۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۶۴۶۰۰۹
پشت پرده یک نظرسنجی غیرحرفه‌ای و غیرکارشناسی؛

AFC ایرانی‌های احساسی را به جان هم انداخت!

AFC ایرانی‌های احساسی را به جان هم انداخت!
باز هم ای اف سی بازار مکاره اش را براه انداخت تا از شور و اشتیاق گروهی نوجوان عشق فوتبالی دستاویزی برای جذب دلارهای اسپانسرها در فضای مجازی بسازد.

به گزارش خبرگزاري رسا، بدون تعارف باید گفت یکی از کم بازدیدترین سایت‌های فوتبالی در جمع همه کنفدراسیون های فوتبال دنیا، سایت AFC است. سایت کنفدراسیون فوتبال قاره ای که نه ستاره های برزیلی و آرژانتینی را در مهمترین لیگ های اروپا دارد نه اسطوره های آفریقایی از نیجریه، مراکش و مصر و ... نه چشم سبزهای قاره اقیانوسیه از استرالیا. تکلیف یوفا و سایتش در اروپا و کل دنیا هم که روشن است.

یکی از مهمترین اخبار سایت AFC (که علی رغم بازدید کمش یک سایت معتبر و مرجع محسوب می شود) که هر ساله در حاشیه برگزاری دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا منتشر می شود "تعداد تماشاگران حاضر در استادیوم های کشورهای غرب و شرق قاره آسیا" است. اینکه در ایران و عربستان چه میزان تماشاگر در ورزشگاه ها بازی استقلال و پرسپولیس را دیده اند و یا الاتحاد و الهلال چه میزان جمعیت را همراه خود به استادیوم بردند. کاشیما آنتلرز ژاپن با چه تعداد تماشاگر لیگ را تمام کرد و یا پوهانگ استیلرز کره جنوبی با چه تعداد تماشاگر میزبان چونبوک موتورز بوده است؟

در چنین شرایطی طبیعی است که وقتی کارمندان شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه رییس کنفدراسیون فوتبال قاره آسیا قصد می کنند تا دنبال اسپانسر رفته و برای سایت شان حامیان مالی را جذب کنند باید پیش از هر چیز در منابع رسمی دنیای مجازی، آمار بالای بازدید سایت شان را به وکلای حامیان مالی نشان بدهند. اینکه در ALEXA (رتبه بندی جهانی سایتها) چه رده ای دارند و به طور میانگین در هر هفته یا ماه چند بار از سوی کاربران شان بازدید دارند. این آمار هر چه بالاتر باشد بیانگر تعداد بیشتر بازدید سایت را مشخص و حامی مالی را ترغیب می کند تا برای ارائه کالا یا خدمات شرکتش در این سایت (AFC) پیشقدم شود. در غیر اینصورت کسی برای یک سایت بدون بازدید هزینه تبلیغ نمی دهد.

در چنین روزهایی که کرونا، فوتبال را به قهقرا برده چه عاملی بهتر، دم دست تر و راغب تر از طرفداران دو آتشه تیم های رقیب در یک یا چند کشور قاره آسیا که میزان طرفداری تیم های مطرح فوتبالی شان به مراتب بالاتر از دیگر کشورهاست؟ برای اینکه در کمتر از چند ساعت به میزان قابل توجهی بازدید از سایت بالا رفته و AFC به خواسته اش می رسد. ارائه آمار از جایگاه سایت در وِب یا اینستاگرام ثابت می کند AFC قادر است چه میزان از توجه مخاطبان ورزشی در سطح بزرگترین قاره را جلب کند!

شاید ساده ترین کار روبروی هم قرار دادن طرفداران سرخابی در ایران و یا سرخابی های مشابه با ایران در دیگر کشورها باشد. راهی که ای اف سی برای چندمین بار طی روزهای اخیر با کمترین هزینه و طی یک فرآیند غیرکارشناسی شده سراغش رفته و شاهد تکرار یکی دیگر از آنها بودیم. قراردادن ۵ فوتبالیست ایرانی در نظرسنجی که بین آنها یکی دو استقلالی و پرسپولیسی هم هستند مشخص کننده این رفتار سوءاستفاده‎گرانه و غیرحرفه ای مسئولان AFC است که باز هم سراغش رفته و موجب شده اند تا طی ۷۲ ساعت گذشته بار دیگر فاصله و اختلاف نظری عمیق بین هواداران دو تیم قرمز و آبی تهرانی ایجاد کنند. انواع و اقسام ویدیوها و گیف‎های تمسخرآمیز برای بازیکنان محبوب دو تیم ساخته شده و هر نوع بی حرمتی را در این ارتباط شاهد بوده ایم. نظرسنجی هایی بی موقع از این دست که با توجه به تقویم هیچ مناسبتی ندارد و منطق خاصی پشت آن وجود ندارد!

ملاک های انتخاب سید مهدی رحمتی، سید جلال حسینی، قاسم حدادی فر، احسان حاج صفی و فرهاد مجیدی هم هیچ مشخصه ای نداشته و از این رو باید پرسید چرا مسئولان فدراسیون فوتبال کشورمان نسبت به این قبیل اختلاف پراکنی های خواسته یا ناخواسته AFC واکنشی نشان نمی دهند؟ راهکاری به شدت قدیمی و کهنه برای پای کار آوردن ۷، ۸ میلیون ایرانی و دهها میلیون غیرایرانی تا ضریب بازدید سایت‎شان بالا رفته و در نهایت پولی هنگفت از اسپانسرینگ را به جیب زده و به روال کم رونق و سرشار از اشتباه قبلی‎شان ادامه بدهند!

البته نکته عجیب و غیرقابل توجیهی که در این نظرسنجی به چشم آمد پایان ۳ باره آن بود که یک بار سیدجلال حسینی را به عنوان اسطوره ایرانی لیگ قهرمانان آسیا معرفی کرد، اما چند ساعت بعد و در حالی که رای گیری بسته بود، آماری دیگر از این سایت منتشر شد که نشان دهنده برتری فرهاد مجیدی بود! این پایان ماجرا نبود و حدود ۱۲ ساعت بعد در کمال تعجب سایت AFC با اعلام پایان نهایی رای گیری و تشکر از شرکت کنندگان، و باز هم در حالی که رای دادن امکان پذیر نبود با تعداد آرایی حدود ۸ میلیون نفر سید جلال حسینی را به عنوان برنده نهایی اعلام کرد تا تنش بین هوادارن دو تیم در فضای مجازی به بالاترین حد خود برسد!

حال این سوال پیش می آید که آیا رسالت فعالیت مجموعه اقای شیخ سلمان، ایجاد دوقطبی در فوتبال ایران و عربستان و یا دیگر کشورهاست؟ کنفدراسیونی که تصمیمات مهم و سرنوشت سازش را تنها یکی دو کشور خاورمیانه ای می گیرند و نیمی از لیگ قهرمانانش در سه ماهه ابتدایی سال میلادی و ادامه اش در سه ماهه پایانی سال است!

AFC یکبار برای همیشه نباید درباره این نظرسنجی هایی که به راه می اندازه پاسخ بدهد؟ یا لااقل بابت سود حاصل از این گردش مالی هنگفت نباید به کشورهایی که چنین خاستگاهی از حیث تماشاگر فوتبال دارند کمک های بیشتری کند تا کشورهایی که در طول لیگ فوتبالشان به اندازه رفت و برگشت دربی تهران تماشاگر به استادیوم های شان نمی رود ولی همواره زیر چتر حمایت AFC هستند؟

البته کاش هواداران پرشور ایرانی هم به این نکته توجه کنند که با این نظرسنجی ها و اسطوره سازی های مجازی بر افتخارات فوتبال باشگاهی و ملی ایران افزوده نخواهد شد و برنده واقعی در زمین مسابقه مشخص می شود؛ جایی که سالهاست هیچ تیم ایرانی افتخار بالابردن جام قهرمانی را نچشیده است!

/1360/

منبع:مشرق

ارسال نظرات