۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲
کد خبر: ۶۴۶۹۸۲

روزانه ۳ هزار ماسک در کارگاه حرم حضرت شاهچراغ تولید می‌شود

روزانه ۳ هزار ماسک در کارگاه حرم حضرت شاهچراغ تولید می‌شود
معاون اجرایی آستان مقدس احمدی و محمدی از راه‌اندازی کارگاه تولید ماسک در حرم مطهر شاهچراغ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، قرارگاه بهداشت و سلامت احمدبن‌موسی(ع) از روزهای ابتدایی فروردین ماه برای ساماندهی به ظرفیت‌ها و حرکت‌های مردمی برای مقابله با بیماری ویروس کرونا با محوریت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) تشکیل شده است.

این قرارگاه در 7 کارگروه به مقابله و درمان بیماری کرونا می‌پردازد که یکی از فعالیت‌های آن تولید ماسک است. کار تولید ماسک در حرم مطهر شاهچراغ (ع) از امروز آغاز شده است.

محسن نعمتی، معاون اجرایی آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) امروز در حاشیه راه‌اندازی این کارگاه اظهار داشت: بعد از اینکه این ویروس در جامعه شیوع پیدا کرد، بنا به توصیه تولیت آستان مقدس احمدی قرار بر این شد که تمام دستورالعمل‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی درباره حرم به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه تامین سلامت زائران یکی از وظایف این آستان مقدس است، گفت: در مرحله نخست کار ضدعفونی کردن حرم به صورت روزانه در 3 مرحله انجام شد؛ در مرحله دوم براساس تصمیم ستاد کرونا در استان قرار شد محدودیتی در حرم ایجاد شود که این کار نیز انجام شد.

معاون اجرایی آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با بیان اینکه از 8 درب حرم تنها یک درب از سمت باب‌الرضا باز ماند، افزود: با این حال ضدعفونی، غربالگری و تب‌سنجی زائران همچنین محدودیت در اطراف ضریح انجام و کلیه فعالیت‌های فرهنگی حرم و نماز جماعت نیز تعطیل شد.

نعمتی با بیان اینکه ساعت کار حرم نیز براساس تصمیم ستاد استانی کرونا محدود شد، بیان کرد: تا پیش از شیوع بیماری کرونا ساعت کار حرم سه شیفت و شبانه‌روزی بود اما پس از تصمیم ستاد استانی کرونا به 4.5 صبح تا ساعت 8 شب محدود شد.

وی با بیان اینکه در مرحله سوم براساس پیشنهاد ستاد ملی کرونا و نامه وزیر بهداشت که درخواست تعطیلی حرم را داشتند، در هفته آخر اسفندماه حرم تعطیل شد، عنوان کرد: هرچند این تصمیم بسیار سختی بود اما باز هم برای حفظ سلامتی مردم و زائران حرم تعطیل و درب‌های آن به طور کامل بسته شد.

معاون اجرایی آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با بیان اینکه حرم تنها یک مکان زیارتی نیست بلکه کارکردهای اجتماعی نیز دارد، تصریح کرد: بر همین اساس تصمیم بر این شد که قرارگاه بهداشت و سلامت با محوریت این آستان شکل بگیرد.

نعمتی با بیان اینکه این قرارگاه با 7 کارگروه شکل گرفت و در حال فعالیت است، گفت: کارگروه بهداشت و درمان، کارگروه رصد و پایش، کارگروه فرهنگی و آموزشی، کارگروه مشارکت‌های مردمی، کارگروه خیریه و کارگروه شورایاری‌ها و شهروندان با استفاده از همه ظرفیت‌های حرم مطهر برای مقابله با کرونا شکل گرفت.

وی با بیان اینکه دارالشفای آستان نیز که سال‌های سال فعال بود، در جریان بیماری کاملا پای کار آمد، افزود: در حال حاضر بخش تخصصی ریه فعال شده و پزشکان متخصص ریه در دارالشفا مشغول هستند؛ در کارگروه بهداشت و درمان از ظرفیت‌های پرستاران و نظام پرستاری استفاده شده است.

معاون اجرایی آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با اشاره به استفاده از ظرفیت قریب به 4 هزار نفر از خادمان آستان مقدس در این قرارگاه گفت: خدام افتخاری حرم در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای توزیع بسته‌های تبرکی بین پزشکان و پرستاران فعال هستند و مجموعه‌های درمانی خادمین در دروازه قران در مسیر برگشت بین مسافرینی که از ورودشان به شیراز ممانعت می‌شد، بسته‌های تبرکی توزیع کردند.

نعمتی با اشاره به راه‌اندازی کارگاه تولید ماسک در حرم مطهر نیز بیان کرد: در این کارگاه از ظرفیت خادمان افتخاری استفاده شده که در شروع کار یک شیفت اما در روزهای آینده در 2 تا 3 شیفت به تولید ماسک و توزیع در مناطق محروم و حاشیه و مناطقی که نیازمند هستند، می‌پردازد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه 3 هزار ماسک تولید می‌شود، اظهار داشت: این ماسک‌ها با قابلیت شست‌وشو هستند و به صورت رایگان در مناطق محروم توزیع می‌شود.

معاون اجرایی آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) بیان کرد: علاوه بر این ضدعفونی کردن معابر، خیابان‌های اطراف حرم و سایر مناطق بافت قدیم شهر نیز در دستورکار قرارگاه سلامت احمدبن‌موسی(ع) قرار دارد.

نعمتی تصریح کرد: همچنین بسته‌های معیشتی جهت خانوارهای بیماران کرونایی در دستور کار است که از هفته آینده براساس لیستی که دانشگاه علوم پزشکی ارسال کرده همراه با تبرکی توزیع می‌شود.

وی گفت: یکی از اقدامات دیگر قرارگاه برای دوران پساکرونا، رسیدگی به وضعیت کارگرانی است که به لحاظ اقتصادی آسیب دیدند که این موضوع نیز در دستور کار است./1350/د102/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات