۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۶۴۳۶۷۷
رسا گزارش می‌دهد؛

توصیه‌ها و دیدگاه‌های علمای اصفهان پیرامون مقابله با کرونا

توصیه‌ها و دیدگاه‌های علمای اصفهان پیرامون مقابله با کرونا
علمای اصفهان با ارائه راهکارها و دیدگاه های خود به تبیین شرایط کنونی و اقداماتی که لازم است از سوی مردم و مسؤولان اتخاذ شود پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، شیوع ویروس کرونا در کشور و در شهر و استان اصفهان، باعث ایجاد مشکلات متعددی در جامعه شده است، از رشد شایعات مختلف در زمینه مقابله و پیشگیری با کرونا تا جریان‌های رسانه‌ای که مردم را تشویق به ایجاد هرج و مرج و ناآرامی در جامعه می کنند، از سوی دیگر مسؤولان در تلاش هستند تا با بهترین روش‌های ممکن بدون ایجاد فضای التهاب و توأم با آرامش و حفظ امنیت روانی جامعه تدابیر لازم برای مقابله با اپیدمی کویید 19 و شیوع این ویروس را اتخاذ کنند و مهمترین بخش این تدابیر پرهیز مردم از سفرهای درون شهری و برون شهری غیر ضروری و برگزاری تجمعات و مراسمات است.

در این بین پس از شیوع کرونا در کشور و در شهر اصفهان علما و مسؤولان امور فرهنگی و مذهبی تصمیم به تعطیلی برنامه‌های مهمی نظیر نماز جمعه و نمازهای جماعت گرفتند، ضمن اینکه مساجد و فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی مساجد و هیأت‌های مذهبی نیز در راستای مقابله با شیوع کرونا و قطع زنجیره انتقال تعطیل شدند، این موضوع نشان دهنده اهتمام مراجع دینی و فرهنگی برای ایجاد جبهه منسجم مردمی در مبارزه با کرونا داشت، موضوعی که با حمایت رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید و علما همراه بود.

اما برخی متدینین و البته شبهه افکنان به سؤالاتی پیرامون وجه شرعی و عقلی این تعطیلی‌ها بودند و البته برخی معتقد هستند با این کار خلأ دینی در جامعه شکل می‌گیرد.

از این رو خبرگزاری رسا در گفتگو با علما و صاحب نظران حوزه‌های علمیه در سرتاسر کشور به بررسی وجوه شرعی و عقلی تعطیلی نمازهای جمعه و دیگر مراسمات دینی و مذهبی در کشور پرداخته است، در اصفهان نیز علما و صاحب نظران حوزه علمیه اصفهان از جمله حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان و از مراجع معظم تقلید، ضمن پاسخگویی به سؤالات مطروحه، توصیه‌هایی با رنگ و بوی معنویت و فضای دینی و فکری به مردم و مسؤولان در خصوص مقابله با شیوع ویروس کرونا و راهبردهای پایان دادن به زنجیره انتقال مطرح کردند که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است و برای دسترسی به متن کامل این اخبار می‌توانید به لینک درج شده در پایین هر خلاصه خبر مراجعه کنید.

 

 

توصیه‌ها و دیدگاه‌های علمای اصفهان پیرامون مقابله با کرونا

آیت الله مظاهری:

خدمت به خلق بهترین جایگزین اعتکاف است

آیت الله حسین مظاهری از مراجع معظم تقلید با بیان اینکه بهترین جایگزین برای اعتکاف که ثواب آن از اعتکاف هم بیشتر است شاد کردن دل مردم و خدمت به خلق است گفت: مهم‌تر از فضیلت خدمت به خلق خدا، اهتمام به «قانون تعاون» و عمل به «قانون مواسات» است که جایگزین مناسبی برای اعتکاف و سایر اعمال عبادی مستحب شمرده می‌شود. باید توجه شود که التزام و عمل به انفاق و مواسات با مردم، در وقت احتیاج آنها، مستحب نیست، بلکه واجب است. قرآن کریم از همان ابتدای سورۀ بقره که می‌فرماید: «وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ» تا آخر، بر ضرورت گره‌گشایی از مردم تأکید می‌ورزد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر ضرورت دستگیری از مردم و کمک به نیازمندان، تصریح کرد: امروزه دسته‌ای از مردم دچار بحران رنج بیماری خطرناکی شده‌اند و نمی‌توانند معیشت خانوادۀ خود را تأمین کنند. کسب و کار گروه‌هایی از مردم خصوصاً اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر نظیر کارگران روزمزد نیز از رونق افتاده و دچار معضلات مالی و اقتصادی شدیدی شده‌اند. در این شرایط حسّاس و در این روزهای تلخ و سخت، همدلی، تعاون و مواسات واجب شرعی و اخلاقی است. همه باید به فکر یکدیگر باشند و به هر اندازه‌ای که می‌توانند گره از مشکلات همدیگر باز کنند. طبق تعالیم دینی، همۀ ملّت مانند يك بدن واحد و هر فرد، عضوى از اين پيكره است؛ بر این اساس بايد رنج هر فرد، رنج همه و راحتی هر عضو، راحتى همۀ اعضاء محسوب شود. امام صادق«سلام‌الله‌علیه» در این رابطه مى‏فرمايند: «الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ كَالْجَسَدِ الْوَاحِدِ إِنِ اشْتَكَى شَيْئاً مِنْهُ- وَجَدَ أَلَمَ ذَلِكَ فِي سَائِرِ جَسَدِه‏»

در شرایط سخت کنونی و با توجه به مشکلاتی که برای مردم پدید آمده است، هیچ عبادتی به اندازۀ گره‌گشایی از بندگان خدا و زدودن غم و نگرانی از چهرۀ آنها و کاستن رنج مردم ارزش ندارد،امام رضا«سلام‌الله‌علیه» می‌فرمایند: «مَنْ فَرَّجَ عَنْ مُؤْمِنٍ فَرَّجَ اللَّهُ عَنْ قَلْبِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ»؛ هر كس سبب گشايش در کار یک مؤمن شود، خداوند روز قيامت دلش را گشايش می‌دهد.

مشروح توصیه‌های آیت الله مظاهری را اینجا بخوانید.

 

فعلا کار نشود//توصیه‌ها و دیدگاه‌های علمای اصفهان پیرامون مقابله با کرونا

با صدور پیامی صورت گرفت؛

قدردانی آیت الله نمازی از تلاش‌های مجاهدانه پرستاران و جامعه پزشکی

آیت‌الله عبدالنبی نمازی با صدور پیامی گفت: اینجانب از تلاش‌ها و مجاهدت‌های دست اندرکاران سلامت جامعه که در پیشگیری از ویروس کرونا و درمان مبتلایان به آن شبانه روز متحمل زحمات فراوان شده و می‌شوند تقدیر و تشکر می‌کنم.

متن کامل پیام آیت الله نمازی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
اینجانب از تلاش‌ها و مجاهدت‌های دست اندرکاران سلامت جامعه، کادر پزشکی بیمارستان‎ها، پزشکان و پرستاران عزیز به‌خصوص وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونین محترم که در پیشگیری از ویروس کرونا و درمان مبتلایان به آن شبانه روز متحمل زحمات فراوان شده و می‌شوند تقدیر و تشکر می‌کنم.
 
مسلّم در پیشگاه الهی مأجورید بدون تردید علاوه بر مراعات نکات بهداشتی دعا و توسل به پیشگاه حضرت جل و علا و ائمه معصومین علیهم‌السلام در بهبود وضع موجود بسیار مؤثر خواهد بود.

از خداوند رحمان و رحیم می‌خواهم به جان باختگان علو درجات و به بیماران شفای عاجل و کامل عنایت فرماید./1307/ت303/ب1

عبدالنبی نمازی
نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان
۲۰ اسفند ۱۳۹۸
 
 
 
 

توصیه‌ها و دیدگاه‌های علمای اصفهان پیرامون مقابله با کرونا

آیت الله مهدوی:

رعایت دستورات پزشکی واجب است

آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر انسجام ملی برای مقابله با ویروس کرونا، افزود: نخستین نکته این است که توصیه های پزشکان و متخصصان را باید دقت کرد، به تعبیر مراجع معظم تقلید توصیه‌های پزشکی برای ما حجت شرعی است، وقتی توصیه می کنند برای غیر کار ضروری افراد از منزل خارج نشوند، این باید برای مردم یک حکم الهی باشد تا در ریشه کن شدن این بیماری مؤثر واقع شود.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه باید از اضطراب و ترس دوری کنیم، اظهار کرد: اضطراب باعث بیماری خواهد شد، انسان سالم هم از اضطراب آسیب خواهد دید و اگر کسی به بیماری مبتلا باشد قطعا بیشتر آسیب خواهد دید، بنابر این فکر خود را باید آرام نگه داریم.

وی صبر و استقامت را دیگر نکته در مقابله با سختی‌هایی نظیر شیوع ویروس کرونا دانست و اظهار کرد: زمانی که سختی‌ها هجوم می‌آورند باید صبر ما بیشتر شود و به دیگران نیز صبر و شکیبایی را توصیه کنیم، نکته دیگر این است که به اخبار صحیح توجه کنیم و فریب اخبار ضد و نقیضی که به ویژه در فضای مجازی مطرح می‌شود را نخوریم، گاهی افراد تعمد در شایعه پراکنی دارند گاهی نیز خبر احتمالی را به عنوان خبر یقینی منتشر می‌کنند، لذا شایسته است که برای دانستن اخبار و آمار به رسانه‌های ملی و معتبر خود بیشتر توجه کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اهمیت توجه به دستورات پزشکان در مصرف داروها و رعایت نکات بهداشتی، تصریح کرد: در کنار طی کردن مراحل درمانی نباید از توسل به خداوند متعال و ائمه اطهار(ع) غافل شویم، خدای متعال مسبب الاسباب است، خداوند اسباب ظاهری را ایجاد کرده و معالجه بیماری را در طبیعت قرار داده است اما این به معنای استقلال این اسباب از خداوند نیست، بلکه همه چیز در اختیار خدا است و ما باید هم به اسباب ظاهری توجه کنیم و هم از توسل غافل نشویم.

مشروح سخنان آیت الله مهدوی را اینجا بخوانید.

 

توصیه‌ها و دیدگاه‌های علمای اصفهان پیرامون مقابله با کرونا

حجت الاسلام قطبی:

تعطیلی مراسمات مذهبی با پشتوانه حجت عقلی و شرعی است

حجت الاسلام محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با بیان اینکه حفظ جان یک امر واجب و لازم است و نسبت به مستحبات اولویت دارد، گفت: بنابر فتوای مراجع و علما حفظ جان و محافظت از سلامت جامعه یک مسأله واجب است، البته تعیین مصداق در وظایف و شئون مرجع تقلید نیست بلکه متخصصین هر امر باید مصادیق را برای جامعه تبیین کنند و وظیفه مردم است که به متخصصین رجوع کنند.

وی با اشاره به تأکید مسؤولان بهداشت و سلامت کشور و جامعه پزشکی نسبت به ضرورت عدم برگزاری تجمعات و مراسمات به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در جامعه، اظهار کرد: بنابر فتوای مراجع معظم تقلید و رهبر معظم انقلاب تبعیت از دستورات پزشکی برای ما لازم است به ویژه اینکه مسأله سلامت جامعه در میان است و این موضوع بر امور مستحبی اولویت دارد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بر اولویت داشتن سلامت جامعه و حفظ جان مردم بر امور استحبابی نظیر نماز جمعه و برپایی مراسمات مذهبی از دیدگاه علما و مراجع تقلید تأکید کرد و گفت: نمازهای یومیه از مهمترین واجبات است، اما زمانی که پای حفظ جان در وسط باشد و افراد موظف شوند از جان خود مراقبت کنند می‌توانند نماز خود را به صورت نماز خوف و شکسته بخوانند و حتی جواز اینکه در حین حرکت این فریضه را ادا کنند داده شده است.

مشروح سخنان حجت الاسلام قطبی را اینجا بخوانید.

 

 

توصیه‌ها و دیدگاه‌های علمای اصفهان پیرامون مقابله با کرونا

حجت الاسلام اروجی:

نظر جامعه پزشکی برای رهبر انقلاب و مراجع تقلید حجت است

حجت الاسلام رحمت الله اروجی مدیرکل تبلیغات اسلامی اصفهان،  با بیان اینکه مسأله تبعیت از دستور پزشکان و مسؤولان در عدم برگزاری تجمعات و مراسمات به منظور از پیشگیری از شیوع ویروس کرونا موضوعی است که مورد اتفاق نظر مراجع، علما و رهبر معظم انقلاب است، گفت: رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید می‌فرمایند نظر متخصصین امر سلامت در خصوص این مسأله باید تبعیت شود.

وی ادامه داد: پس اگر متولیان سلامت مشخصا اعلام کرده باشند که یک رفتار اجتماعی در امر سلامت مردم معضل ایجاد می کند و می‌تواند خطرات جانی برای افراد و جامعه به دنبال داشته باشد باید از آن اعمال و اقدامات بنابر حکم شرع و عقل اجتناب کرد و این مسأله چیزی نیست که تابع نظر شخصی باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با تأکید بر اهمیت توجه به نظر متخصصین و مسؤولان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: به استناد نظر متخصصان و مسؤولان امر برگزاری نمازهای جماعت از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد تعطیل شده است، مراسم معنوی اعتکاف، نمازهای جمعه و برپایی مراسمات مذهبی دیگر بنابر استناد جامعه پزشکی و مسؤولان عرصه سلامت به خاطر حفظ سلامت جامعه تعطیل شده است و همه باید از این قوانین و دستورات تبعیت کنند.

مشروح سخنان حجت الاسلام اروجی را اینجا بخوانید.

 

توصیه‌ها و دیدگاه‌های علمای اصفهان پیرامون مقابله با کرونا

حجت الاسلام حسناتی:

رهبر انقلاب و مراجع تقلید حجت را بر مردم در رعایت دستورات پزشکی تمام کردند

حجت الاسلام مصطفی حسناتی نماینده ولی فقیه در نجف آباد، با اشاره به اهمیت توجه به دستورات و توصیه‌های مسؤولان و پزشکان پیرامون اقدامات پیشگیرانه از شیوع ویروس کرونا، گفت: در این خصوص رهبر معظم انقلاب حجت را بر همگان تمام و مراجع معظم تقلید نیز بر ضرورت توجه به توصیه‌های مسؤولان امر تأکید کردند و فرمایشات ایشان لازم الإجرا است.

نماینده ولی فقیه در نجف آباد با تأکید بر وجود حجت شرعی و عقلی در عدم برپایی تجمعات و مراسمات دینی، اظهار کرد: علما و مراجع معظم تقلید بر اهمیت رعایت دستورات مسؤولان و پزشکان تأکید دارند و بر همگان لازم و واجب است که بر این مسأله اهتمام بورزند.

حجت الاسلام حسناتی خاطرنشان کرد: تا زمانی که خطر جان و سلامت مردم را تهدید کند باید از برپایی مراسمات و تجمعات پرهیز کنیم و البته این عدم برگزاری را باید از طریق به کار بستن ظرفیت‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی جبران کنیم.

مشروح سخنان حجت الاسلام حسناتی را اینجا بخوانید.

 

 

توصیه‌ها و دیدگاه‌های علمای اصفهان پیرامون مقابله با کرونا

 

حجت الاسلام رهبر:

شرع و عقل حکم به تعطیلی مراسمات و تجمعات می‌کنند

حجت الاسلام محمدتقی رهبر امام جمعه موقت اصفهان، با بیان اینکه حفظ سلامت یک واجب است، گفت: مراسماتی نظیر نماز جمعه یک مستحب و اختیاری هستند و در حال اختیار انسان می‌تواند در صورتی که احتمال خطر برای او وجود دارد، گزینه دیگری را انتخاب کند و هرگز شرع ما انجام دادن چنین اعمالی همراه با خطرات جانی و مالی را جایز نمی‌داند.

وی در ادامه افزود: آنچه تصمیم گرفته شده است و مسؤولان امر تصمیم بر آن گرفته‌اند، این است که بنابر حکم عقل و شرع تا زمانی که اطمینان حاصل شود که بیماری کرونا از بین می رود و شیوع آن متوقف خواهد شد، نماز جمعه و دیگر تجمعات بزرگ مذهبی برپا نشود تا مانع گسترش این ویروس شده و از جان مردم حفاظت شود.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به لغو سخنرانی رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی در سال نو به منظور جلوگیری از شیوع بیماری در میان مردم، تصریح کرد: اگر عدم برپایی مراسمات مذهبی و اجتماعات مختلف اشکالی داشت قطعا رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید از این موضوع حمایت نمی‌کردند اما شاهد هستیم این بزرگواران که الگو و مرجع ما در امور دینی هستند نیز حکم به لزوم پرهیز از اجتماعات تا زمان رفع خطر داده‌اند./1304//202/خ

مشروح سخنان حجت الاسلام رهبر را اینجا بخوانید.

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
سلام
اینها همه شون علمای اصفهان نیستند
بعضی شون فقط مسئولین و مدیرانی هستند که روحانی هستند
علمای اصفهان یعنی آیات عظام مظاهری،ناصری،طباطبایی نژاد، مهدوی و نمازی
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸
با این توصیه ها ایام عید نباید دیدبازدید رفت.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶
این ایم هم میگذره و هر که با هر نیتی اقدامی انجام بدهد در راستای مقابله لا کرونا در نامه عملش ثبت میشه.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۷
این روزها باید فیلم یتیم خانه ایران را چند بار دید. مریضی وا گیری که در ایران باعث از بین رفتن جان میلیون ها ایرانی شد. عدم حمایت از بیماران ایرانی و نرساندن دارو باعث مرگ چند صد هزار هم وطن ایرانی شد؛ اما امروزه ویروسی وارد ایران اسلامی شده است .
آزمون تاریخی ملت ایران است. تلاش کادر درمانی نظام با همراهی این روزها باید فیلم یتیم خانه ایران را چند بار دید. مریضی همه گیری که در ایران باعث از بین رفتن جان میلیون ها ایرانی شد. عدم حمایت از بیماران ایرانی و نرساندن دارو باعث مرگ صدها هزار ایرانی شد؛ اما امروزه ویروسی وارد ایران اسلامی شده است نیروهای خودجوش مردمی و نیروهای مسلح خصوصا سپاهیان عزیز امروز جان ملیونها ایرانی را از خطر نجات داد.
در این بحبوحه از رسانه ملی و خبرگزاریها برای اطلاع رسانی عمومی تقدیر فراوان داریم.
1
0