۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۱
کد خبر: ۶۴۷۱۳۵

اقدامات جدید آمریکا برای ادامه سرقت نفت سوریه

اقدامات جدید آمریکا برای ادامه سرقت نفت سوریه
در حالی که دنیا با شیوع ویروس کرونا دست به گریبان است، آمریکا برای ادامه سرقت نفت سوریه دست به اقداماتی زده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، تاریخ آمریکا سراسر با جنایت و دزدی همراه است و این موضوع به امروز و دیروز مربوط نیست، بلکه مساله ای است که از ابتدای تشکیل ایالات متحده آمریکا در سال ۱۷۷۶ همواره و به اشکال مختلف خود را نشان داده است.

در حالی که دنیا با شیوع ویروس کرونا دست به گریبان است و آمار این بیماری روز به روز افزایش می‌یابد و دنیا به دنبال پیدا کردن راه حلی برای مقابله با آن است، انتشار اخبار سرقت ماسک و لوازم پزشکی دیگر کشورها از سوی نظامیان و مقامات آمریکایی در کنار ادامه سرقت نفت سوریه به تیتر اول تعداد زیادی از رسانه‌های جهان تبدیل شده است.

تاریخ آمریکا که با قتل عام سرخ پوستان، قتل عام مردم هیروشیما و ناکازاکی با بمب اتم، قتل عام مردم ویتنام، قتل عام مردم عراق، سوریه و یمن، اقدام کودتا در شماری از کشورهای جهان از جمله در ایران در سال ۱۳۳۲، سرقت نفت کشورهای ایران (در دوران رژیم پهلوی) ، عراق، سوریه و لیبی در دوران کنونی، ایجاد گروه‌های تروریستی بیشمار در جهان همچون القاعده، داعش، النصره و ... و دهها اقدام دیگر همراه بوده، فقط بخشی از اقدامات سران ایالات متحده آمریکا در ۲۵۰ سال اخیر می‌باشد؛ اقداماتی که نتیجه آن برای مردم جهان فقط مرگ و نابودی به همراه داشته است.

آمریکا در آخرین اقدام ضدانسانی خود در منطقه غرب آسیا به ویژه در سوریه بلای جان مردم و سارق منابع نفتی آن‌ها شده است، اقدامی که پیش از این گروهک تروریستی داعش در سال‌های اخیر انجام داده است.

شامگاه شنبه منابع خبری اعلام کردند که نظامیان تروریست آمریکایی از طریق هوایی، تجهیزات نظامی و لجستیکی به میدان نفتی العمر واقع در شرق استان دیرالزور سوریه ارسال و اقدام به هلی برن نظامیان خود در این منطقه کردند.

میدان نفتی العمر بزرگترین میدان نفتی سوریه می باشد که در دیرالزور واقع شده است. بیشتر میادین نفتی سوریه در نزدیکی مرزهای عراق و ترکیه قرار دارد، ولی استان دیرالزور بیشترین میادین نفتی سوریه را در خود جای داده است و شبه‌نظامیان کُرد به همراه اشغالگران آمریکایی، بیشتر میادین نفتی و گازی شرق و شمال شرق سوریه را در اشغال خود دارند.

پایگاه خبری سوری «عنب» گزارش داد که یک هواپیمای نظامی، از طریق هلی‌برن، محموله خود را در نزدیکی پایگاه نفتی «العمر» در شرق دیرالزور تخلیه کرده است، اقدامی که بدون اجازه دولت قانونی سوریه و همچنین همواره با مخالفت دمشق همراه بوده است.

پیش از این نیز آمریکایی‌ها توپخانه دوربرد خود را در پایگاه‌شان در نزدیکی میدان نفتی العمر مستقر کرده بودند.

همزمان با ارسال این تجهیزات، دهها کامیون متعلق به نظامیان تروریست آمریکایی از منطقه کردستان عراق وارد استان حسکه در شمال شرق سوریه شدند.

این کامیونها حامل تجهیزات لجستیک، خودروی زرهی و مهمات بود. بار این کامیونها در پایگاههای «قسرک»  (۲۵ کیلومتری شمال حسکه) و پایگاه «الشدادی»  (۶۰ کیلومتری جنوب حسکه) تخلیه شده است.

اهمیت نفت سوریه برای آمریکا بر هیچ کس پوشیده نیست، چرا که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا صراحتا اذعان کرده که نظامیان این کشور برای "حفاظت از نفت سوریه" یا به عبارت صحیح سرقت نفت سوریه در مناطق نفتی این کشور حضور دارند.

با ظهور و بروز گروه تروریستی داعش که توسط آمریکا برای نابودی جبهه مقاومت اسلامی و کشور سوریه در جهت تامین امنیت رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۰) انجام شد، سرقت و فروش منابع نفتی سوریه نیز به عنوان قسمتی از تامین منبع مالی این گروهک تروریستی در کنار دلارهای نفتی عربستان، امارات و برخی دیگر از کشورهای عربی در دستور کار حامیان تروریست‌ها قرار گرفت.

گروه تروریستی داعش تا پیش از شکست، نفت میادین سوریه را استخراج و از طریق دلالان ترکیه‌ای آن را به صهیونیست‌ها و دیگر خریداران نفت می‌فروخت و با پول آن قسمتی از تجهیزات مورد نیاز خود را تامین می‌کرد، اما با شکست گروهک تروریستی داعش، ابتدا ارتش ترکیه دنباله رو داعش در سرقت نفت سوریه شد و سپس یانکی‌ها سرقت از منابع نفتی سوریه را در برنامه کاری خود قرار دادند.

نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که منابع نفتی سوریه که باید برای سوری‌ها باشد و مردم این کشور از آن منتفع باشند، در طول ۱۰ سال گذشته و با آغاز بحران این کشور به دست بیگانگان از جمله گروه تروریستی داعش، ترک‌ها و اخیرا نیز به دست آمریکایی‌ها افتاده است؛ کشور سوریه در زمان کنونی به دلیل آغاز بازسازی این کشور نیاز شدیدی به منابع پولی دارد که نفت قسمت مهمی از آن را تامین می‌کند.

با شکست گروه تروریستی داعش در آذر ماه ۱۳۹۶ توسط جبهه مقاومت اسلامی و ارتش سوریه در این کشور، نیروهای کرد سوریه، ارتش ترکیه و پس از آن نظامیان متجاوز آمریکایی به دلیل حضور کم رنگ نیروهای ارتش سوریه در شمال و شمال شرق این کشور، کنترل بیشتر میادین نفتی سوریه را در اختیار گرفتند.

سوریه قبل از بحران این کشور در اواخر اسفند ماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱ میلادی) ۳۸۷ هزار بشکه در روز از این منطقه نفت تولید می‌کرد که ۱۴۰ هزار بشکه آن از طریق بنادر غربی این کشور در سواحل مدیترانه صادر می‌شد.

 حکومت دمشق به دلیل آسیب‌های فراوان از سوی گروه‌های تروریستی مورد حمایت جبهه غربی – عربی – عبری در سال‌های اخیر، به درآمدهای نفتی برای بازسازی و توسعه این کشور جنگ زده نیاز جدی دارد و در مقابل آمریکایی‌ها و ترک‌ها این قضیه را به خوبی دریافته‌اند و برای جلوگیری از دستیابی دولت و مردم سوریه به این درآمد، اقدام به محاصره این میادین نفتی و سرقت از آن کرده‌اند؛ اقدامی که پیش از آن گروه تروریستی داعش انجام داده بود.

مطمئنا توجه ارتش سوریه و نیروهای جبهه مقاومت اسلامی پس از حل قضیه استان ادلب به عنوان آخرین ایستگاه تروریست‌ها در سوریه به شرق و شمال شرق این کشور که منابع نفتی سوریه در آن قرار گرفته و هم اکنون در دست سارقان بین المللی است، خواهد بود و طولی نخواهد کشید که این منطقه نیز از دست حامیان اصلی تروریسم آزاد خواهد شد./983/ب

منبع: ایرنا

ارسال نظرات