۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۶۴۶۹۳۸
یادداشت؛

ساختار قدرت بین‌المللی پس از کرونا تغییر می‌کند

ساختار قدرت بین‌المللی پس از کرونا تغییر می‌کند
ملت ایران با برخورداری از ظرفیت‌های بزرگ انسانی و زمینه‌های تاریخی، می‌تواند با کمک جوانان غیرتمند ایرانی (که هر کدام خود را یک قاسم سلیمانی می‌دانند) نقش مؤثری در شکل دادن به نظم و جهان جدید در داخل کشور و منطقه و حتی سطح جهانی داشته باشند.
به گزارش خبرگزاري رسا، دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشتی تفصیلی به پیامد‌های کرونا و بررسی وضعیت جهان پس از ویروس کرونا پرداخته و نوشته است: کرونا سرانجام خواهد رفت، ولی زخم ناشی از کرونا و پیامد‌های آن بر پیکر جهان باقی خواهد ماند. چرا؟ چون ساختار قدرت بین‌الملل کنونی، توان کافی برای درمان این زخم و جبران پیامد‌های وسیع آن را ندارد، طبعاً این ساختار تغییر خواهد کرد و نظمی جدید پدیدار خواهد شد. به این ترتیب فرصتی برای ترمیم درد‌های عمیق بشریت پیدا خواهد شد. ولی آیا از آن فرصت‌ها به درستی بهره‌برداری خواهد شد یا دوباره شاهد فرصت سوزی و تکرار تاریخ خواهیم بود.

رضایی در بخشی از یادداشت خود ضمن طرح پرسش‌های فراوان درباره تغییرات در ساختار‌های قدرت جهانی نوشته است: در آینده از یکسو غرب یعنی اروپا و امریکا، ضعیف می‌شود و از سوی دیگر آسیا و چین قوی‌تر از گذشته در صحنه خواهند بود؛ و در نتیجه، بخش اعظمی از قدرت و برتری اقتصادی از غرب به شرق منتقل می‌شود.

او اضافه کرده است: «سرمایه‌داری و لیبرالیسم غرب»، باطن و روح و اندیشه و جانِ دولت‌ها، جوامع، احزاب و همچنین روابط انسانی، اجتماعی و سیاسی جوامع غربی و غرب‌زده را سیاه و آلوده کرده، ولی سال‌ها به صورت پنهانی و غیرآشکار در حال رشد و گسترش بود. گرچه افراد، گروه‌ها و جنبش‌های زیادی در مقابل منشأ این بیماری ایستادند و از این بیماری نجات یافتند، ولی تعداد آن‌ها به نسبت کل، زیاد نبوده است. این بیماری حتی وارد جوامع اسلامی از جمله ایران شد؛ در ایران از حدود یک‌صد سال پیش ابتدا با سرکوب نظامی و قدرت سخت و سال‌ها بعد به صورت اعتقادی و قدرت نرم، وارد صحنه شدند و افکار، اندیشه‌ها، باورها، سبک زندگی و پیوند‌های اجتماعی مانند نهاد خانواده و شهرسازی را به کلی تحت تأثیر قرار داد. در منطقه، چون سلطه و قدرت نرم را کافی نمی‌دانستند، با زور نظامی و تأسیس ده‌ها پایگاه نظامی و تأسیس رژیم اشغالگر قدس در منطقه و نفوذ گسترده در ساختار سیاسی و اداری دولت‌ها، امکان شکل‌گیری راهی غیراز غربزدگی را از بین بردند و راه‌های رهایی را مسدود کردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزوده است: واقعیت این است که پیامد‌های اقتصادی، انسانی و سیاسی کرونا و بیماری فعال شده و جرقه خورده باطنی و فکری جهان غربی از کنترل امریکا و اروپا خارج خواهد شد و بازی بین‌المللی به شرق و آسیا منتقل خواهد شد. جهان جدید را آسیایی‌ها رقم خواهند زد. جهان جدید یا تکرار تاریخ به شکل دیگری خواهد بود و ظلم و فساد ادامه خواهد یافت و یا آزادیخواهان و عدالتخواهان وارد صحنه می‌شوند و با جنبش‌ها و نهضت‌های انسانی یک دنیای جدید انسانی را می‌سازند. آسیا ظرفیت تمدنی بسیار بزرگ‌تری از غرب دارد؛ تمدن‌های بزرگ اسلامی، چینی، هندی، ایرانی در آسیا قرن‌ها جریان داشته است. ولی این به تنهایی سبب نمی‌شود که یک تمدن با برتری جهانی ساخته شود و تمدن غرب اگر ردای برتری خود از تن به در آورد، ولی برای توازن با شرق به مبارزه ادامه می‌دهد. بی شک فضای رقابتی جدید شکل می‌گیرد و بنابراین فرصت‌ها و تهدیدات جدیدی در جهان آشکار می‌شود. بی‌تردید در چنین برهه خطیری، ملت پر افتخار ایران و اندیشمندان و روشنفکران و علمای انقلابی آن، ظرفیت نقش‌آفرینی مؤثری را در ایجاد نظم و جهان جدید دارند. سابقه تاریخی ملت ما، چه قبل از اسلام و چه پس از آن، نشانگر این توانایی است. از سوی دیگر بیش از چهل سال است که ملت ما پرچم یک نظم و ایدئولوژی جدید و نماد ارزش‌ها و فرهنگ انسانی، را برافراشته و یک روشنگری و مقابله علیه اندیشه و فرهنگ و تمدن غربی را آغاز کرده است؛ از یک طرف در مقابل جنایات صهیونیزم و استکبار امریکایی ایستاده و آن‌ها را در منطقه غرب آسیا با مشکلات جدی مواجه کرده و از سوی دیگر نظامات سیاسی، دفاعی و امنیتی پیش برنده‌ای را به وجود آورده است.

البته اذعان می‌کنیم که غرب‌زده‌ها در اقتصاد و فرهنگ ما مقاومت می‌کنند و ما هنوز نتوانسته‌ایم یک اقتصاد قوی اسلامی ایرانی در جامعه مان بنا کنیم. ولی پشتوانه آن اخلالگران اقتصادی به زودی فرو می‌ریزد و البته نیرو‌های انقلاب باید با پشتوانه علمی‌تر و اندیشه قوی‌تر به مبارزه خود علیه آن‌ها ادامه دهند. ملت ما به برکت انقلاب اسلامی و رهبری انقلابی و حکیم آن، با دست گذاشتن روی منشأ اصلی بیماری باطنی جوامع غربی و غرب زده، قریب ۴۰ سال است که به مبارزه خود در داخل و منطقه و حتی سطح جهانی ادامه داده است؛ بنابراین ملت و نظام ما نمی‌توانند در شرایط کنونی، و پس از کرونا به صحنه نیایند و دست روی درد‌های واقعی بشر نگذارند.

رضایی در پایان یادداشت تحلیلی خود تأکید کرده است: به نظر می‌رسد ملت ایران که صاحب تمدن‌های بزرگی بوده‌اند، با برخورداری از ظرفیت‌های بزرگ انسانی و زمینه‌های تاریخی، می‌تواند با کمک جوانان غیرتمند ایرانی (که هر کدام خود را یک قاسم سلیمانی می‌دانند) و با استفاده از تجربه ۴۰ سال گذشته و البته با یک آسیب‌شناسی بدون تعصب، نقش مؤثری در شکل دادن به نظم و جهان جدید در داخل کشور و منطقه و حتی سطح جهانی داشته باشند./1360/
ارسال نظرات