع، شیوع کرونا و ناتوانی کنترل آن بد‌ترین اتفاقی است که می‌تواند در سال انتخاباتی برای او بیفتد و همین حالا هم سرزنش‌ها بابت کوتاهی او در مدیریت این بیماری شدت گرفته است.
 
جان اف هریس، سردبیر سابق پولتیکو، وضعیت فعلی ترامپ را با وضعیت هربرت هوور مقایسه کرده که در اوایل رکورد اقتصادی بزرگ ۱۹۲۸ رئیس‌جمهور امریکا بود و معتقد است که ترامپ هم مثل هوور در مقابل کرونا دچار استیصال شده است. استیصال ترامپ وقتی جدی‌تر می‌شود که پیش‌بینی بانک استنلی مورگان تحقق بیابد و بنابر آن، نرخ بیکاری امریکا در پایان بهار از ۱۵ درصد عبور کند. نرخ بیکاری تا اینجای کار از ۵/ ۳ درصد در فوریه به ۴/۴ درصد در ماه مارس رسیده هرچند که برخی آمار غیر رسمی را بسیار بیشتر از این و حتی بیش از ۱۰ درصد می‌دانند. اگر پیش‌بینی استنلی مورگان تحقق بیابد و شیوع ویروس کرونا همین سیر صعودی را داشته باشد، ترامپ بی‌شک با بد‌ترین بحران داخلی روبه‌رو خواهد شد که به شدت انتخاب مجدد او را به خطر خواهد انداخت. به همین جهت است که او حالا قانون ۷۰ سال قبل را به جریان می‌اندازد تا بدون توجه به عواقب غیراخلاقی، حتی دست به دزدی دریایی می‌زند تا مانع فاجعه‌ای شود که امریکا مبتلا به آن شده است./1360/
ارسال نظرات