۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۶۴۷۲۷۷

فوتبال در انتظار پایان اپیدمی کرونا!

فوتبال در انتظار پایان اپیدمی کرونا!
گزارش پیش‌رو درباره وضعیت مسابقات فوتبال ایران و جهان در شرایط فعلی را بخوانید.

به گزارش خبرگزاري رسا، یک ویروس کوچک، اما فراگیر، بسیاری از فعالیت‌های کاری در سراسر دنیا را تعطیل یا نیمه تعطیل کرده که لغو یا عدم برگزاری فعالیت‌های ورزشی، یکی از مهم‌ترین تاثیر‌های مهم کروناویروس در جهان بوده است. در این راستا فعالیت‌های ورزشی خصوصا رقابت‌های فوتبال در ایران هم کاملا تعطیل شده و هنوز مشخص نیست که این مسابقات چه زمانی آغاز شده یا قهرمانان، تیم‌های آسیایی و تیم‌های سقوط‌کننده به دسته اول چگونه مشخص می‌شوند.

«تعطیلی مسابقات، سقوط نکردن هیچ تیمی از لیگ برتر، صعود دو تیم به لیگ برتر و برگزاری لیگ ۱۸‌تیمی» این یکی از پیشنهادات فعلی برای تعطیلی لیگ امسال است که غلامرضا بهروان، مشاور سازمان لیگ بدان اینگونه واکنش نشان داد: «اصلاً فکرش را نکنید. واقعیت این است که لیگ برتر با حضور ۱۶‌تیم هم چالش‌های زیادی را تجربه می‌کند تا جایی که برخی می‌گویند تعداد تیم‌های حاضر در لیگ برتر باید کاهش یابد.»

وی ادامه داد: «سازمان لیگ مصرانه به‌دنبال ادامه بازی‌های لیگ برتر است، اما اگر شرایط اجازه برگزاری بازی‌ها را ندهند نتایج بازی‌ها لحاظ و براساس تصمیم فیفا چهره تیم قهرمان و تیم‌های سقوط کننده مشخص خواهد شد. تیم‌هایی که پیشنهاد می‌دهند لیگ برتر فصل آینده با حضور ۱۸ تیم برگزار شود بواقع نظرشان این است که جدول نتایج بازی‌های این فصل پاک شود و این منصفانه نیست. به این خاطر که دو سوم بازی‌ها برگزار شده و زحمات زیادی برای برگزاری مسابقات انجام شده است.» از سوی دیگر سهیل مهدی، مسوول کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ با بیان این موضوع که احتمال برگزار نشدن و نیمه تمام ماندن مسابقات خیلی کم است، می‌گوید: «دو آیتم هنوز برای ما نامشخص است؛ یکی تأییدیه ستاد محترم کرونا، چراکه مقام مرجع در مدیریت این اپیدمی هستند و آن‌ها باید اجازه برگزاری مسابقات را بدهند و موضوع دیگر بحث تاریخ برگزاری مسابقات در لیگ قهرمانان آسیاست که تقویم ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر ابهامات این دو موضوع برطرف شود، ما می‌توانیم مسابقات را برگزار کنیم.» وی در مورد اینکه بازی‌ها با تماشاگر برگزار می‌شود یا بدون تماشاگر، اینگونه واکنش نشان داد: «این موضوع هم بستگی به شرایط و کنترل اپیدمی دارد. هرچند بدون تماشاگر بازی فوتبال لطفی ندارد، ولی این هم یکی از گزینه‌های پیش روی ماست تا بتوانیم لیگ را تمام کنیم و یکی از انتخاب‌های ماست.»

بازی‌های ملی اروپایی، فدای باشگاهی
در سیزدهمین روز از فروردین‌ماه، ۵۵‌عضو یوفا تصمیم گرفتند که برای برگزاری بازی‌های باقی‌مانده لیگ‌های اروپایی و لیگ قهرمانان، دیدار‌های ملی را لغو کنند، همچنین ممکن است همه بازی‌ها خصوصاً فینال لیگ قهرمانان آسیا، پشت در‌های بسته برگزار شود؛ اتفاقی که در تاریخ این رقابت‌ها بی‌سابقه خواهد بود.

در آن نشست، الکساندر شفرین (رییس یوفا) تاکید کرد بازی‌های باقی‌مانده لیگ‌های اروپایی و لیگ قهرمانان که به‌خاطر فراگیری ویروس کرونا لغو شده‌اند، باید به پایان برسند. البته بعید است لیگ‌های داخلی کشور‌های اروپایی، در ماه‌های آوریل و می‌آغاز شود، اما احتمال دارد تیم‌ها بتوانند در ماه می‌تمرینات خود را از سر بگیرند و رقابت‌ها از اواخر ماه ژوئن (فصل تابستان) آغاز شود؛ هرچند همه چیز بستگی به پیشرفت فراگیری ویروس کرونا دارد.

البته الکساندر شفرین اعلام کرد که در صورت ادامه فراگیری کرونا ویروس، حتی احتمال برگزار نشدن بازی‌های باقی مانده لیگ قهرمانان و لیگ اروپا وجود دارد و گفت: «اشتباه است اگر سلامتی بازیکنان، هواداران، داوران و ... به خطر بیفتد. ما به ورزش نیاز داریم، چون انرژی‌دهنده است. اکنون مردم عصبی هستند و استرس دارند. فوتبال، صنعتی جدی است. این در حالی است که اکنون فوق‌استارها، پزشکان و پرستاران هستند.»

تعویق یورو و تعهد تیم‌های اروپایی
اتحادیه فوتبال اروپا درآخرین روز‌های سال‌۱۳۹۸ (۲۷‌اسفندماه) تصمیم گرفت، به‌دلیل شیوع کرونا در قاره سبز، برگزاری رقابت‌های جام ملت‌های اروپا که قرار بود امسال با حضور ۲۴‌تیم، در ۱۲‌شهر اروپا و از ۱۱‌ژوئن تا ۱۱‌جولای برگزار شود، را به سال میلادی آینده موکول کند؛ این تصمیم به‌دنبال درخواست اکثر کشور‌های اروپایی، اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) اتخاذ و مقرر شد یورو‌۲۰۲۰، در تابستان سال‌۲۰۲۱ برگزار شود.

در این رابطه خبر‌هایی هم مطرح شده که یوفا، اتحادیه باشگاه‌های اروپا (ECA)، لیگ‌های اروپایی و اتحادیه فوتبالیست‌های حرفه‌ای اروپا (فیف‌پرو یوروپ)، پس از آنکه اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) به درخواست فدراسیون‌های عضو و لیگ‌ها قاره سبز مبنی بر تعویق یورو‌۲۰۲۰ جامه عمل پوشاند، اساس تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌اند که به موجب آن مقرر شده تمامی مسابقات فوتبال باشگاهی قاره سبز حداکثر تا پایان ماه ژوئن خاتمه یابد؛ تعهدی که انجام و اجرای آن بسیار سخت است.

وضعیت نامعلوم لیگ‌های اروپایی
نشریه «آس» اسپانیا خبر داد سازمان لیگ برتر فوتبال این کشور (لالیگا) قصد دارد مسابقات را از تاریخ ۵‌ژوئن (۱۶‌خرداد) از سربگیرد و شاید این رقابت‌ها حتی بدون تماشاگر هم برگزار شود، آن‌هم درکشوری که آمار مبتلایان و درگذشتگان بیماران کروناویروس بسیار
روبه رشد است.

همچنین مسوولان فدراسیون فوتبال ایتالیا که قصد داشتند رقابت‌های «سری‌آ» را در اواسط ماه می‌میلادی از سر بگیرند، طی بیانیه‌ای رسمی اعلام کردند قطعاً شرایط برگزاری بازی‌ها در این تاریخ فراهم نیست و امکان برگزاری این دیدار‌ها در خردادماه وجود ندارد. از سوی دیگر مسوولان برگزاری رقابت‌های بوندسلیگا قصد دارند این رقابت‌ها در ماه می‌با اتخاذ تدابیر خاص از سرگرفته شود. البته الکساندر کیکوله، دانشمند ویروس‌شناس آلمانی تاکید کرده مسابقات بوندسلیگا در یک‌صورت ادامه پیدا خواهد کرد و این در حالتی که یک فضای ایزوله و خاص برای بازیکنان در نظر گرفته شود. البته باشگاه‌های بوندسلیگا و لیگ یک آلمان به‌خاطر تعطیلی رقابت‌ها با ضرر زیادی مواجه شده‌اند. پیش از این کیکر در گزارشی نوشت که ۱۳‌باشگاه در آستانه ورشکستگی هستند و به همین خاطر برای خروج از بحران نیازمند از سرگیری بازی‌ها هستند.

اما اتفاق عجیب در لیگ بلژیک رقم خورد، زیرا سازمان لیگ بلژیک تصمیم گرفت که مسابقات این فصل به‌پایان رسیده و بروژ به‌عنوان قهرمان لیگ بلژیک معرفی‌شود، اما این تصمیم سروصدای زیادی در رسانه‌ها به پا کرد. در این رابطه یوفا نسبت به اعلام خبر معرفی بروژ به‌عنوان قهرمان لیگ بلژیک نشان داد و اعلام کرد هرگونه عجله در این باره، ممکن است به بهای سنگینی برای این کشور تمام شود؛ موضوعی که باعث شد مسوولان برگزاری لیگ بلژیک، درحالیکه تیم فوتبال بروژ با ۱۵ امتیاز اختلاف نسبت به خنت در صدر جدول لیگ قرار دارد، این تصمیم را ملغی کنند.

جام‌جهانی‌۲۰۲۲ قطر، قربانی کرونا!
در شرایطی که شیوع کروناویروس در سراسر جهان باعث لغو یا تعویق در برگزاری رقابت‌های ورزشی مهمی از جمله المپیک‌۲۰۲۰، مسابقات ویمبلدون و حتی یورو‌۲۰۲۰ شد، جدیدترین تاثیرات منفی این ویروس روی فوتبال دنیا، به احتمال لغو مسابقات جام‌جهانی فوتبال‌۲۰۲۲ یا گرفتن میزبانی این رقابت‌ها از کشور قطر باز می‌گردد.

مسوولان کشور قطر که امید‌های زیادی برای برگزاری جام‌جهانی در سال‌۲۰۲۲ داشته و در سال اخیر هم تلاش کردند تا از بحران اقتصادی و سیاسی خود را نجات دهند و سرعت ساخت‌و‌ساز استادیوم‌های ورزشی و هتل‌ها را افزایش داده، حالا با شیوع جدید کروناویروس، با بحران جدیدی روبه‌رو هستند. به گفته روزنامه اسپانیایی «AS»، اولویت فیفا تعویق رقابت‌های فوتبال است، اما به تعویق فعلی بسیاری از رقابت‌های مهم ملی و باشگاهی، تابستان‌۲۰۲۱ سالی مملو از رویداد خواهد بود، این درحالی است که برگزاری مسابقات انتخابی جام‌جهانی‌۲۰۲۲ در تمامی قاره‌ها هم ادامه خواهد داشت. با توجه به این موضوع و برگزاری تورنمنت مهمی همچون یورو در سال‌۲۰۲۱، برگزاری بازی‌ها بزرگترین رویداد فوتبال جهان یعنی جام‌جهانی، در فاصله کمتر از ۱۸‌ماه منطقی به نظر نمی‌رسد. با توجه به اینکه در حال حاضر قطر در زمستان‌۲۰۲۲ میزبان این رویداد است، ممکن است برگزاری این بازی‌ها به تابستان‌۲۰۲۳ موکول شود و همین موضوع در را به روی کشور‌های اروپایی و آمریکایی برای میزبانی از این رویداد مهم باز کند./1360/

منبع: صبح نو
ارسال نظرات