۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۶۴۷۳۷۳

دیار امامزادگان ایران کجاست؟

دیار امامزادگان ایران کجاست؟
شهرستان قزوین با داشتن ۱۲۱ امامزاده و بقعه متبرکه از ظرفیت بالایی برای تبدیل به قطب گردشگری مذهبی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاري رسا، 121 امامزاده و بقعه متبرکه بزرگ و کوچک در شهرستان قزوین وجود دارد که برخی از آن‌ها دارای شهرت ملی و جهانی هستند. امامزاده‌هایی که نه تنها محل باشکوهی برای برپایی آیین‌های مختلف دینی و مذهبی هستند، هر ساله پذیرای گردشگران زیادی از اقصی‌نقاط ایران و جهان اسلام هستند. بنا‌هایی که علاوه بر پراکندن عطر معنویت استان قزوین و ظرفیت مناسبی برای تبدیل قزوین به قطب گردشگری مذهبی به وجود آورده‌اند. فرصت تعطیلات و فراغت روز‌های نوروز فرصت مناسبی برای بازدید این اماکن مقدسه برای گردشگران است که در نوشتار زیر به معرفی مشهورترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

دیار امامزادگان ایران کجاست؟

امامزاده حسین (ع)

مهمترین و مشهورترین امامزاده در شهر قزوین «امامزاده حسین (ع)» یا به قول قزوینی‌ها شاهزاده (شازده) حسین (ع) است. بنایی که مرقد حسین بن علی ابن موسی‌الرضا، فرزند دو ساله امام رضا (ع) است که در سال ۲۰۱ هجری قمری بر اثر بیماری دارفانی را در شهر قزوین وداع گفتند. اصل شکل‌گیری بنا متعلق به دوران صفوی است که در دوران قاجار مورد بازسازی و توسعه قرار گرفت. به جز ضریح نفیس چوبی آن که تاریخ ۸۰۶ هجری قمری را نشان می‌دهد و از صنایع گره‌چینی مجوف به شمار می‌آید، باقی آثار از بنا‌های دوره صفوی و قاجار است.

امامزاده سلطان سید محمد (ع)

یکی دیگر از این بقاع متبرکه، آرامگاه «امامزاده سلطان سید محمد (ع)» است که در محله کهن «آخوند» قرار دارد و در حال حاضر به علت نوسازی‌های شهرداری، در کنار خیابان شهید انصاری غربی واقع شده است. این امامزاده که دو در شمالی و شرقی دارد، دارای کتیبه‌ای از جنس کاشی است که نشان می‌دهد بنای آن در دوره قاجاری و سال ۱۳۱۴ هجری قمری ساخته شده است. آرامگاهی تاریخی که پر از عناصر مهم معماری دوران قاجار است و در روز‌های ماه مبارک رمضان، به ویژه شب‌های قدر از چنان رونقی برخوردار است که می‌توان آن را دومین مکان مذهبی مهم استان قلمداد کرد.

چهار انبیاء یا پیغمبریه

بنا بر روایت‌ها مدفن چهار تن از پیامبران به نام‌های القیا، سلام، سلوم و سهولی است. علاوه بر این پیامبران، پیکر پاک امامزاده صالح بن حسن (ع) هم در این مکان مدفون شده است. بنای بقعه آجری است و شامل ایوان ستون‌دار با دو جفت ستون چوبی، آزاره‌های سنگی و دیواره‌های گچبری شده است. در پشت ایوان، ابتدا فضای ورودی و سپس فضای مربع شکل حرم قرار دارد و بر فراز آن گنبدی با کاربندی قرار گرفته است.

دیار امامزادگان ایران کجاست؟

امامزاده اسماعیل (ع)

امامزاده اسماعیل (ع) از نوادگان امام جعفر صادق (ع) است. بنای بقعه در دو طبقه شامل فضای اصلی حرم، چهار ایوان متصل در طرفین آن و فضای جنبی ایوان‌هاست. حرم گنبدی دارد که روی آن کاشیکاری و زیر آن کاربندی و گچبری است. مدفن اصلی امامزاده در سرداب بقعه، در زیر حرم قرار گرفته است.

بقعه آمنه خاتون (س)

بنای آرامگاه آمنه خاتون، دختر امام جعفر صادق (ع) متعلق به دوره صفویه است. طرح داخلی بقعه هشت ضلعی و طرح بیرونی آن مدور است و محرابی با مقرنس‌کاری دارد. بر فراز بقعه گنبد بزرگ دوپوش و کاشیکاری شده‌ای قرار گرفته است. پنجره‌ّ‌های زیر این گنبد دارای چهار شباک گچی پرکار و نفیس است. در دوره قاجار اتاقی به بقعه الحاق شد که در این اتاق چاهی متبرک و مورد احترام وجود دارد.

علاوه بر این بقاع متبرکه، امامزاده‌های حلیمه خاتون (س)، زبیده خاتون (س)، بی‌بی شهربانو و امامزاده علی (ع) هم در شهر قزوین دارند و هر روزه زائران زیادی را به خود جذب می‌کنند./1360/

منبع: تسنیم

ارسال نظرات