۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۶۴۷۲۸۵
«نه» ایران به طمع قلدر؛

ماجرای نور تاباندن روی تحریم‌های سیاه

ماجرای نور تاباندن روی تحریم‌های سیاه
سخنگوی وزارت خارجه ادعای ترامپ در کمک رساندن به ایران در شرایط تحریمی را متناقض و ناشی از حاکمیت دوگانه در این کشور دانست.

به گزارش خبرگزاري رسا، همین چند روز پیش بود که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره وضعیت تحریم‌ها علیه ایران اعلام داشت که نمی‌خواهد روابطش با جمهوری اسلامی خصمانه باشد و در عین حال تاکید کرد که برای مذاکره درباره تحریم‌ها، منتظر تماس تلفنی از سوی ایران است. روز گذشته، اما سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با متناقض خواندن چنین اظهاراتی، آمریکا را مبتلا به «حاکمیت چندگانه» دانست.

پس از شیوع کرونا در ایران، مقامات کشورمان به‌ویژه رییس‌جمهوری و وزیر خارجه در نامه‌نگاری با شخصیت‌ها و کانون‌های بین‌المللی، ضمن ظالمانه دانستن تحریم‌های دارویی و پزشکی کاخ سفید علیه ایران و تأثیر منفی این تحریم‌ها در راه مبارزه مردم ایران علیه این بیماری، خواستار رفع مضایقات تحمیلی شدند. برای نمونه ظریف، وزیر خارجه روز ۲۲‌اسفند‌۹۸ در نامه‌ای به گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به تحریم‌های دارویی آمریکا علیه ایران تاکید کرد: «تحریم‌های ایالات متحده بر تجارت قانونی و پیش‌شرط‌های اخیر مقامات ایالات متحده برای ممانعت از فروش دارو، تجهیزات پزشکی و کالا‌های بشردوستانه، تلاش‌ها برای مبارزه با شیوع کووید-۱۹ در ایران را با موانع جدی مواجه کرده است.» روز ۲۱‌فروردین روحانی، رییس‌جمهوری در پیامی خطاب به مردم آمریکا با اشاره به آثار غیرقابل جبران تحریم‌های دولتمردان این کشور بر نظام پزشکی ایران برای رویارویی مؤثر با کرونا، تصریح کرد: «هر سیاست کوته‌بینانه و خصمانه‌ای که بخواهد موجب تضعیف نظام پزشکی و محدودیت منابع مالی در مدیریت بحران در ایران شود، تأثیر مستقیم بر روند مبارزه با این همه‌گیری در سایر کشور‌ها خواهد داشت.» رییس‌جمهوری همچنین پیش از این در نامه‌ای به تعدادی از روسای کشورها، خواستار همراهی نکردن آن‌ها با سیاست‌های تحریمی واشنگتن علیه تهران شد.

تزویر ترامپ، زیر بار فشار جهانی
همزمان با تنویر افکار و محافل جهانی از سوی مقامات ایران نسبت به آثار نظام تحریم‌ها، سران برخی کشور‌ها از جمله روسیه و چین و حتی اتحادیه اروپا نیز خواستار لغو تحریم‌های دارویی و پزشکی آمریکا شدند. روز ۷‌فروردین (۲۶‌مارس) روسیه و چین با همراهی سوریه، ایران، کره شمالی، ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا با ارسال نامه‌ای به گوترش، خواستار لغو تحریم‌های اقتصادی شدند. در این نامه تاکید شد: «اقدامات تنبیهی [اشاره به تحریم‌های اقتصادی آمریکا]مبارزه با گسترش ویروس کرونا را تضعیف کرده و تهیه تجهیزات پزشکی و دارو برای این کشور‌ها به‌ویژه دشوار است.» همچنین چندی پیش، وزرای خارجه اتحادیه اروپا نیز خواستار فعال شدن معافیت‌های بشردوستانه به منظور تعلیق تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، ونزوئلا و کوبا با هدف توانمندسازی این کشور‌ها برای مقابله با ویروس کرونا شدند. گروه‌۷۷ و چین ائتلافی متشکل از ۱۳۴‌کشور یعنی سه چهارم اعضای سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اقدامات یکجانبه و قهری اقتصادی، تأثیری منفی بر ظرفیت کشور‌ها در پاسخ مناسب [به شیوع کرونا]خواهد داشت.»

در داخل خود آمریکا نیز برخی چهره‌های سیاسی از جمله «جو بایدن» و «برنی سندرز» خواهان تخفیف فشار تحریم‌ها شدند. از سوی دیگر، صد‌ها فعال مدنی و اساتید دانشگاه از کانادا، آمریکا، اروپا و آسیا با امضای نامه‌ای به مقامات‌۱+۴ و کنگره آمریکا خواستار فشار به دولت ترامپ برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران شدند. این فعالان که در میان‌شان چهره‌های نام آشنایی مانند «نوآم چامسکی» فیلسوف شهیر آمریکایی نیز دیده می‌شد، در بخشی از این نامه تاکید کردند: «تحریم‌های ایالات متحده از جمله محدودیت‌های بانکی، تأثیر منفی زیادی بر دسترسی ایرانیان به تجهیزات پزشکی و دارو‌های ضروری داشته است.» این نامه با اشاره به مطالبه جهانی برای کاهش نظام تحریم‌ها و بی‌تفاوتی دولتمردان آمریکایی نسبت به این مطالبات، تصریح کرد: «در هفته‌های اخیر، انگلیس، روسیه، چین و پاکستان از ایالات متحده درخواست کرده‌اند که تحریم‌های ایران را در طول شیوع بی‌سابقه این ویروس همه‌گیر کاهش دهد، اما دولت ترامپ نه تنها این درخواست‌ها را نادیده گرفته، بلکه تحریم‌های بیشتری را نیز علیه این کشور اعمال کرده است.»

پس از همه این فشارها، ترامپ اخیراً در مصاحبه مطبوعاتی خود در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره تحریم‌های ایران، از موضع سخت قبلی خود و همکارانش کوتاه آمد و با طعنه اعلام داشت که برای «مذاکره درباره تحریم‌ها» و نه «لغو تحریم‌ها» منتظر تماس تلفنی از سوی ایران است. چهره حق به جانب ترامپ در شرایطی است که پیش از این، «برایان هوک» مسوول گروه ویژه اقدام علیه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا صراحتاً اعلام کرده بود که «کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه ایران در هر شرایطی ادامه خواهد یافت.» اظهار نظری که واکنش ظریف را اینگونه در پی داشت: «دولت آمریکا با خوشحالی، به کشتن شهروندان ایرانی در نوروز -آغاز سال نو ما- افتخار می‌کند.»

عباس موسوی: با قلدری آمریکا همراهی نکنید
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود که روز گذشته به صورت مجازی با اصحاب رسانه برگزار شد، با متناقض خواندن گفته‌های اخیر رییس‌جمهوری آمریکا درباره تحریم‌های ایران، نظام سیاسی حاکم بر ایالات متحده را مبتلا به «حاکمیت چندگانه» دانست. موسوی در عین اینکه گفت: «هیچ درخواستی از آمریکا برای ارسال کمک‌های پزشکی و درمانی از آمریکا نداشته و نخواهیم داشت»، تلاش‌ها در آمریکا را نه معطوف به حل تحریم‌های پزشکی و دارویی بلکه سوءاستفاده از فرصت پیش آمده برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره ارزیابی کرد. سخنگوی وزارت خارجه خطاب به کشور‌های دیگر، از آن‌ها خواست تا «با قلدری آمریکا همراهی نکنند» و در عین حال اذعان کرد که «این به قدرت سیاسی، اقتصادی و جرات و شجاعت آن‌ها بستگی دارد.» موسوی در ادامه اظهارات خود، اضافه کرد: «اگر این یکجانبه‌گرایی ادامه یابد، ادامه قلدری آمریکا دیر یا زود گریبان دیگر کشور‌ها را خواهد گرفت.»/1360/

منبع: صبح نو

ارسال نظرات