۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۶۴۷۳۴۴
حجت الاسلام قطبی مطرح کرد؛

تشکیل شورای فنی فقهی برای بررسی روزه‌داری در ماه رمضان

تشکیل شورای فنی فقهی برای بررسی روزه‌داری در ماه رمضان
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: می‌توان احتمال عقلایی ابتلای به کرونا در صورت روزه داری را در یک شورای فنی فقهی برای رسیدن به یک فتوای دقیق بررسی کرد.

حجت الاسلام محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه کرونا یک بیماری فردی نیست که با احکام فردی نسبت به تکلیف مکلفان سخن بگوییم، گفت: نمی‌توان به یک عبارت کلی اکتفا کنیم که اگر احتمال ضرر عقلایی وجود دارد روزه بر مکلف واجب نیست.

وی در ادامه افزود: کرونا یک اپیدمی و بیماری فراگیری است که کل جامعه و آحاد انسانها را در بر می‌گیرد و زوایای پیدا و پنهان فراوانی  دارد، حتی در بسیاری از زمینه‌های پزشکی نسبت به آن اختلافات جدی وجود دارد و دستورالعمل‌های ضد و نقیضی از ناحیه مسؤولان و پزشکان در سطح دنیا صادر می‌شود.

مسائلی که پیش از بررسی احتمال عقلایی نقش روزه در شیوع کرونا باید بررسی کرد

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه اکنون با یک مسأله بزرگ روبرو هستیم که آیا روزه‌داری موجب افزایش احتمال عقلایی در ابتلای کرونا می‌شود یا خیر؟ تصریح کرد: قبل از پاسخ به این مسأله باید چند نکته را مد نظر داشته باشیم، نخست اینکه احتمال ابتلا به بیماری با احتمال ضرر در زمانی که فرد مبتلا به یک بیماری است متفاوت است، در اولی خُوف از مریض شدن وجود دارد و در دومی خُوف از اشتداد مریضی یا تأخیر در بهبودی مرض.

حجت الاسلام قطبی خاطرنشان کرد: از یک سو اگر احتمال قوی باشد ولی نسبت به آن کم توجهی صورت بگیرد می‌تواند خسارت بزرگی به کلیت سلامت جامعه اسلامی وارد سازد، از سوی دیگر اگر احتمال ضعیف باشد ولی به دلیل احتیاط و ترس عرفی، حکم به عدم وجوب روزه صادر شود این حکم سیمای جامعه اسلامی را مخدوش کرده و برای جامعه اسلامی لطمه حیثیتی خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به پیچیدگی شرایط نظر دهی علمی و پزشکی پیرامون ویروس کرونا اظهار کرد: تشخیص تخصصی وجود یا عدم وجود احتمال افزایش ابتلا به کرونا در روزه داری، کار پیچیده و سختی است، به دلایل مختلف از جمله اینکه این ویروس نوپدید است و ابعاد ناشناخته زیادی دارد و هنوز تجربه نشده و نیز انسانها به جهت ژنتیک و سن و شرایط اقلیمی در برابر این ویروس واکنش‌های متفاوتی دارند که هنوز تنها کلیت آن ثابت شده و به تفصیل به دانش سازمان ‌یافته تبدیل نشده است.

تشکیل یک کمیته فنی فقهی می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در ادامه افزود: بر این اساس به نظر می‌رسد برای برون‌رفت از این مشکل لازم است با تشکیل کمیته فنی فقهی، با حضور تعداد معتنابهی پزشک مورد اعتماد و نماینده مراجع محترم تقلید، با بررسی ابعاد موضوع به یک الگوی منطقی و حکیمانه دست پیدا کنیم.

حجت الاسلام قطبی ادامه داد: برخی از اجزایی که می‌تواند در این الگوی کلی مدنظر این کمیته باشد می‌تواند چنین باشد که نخست بررسی امکان واگذاری تصمیم نهایی به خود مکلفین که بنا به تشخیص نهایی خود عمل کنند یا اینکه صیام یک روز درمیان و تقویت سیستم دفاعی بدن به این روش و یا کاهش حجم فعالیت‌ها در ماه رمضان برای جبران کمبود قوای بدنی ناشی از روزه از قبیل تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس متوسطه.

وی پایش روزانه تعداد زیادی داوطلب که روزه می‌گیرند تحت نظارت تیم تخصصی پزشکی برای رصد تغییرات واکنش‌های بدنی افرادی که احیاناً در معرض ابتلا هستند به منظور دستیابی به دانش و تجربه دقیق‌تر را از دیگر الگوهای کمیته فنی فقهی عنوان کرد و گفت: آموزش دقیق مهارت‌های پزشکی و سلامت از قبیل مرطوب نگه داشتن گلو با حفظ شرایط روزه‌داری و احیاناً تجویزهای فقهی خاص از دیگر الگوهای مطروحه می‌تواند باشد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: در هر صورت رسانه‌ها و متولیان امور مذهبی باید در هر شرایطی، حال و هوای رمضانیه را در جامعه حفظ کنند و از برکت این ماه غفلت نکنند حتی اگر بخش زیادی از افراد جامعه عمل به این فریضه برایشان حاصل نشود./1304/ت302/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات