۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۶۴۷۰۸۱

پشت پرده کاهش پایگاه و تحرکات مشکوک آمریکا در عراق

پشت پرده کاهش پایگاه و تحرکات مشکوک آمریکا در عراق
در میان سه پایگاهی که آمریکایی‌ها در عراق بر روی آن‌ها متمرکز شده‌اند، حساس‌ترین پایگاه، «عین‌الاسد» است که در غرب استان الانبار در مرز با سوریه قرار دارد.

به گزارش خبرگزاري رسا، در بحبوحه شیوع کرونا که افکار عمومی جهانیان معطوف به مقابله با این پاندمی است، رژیم تروریستی آمریکا تحرکات مشکوکی را در عراق هم به لحاظ نظامی و هم به لحاظ سیاسی به پیش می‌برد.

قطعنامه اخراج اشغالگران
به موجب قطعنامه‌ای که در تاریخ ۱۵ دی با اکثریت آراء توسط پارلمان عراق صادر شد، ۵ هزار نیروی ارتش تروریستی آمریکا باید تا تاریخ ۱۳ فروردین ۹۹ (۱ آوریل ۲۰۲۰) عراق را ترک می‌کردند، اما شواهد امر حاکی از آن است که آمریکایی‌ها در حال دور زدن مصوبه قانونی پارلمان عراق و تجمیع نیرو‌های نظامی و سیاسی‌شان در پایگاه‌هایی مشخص در عراق هستند.

آمریکایی‌ها اگرچه پایگاه‌هایی نظیر «القیاره» و «کی‌یک» در شهر‌های موصل و کرکوک را تحویل ارتش و نیرو‌های امنیتی عراق داده‌اند، اما بجای ترک عراق وفق مصوبه پارلمان این کشور، نظامیان تروریست و دیپلمات‌هایشان را به سمت دو پایگاه «عین‌الاسد» در غرب استان الانبار عراق و پایگاه «حریر» در اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق گسیل داشته‌اند.

ظاهرنمایی آمریکایی‌ها
«محمدصادق کوشکی» کارشناس مسائل غرب آسیا، در همین رابطه به خبرنگار میزان گفت: تاکتیک آمریکایی‌ها برای ماندن در عراق این بود که بخشی از پایگاه‌هایشان در این کشور را به صورت نمادین خالی کنند و نیروهایشان را در دو پایگاه متمرکز کنند تا امکان حفاظت از آن‌ها افزایش یابد. آمریکایی‌ها در این ظاهرنمایی‌ها و اقدامات فریبکارانه خود نه تنها از تعداد نیروهایشان کم نکردند بلکه تلاش کردند نیروهایشان را در «عین‌الاسد» و پایگاه اربیل جای دهند.

از سویی دیگر آمریکایی‌ها بدون مجوز دولت عراق و با وجود مخالفت بغداد، اقدام به استقرار سامانه‌های پاتریوت در پایگاه‌های «عین‌الاسد» و «حریر» که محل تجمع‌شان است، کرده‌اند. اقدامی که به وضوح نشان می‌دهد آمریکایی‌ها قصدی برای عمل به مصوبه قانونی پارلمان عراق برای ترک این کشور ندارند و برای ادامه حضور اشغالگرانه خود در خاک عراق برنامه چیده‌اند.

کاهش پایگاه و تحرکات مشکوک آمریکا در عراق

چرا آمریکا ۱۱ پایگاه خود در عراق را به ۳ پایگاه تبدیل کرد؟
اما هدف آمریکایی‌ها از افزایش تحرکات نظامی در عراق چیست؟ «سعدالله زارعی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار میزان در پاسخ به سوال مزبور، گفت: تحرکات این روز‌های آمریکایی‌ها در عراق به منظور تثبیت نیروهای‌شان صورت می‌گیرد؛ آمریکایی‌ها امروز به این جمع‌بندی رسیده‌اند که از عدد و مساحت نظامی‌شان در عراق کم کنند و به یک تعداد چابک‌تر و موقعیت مستقرتری در عراق دست پیدا کنند، لذا یازده پایگاه نظامی خود در عراق را به سه پایگاه تبدیل کرده‌اند؛ البته این سه پایگاه را نیز در سه نقطه استراتژیک عراق قرار داده‌اند.

زارعی این را هم گفت که در میان سه پایگاهی که آمریکایی‌ها در عراق بر روی آن‌ها متمرکز شده‌اند، حساس‌ترین پایگاه، «عین‌الاسد» است که در غرب استان الانبار در مرز با سوریه قرار دارد و دلیل این امر نیز از آنجا نشئت می‌گیرد که مهم‌ترین ماموریت نظامی آمریکا در عراق تثبیت موقعیت امنیتی رژیم صهیونیستی است.

کاهش پایگاه و تحرکات مشکوک آمریکا در عراق

تلاش آمریکا برای کودتا در عراق؟!
این اقدامات مغایر با حاکمیت ملی عراق از سوی آمریکایی‌ها و همچنین سایر تحرکات نظامی‌شان در عراق از جمله افزایش گشت‌های هوایی تحریک‌کننده، این ظن را ایجاد کرده است که واشنگتن به دنبال کودتا در عراق است تا در صورتی که «عدنان الزرفی» کاندیدای مطلوبش نظر مساعد اعضای پارلمان عراق را برای تشکیل کابینه جلب نکرد، مبادرت به کودتا در عراق کند.

این ظن از آنجایی تقویت می‌شود که چند روز پیش، رسانه‌های عراقی نامه «ماتیو تولر» سفیر آمریکا در عراق به رهبران گروه‌های سیاسی و روسای فراکسیون‌های پارلمانی عراق را افشاء کردند؛ نامه‌ای که در آن سفیر آمریکا، شخصیت‌های متنفذ سیاسی عراق را تهدید کرده بود درصورتی که به نخست وزیری «عدنان الزرفی» تن ندهند عواقب سختی در انتظار عراق خواهد بود!

کاهش پایگاه و تحرکات مشکوک آمریکا در عراق

از سویی دیگر، روز شنبه ۱۶ فروردین (۴ آوریل) الزرفی به‌عنوان فرد تعیین شده از سوی «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق برای تشکیل کابینه، در نامه‌ای برنامه‌های خود را در صورت تشکیل دولت به نمایندگان پارلمان ارائه و فهرست اولویت‌ها و برنامه‌های اقتصادی، سیاسی و سیاست خارجی و همچنین مبارزه با شیوع کرونا را برای نمایندگان عراقی، تبیین کرد.

بنا به اعلام فراکسیون پارلمانی الصادقون، در برنامه پیشنهادی «عدنان الزرفی»، اجرای قانون اخراج نظامیان خارجی از عراق گنجانده نشده است! امری که انتقاد نمایندگان پارلمان عراق را به دنبال داشت و یکی از دلایل حمایت آمریکا از الزرفی را آشکار کرد.

عراق در شرایط فعلی کودتاناپذیر است.
اما «سعدالله زارعی» وقوع کودتا در عراق کنونی را نامحتمل دانست و اظهار داشت: وضعیت فعلی عراق، وضعیت کودتاپذیری نیست؛ چرا که کودتا در کشوری رخ می‌دهد که قدرت متمرکز و عمدتا دیکتاتورگونه‌ای در آن مستقر است و کودتاگران با هدف ضربه‌زدن به آن قدرت متمرکز، برمی‌آیند و سیستم سیاسی ناظر بر آن را فرومی‌پاشانند. این امر در حالی است که قدرت در عراق امروز متکثر است و این تکثر قدرت، عراق فعلی را نسبت به عراق دوره صدام قدرتمندتر کرده است.

زارعی در ادامه بیان داشت: قدرتی که در عراق امروز با سیستم سیاسی متکثر در مقابل اقدامات کودتایی مقاومت می‌کند ده‌ها برابر قدرتمندتر از عراق دوره صدام با سیستم سیاسی متمرکز است. در دوره صدام، قدرت مقابله‌کننده با کودتا، تنها سازمان حزب بعث بود، اما امروز مرجعیت، اقوام، احزاب، نیرو‌های مردمی، نیرو‌های نوظهور قدرتمندی نظیر حشدالشعبی و حتی کشور‌های همسایه عراق، در مقابل کودتا هستند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: بنابراین با توجه به جمیع جهات و برجسته بودن قدرت متکثر، عراق در شرایط فعلی کودتاناپذیر است.

واکنش ایران به تحرکات مشکوک آمریکا در عراق.
اما ایران نیز به تحرکات مشکوک نظامیان تروریست و اشغالگر آمریکایی در خاک عراق واکنش نشان داده است؛ «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه در همین زمینه گفت: در حالی که دبیر کل سازمان ملل متحد و جامعه جهانی بر توقف اقدامات تنش‌زا و جنگ طلبانه در شرایط شیوع کرونا تاکید می‌کنند، تحرکات آمریکا در عراق خلاف خواسته رسمی و اعلام شده دولت، پارلمان و مردم عراق و تشنج آفرین است و می‌تواند وضعیت منطقه را به بی‌ثباتی و شرایطی فاجعه‌بار سوق دهد.

تلاش برای سوق دادن ترامپ به آتش‌بازی در عراق
روز یکشنبه سوم فروردین ۹۹، روزنامه نیویورک‌تایمز افشاء کرد که عده‌ای از مقام‌های ارشد دولت آمریکا از جمله «مایک پمپئو» وزیر خارجه و «رابرت ابراین» مشاور امنیت ملی، به ترامپ پیشنهاد کرده‌اند که با توجه به شیوع کرونا در جهان و تمرکز افکار عمومی جهانیان بر روی کرونا، دستور حمله نظامی علیه نیرو‌های حشدالشعبی عراق از جمله گردان‌های کتائب حزب‌الله را صادر کند.

کاهش پایگاه و تحرکات مشکوک آمریکا در عراق

این پیشنهاد با مخالفت سفت‌وسخت «مارک اسپر» وزیر جنگ و «مارک میلی» رئیس ستاد ارتش آمریکا مواجه شد و این دو مقام نظامی، خطرات آتش‌بازی آمریکا در عراق را به ترامپ گوشزد کردند.

هشدار مقاومت عراق به تروریست‌های آمریکایی
البته فرماندهان حشدالشعبی به عنوان نیرو‌های رسمی نظامی عراق هم نسبت به هرگونه شیطنت آمریکا در عراق به سردمداران واشنگتن هشدار دادند؛ روز پنجشنبه ۱۴ فروردین «کتائب حزب‌الله عراق» در بیانیه‌ای در مورد هرگونه اقدام خصمانه آمریکا در عراق علیه نیرو‌های مقاومت از جمله کتائب حزب‌الله هشدار داد. کتائب حزب‌الله در این بیانیه تصریح کرد اگر خروج نیرو‌های آمریکایی به طور کامل از خاک عراق انجام شود، هیچ سرباز آمریکایی کشته نمی‌شود.

همچنین هشت گروه مقاومت عراق با صدور بیانیه‌ای مشترک حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق را اشغالگری دانسته و بر ادامه مقاومت تا خروج کامل این نیرو‌ها از عراق تاکید کردند. در این بیانیه که توسط گروه‌های «عصائب اهل الحق»، «گردان‌های سید الشهداء»، «جنبش الاوفیاء»، «جنبش جند الامام»، «جنبش النجباء»، «گردان‌های الامام علی (ع)»، «سرایا عاشورا» و «سرایا الخرسانی» صادر شده هشدار داده شده که در صورت عدم خروج نظامیان تروریستی و اشغالگر آمریکایی، خاک عراق به جهنمی برای اشغالگران تبدیل خواهد شد.

کاهش پایگاه و تحرکات مشکوک آمریکا در عراق

به طور کلی، استمرار حضور غیرقانونی نظامیان تروریستی آمریکا در عراق بیش از هر چیز بیانگر عدم پایبندی واشنگتن به معاهدات و قوانین بین‌الملل و حاکمیت ملی کشورهاست. ادامه حضور نظامیان تروریست آمریکایی بعد از مصوبه پارلمان عراق، نشانه آشکار نقض حاکمیت ملی عراق است و آمریکایی‌ها باید تبعات حضور غیرقانونی و اشغال خاک عراق را بپذیرند و بدانند که حق مردم و نیرو‌های نظامی رسمی عراق نظیر حشدالشعبی در دفاع مشروع و قانونی از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق در برابر ماجراجویی‌ها و شرارت‌های آمریکا، محفوظ است./1360/

منبع: میزان

ارسال نظرات