۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۶۴۷۱۵۴
استغاثه مردم استان فارس به امام زمان؛

خلاقیت هیئات مذهبی شیراز در برگزاری جشن‌های نیمه شعبان

خلاقیت هیئات مذهبی شیراز در برگزاری جشن‌های نیمه شعبان
توجه به حال محرومان و اقشار ضعیف و خرج کردن نذورات در این مسیر در کنار دیگر خلاقیت‌ها راهی است که مردم و هیئات مذهبی شیراز برای بزرگداشت جشن نیمه شعبان در نظر گرفتند.

به گزارش خبرگزاری رسا، هر سال این روزها چهره شهر رنگ دیگری گرفته بود، همه در تکاپوی جشنی بودند که برای خیرالموجودین عالم گرفته می‌شد. ریسه‌ها و چراغ‌های رنگی، صدای مداحی و مولودی از مناره‌های مساجد شنیده می‌شد، همه شاد و پر شور انتظار نیمه شعبان را می‌کشیدند.

امسال اما با شیوع بیماری کرونا همه چیز رنگ غربت گرفته است. دیگر از مناره‌های مساجد صدایی شنیده نمی‌شود، از جشن‌ها و دیدوبازدیدها خبری نیست با این وجود مردم استان فارس غافل از برگزاری مراسم نیمه شعبان نیستند.

امسال مردم تلاش می‌کنند تا نیمه شعبان را به گونه‌ای دیگر اجرا کنند، توجه به حال محرومان و اقشار ضعیف و خرج کردن نذورات در این مسیر در کنار دیگر خلاقیت‌ها راهی است که مردم برای بزرگداشت جشن نیمه شعبان در نظر گرفتند.

استفاده از بستر مجازی برای ایجاد شور در نیمه شعبان

حجت الاسلام والمسلمین لطف‌الله دژکام، امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز در این باره اعلام کرد که در نیمه شعبان مردم برای سلامتی خود به میدان بیایند. همه مومنین کمک دهند تا بلا از مردم استان و کشور دور شود.

تاکید بر تهیه بسته‌های حمایتی و معیشتی، اجتناب از هرگونه اجتماع مردمی و ایجاد شور و نشاط از طریق بسترهای مجازی از جمله مواردی است که در جلسه هماهنگی برنامه‌ها و جشن‌های نیمه شعبان مطرح شد.

رضا محمدیان، رئیس شورای هیئات مذهبی استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم به خلاقیت‌های هیئات مذهبی در این زمینه اشاره می‌کند. به گفته وی همزمان با شیوع بیماری کرونا تمامی تجمعات و مراسم‌های هیئت‌های مذهبی استان تعطیل شده است.

این تعطیلی فیزیکی اما به معنای تعطیلی فعالیت هیئت‌ها نبوده است؛ آنگونه که محمدیان می‌گوید: بسیاری از هیئات مذهبی از ظرفیت فضای مجازی استفاده کرده و مراسمات مختلف را به صورت زنده بدون حضور مردم برای کاربران خود پخش کردند.

به گفته وی علاوه بر آن هیئات مذهبی فعالیت خود را معطوف به خدمت‌رسانی کردند که از جمله آنها می‌توان به ضدعفونی کردن معابر، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی در نقاط محروم و همکاری با مراکز مختلف از جمله بهداشت درمان اشاره کرد.

توزیع 14 هزار بسته معیشتی در نیمه شعبان

محمدیان معتقد است در اعیاد شعبانیه بر تعطیلی مجالس تاکید شده است اما فعالیت هیئات در چند محور انجام می‌شود. وی توزیع 14 هزار بسته معیشتی و بهداشتی در استان را یکی از این اقدامات می‌داند و از مردم درخواست می‌کند که نذورات خود را به هیئت‌های هر محله تحویل دهند.

تبلیغ و گرامیداشت جشن نیمه شعبان در فضای مجازی، سر زدن به مراکز درمانی و اهدای گل و توزیع شیرینی در آنها و سر زدن به مراکزی نظیر محل نگهداری کودکان بی‌سرپرست، سالمندان، معلولان و جانبازان از دیگر اقداماتی است که محمدیان در شرح فعالیت هیئت‌های مذهبی به آن اشاره می‌کند.

اقدام دیگری که هیئات مذهبی شیراز به دنبال اجرای آن هستند که بسیار هم تحسین‌برانگیز است، راه‌اندازی گروه‌های خیابانی و برگزاری جشن نیمه شعبان است. به گفته وی این برنامه بدون حضور مردم و با رعایت نکات بهداشتی توسط هیئات مذهبی در مجتمع‌های مسکونی یا مکان‌هایی که امکان برگزاری باشد، اجرا می‌شود.

محمدیان می‌گوید: این برنامه با همکاری تعدادی از هیئت‌های مذهبی از شب گذشته آغاز شده و تا روز جمعه پس از میلاد امام زمان(عج) ادامه دارد. به گفته وی این برنامه شب گذشته در 2 مجتمع در بلوار فضیلت و مدرس شیراز اجرا شده است.

استغاثه مردم استان فارس به امام زمان

در همین راستا شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس نیز از استغاثه و قرائت خانوادگی زیارت آل یاسین و دعای فرج و طنین بانگ «یا مهدی ادرکنی» در سراسر استان همزمان با شب نیمه شعبان خبر داد.

بر این اساس از مردم دعوت شده با قرائت زیارت آل یاسین و دعای فرج «الهی عظم البلاء...» همزمان با پخش زنده ساعت 20:45 شامگاه چهارشنبه بیستم فروردین مصادف با شب نیمه شعبان از مسجد مقدس جمکران و حرم ملکوتی امام رضا(ع) در منازل و جمع با صفای خانوادگی اقدام کنند.

سپس رأس ساعت 21:00 طنین شعار «یا مهدی ادرکنی» و«یا حجت ابن‌الحسن عجّل علی ظهورک» در سراسر استان فارس از فراز بام‌های منازل، پنجره‌ها و بالکن‌های مجتمع‌های مسکونی و مأذنه‌های مساجد و دیگر اماکن مذهبی توأم با نورافشانی اجرا می‌شود./1350/د102/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات