۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۶۴۷۴۲۰
سینما و تلویزیون ما درک روشنی از "مهدویت" ندارند؛

سلبریتی‌ها برای برخی تعیین تکلیف می‌کنند

سلبریتی‌ها برای برخی تعیین تکلیف می‌کنند
کارشناس مسائل تربیتی گفت: امروز در عرصۀ سینما و تلویزیون درک روشنی برای پرداختن به مهدویت وجود ندارد. نگاه جسورانه‌ای می‌خواهد تا مسئولان امر به اینطور مسائل بپردازند.

به گزارش خبرگزاري رسا، حجت‌الاسلام علی سرلک استاد دانشگاه هنر و کارشناس مسائل دینی گفت: ماهیت انقلاب اسلامی، فرهنگی است و بر اساس تغییر نگرش نسبت به خیلی از موضوعات شکل گرفت. امام خمینی (ره) این فضا را ایجاد کرد و جامعه نیز آن را پذیرفت و به تبع آن نیز تغییراتی در ساختار حکومت شکل گرفت.

وی با بیان اینکه رسانه‌های کشور باید نگاهی تحولگرا و برآمده از انقلاب اسلامی داشته باشند، اظهار کرد: اگرچه گام‌های خوبی در سال‌های اخیر در حوزه رسانه و هنر کشور برداشته شده، اما متناسب با شأن و جایگاه والای انقلاب اسلامی نتوانستیم کار فاخر و درخوری بکنیم.

این کارشناس مسائل تربیتی با انتقاد از عملکرد سینما و تلویزیون در پرداختن به مسئله مهدویت گفت: یکی از خلأهای موجود و بسیار مهم ما، نپرداختن به موضوع مهدویت، عصر ظهور، مسئله انتظار و آمادگی جامعه برای آن دوران در سینما و تلویزیون است. واقعاً باید اعتراف کنیم که در این مسئله مهم قدمی بلندی برنداشته‌ایم.

«در این زمینه با دو مشکل مواجهیم؛ اول نبود شناخت، نگرش و تحلیل درست و دوم عدم وجود نیروی انسانی کافی که بتوانند در جایگاه‌های مهم و راهبردی نقش ایفا کنند. فقط به عنوان یک مثال عرض می‌کنم؛ شهید آوینی هم دیدگاه هنری و تمدنی داشت و هم خودش شخصاً می‌توانست در ژانر مستند ورود پیدا کند و نقش ایفا کند. امروز مستندسازی جنگ با شیوۀ شهید آوینی به عنوان یک روش پیشرو است و حتی در هالیوود مورد توجه قرار گرفته و برای آن دوره‌ها و کلاس‌ها برگزار می‌کنند.»

حجت‌الاسلام سرلک با بیان مطلب فوق گفت: امروز بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، پیام انقلاب از سوی خانوادۀ هنرمندان درست تلقی نشده و توفیقاتی را که تا به امروز داشته‌ایم باید به حساب لطف خدا به «فئه قلیله» و گروه اندک اهل شکیبایی گذاشت.

رسانۀ ملّی به روزمرگی افتاده است

این کارشناس مسائل دینی افزود: امروز در عرصۀ سینما و تلویزیون درک روشنی برای پرداختن به مهدویت وجود ندارد. نگاه جسورانه‌ای می‌خواهد تا مسئولان امر به اینطور مسائل بپردازند. متأسفانه رسانۀ ملّی به روزمرگی افتاده است و عملاً در اختیار کسانی قرار گرفته که بعضاً اگر در زمان شاه هم بودند همین برنامه‌ها را می‌ساختند و تحویل جامعه می‌دادند. بسیاری از برنامه‌های رسانۀ ملّی نسبت روشنی با نگاه تمدنی و انقلابی و دینی ندارد.

حجت‌الاسلام سرلک خاطرنشان کرد: سینما و تلویزیون نیاز به مدیرانی شجاع و با تحلیل‌های عمیق دارد؛ کسانی که چشم‌انداز تمدنی داشته باشند و بتوانند آن را در عرصۀ هنر به تصویر بکشند. صداوسیما دچار روزمرگی شده و با همۀ زحماتی که خیلی‌ها می‌کشند، خروجی و نتیجۀ فعالیت آنان در شبکه‌های تلویزیون با وجود پاره‌ای توفیقات، آن چیزی نیست که انتظار می‌رفت. این فقط به صداوسیما منحصر نمی‌شود بلکه وزارت ارشاد نیز یک پای ماجرای است که در حوزه سینما نقش اول را دارد.

صداوسیما در برابر برخی سلبریتی‌ها منفعل شده است

به گفته وی، برخی سلبریتی‌ها فراعنۀ مُلک تصمیم‌گیری افکار عمومی شده‌اند و حتی صداوسیما در برابر آنها منفعل شده است؛ افرادی که توسط همین صداوسیما رشد کردند و مطرح شدند، همان‌ها امروز برای صداوسیما تعیین تکلیف می‌کنند. تلویزیون در نسبت به بعضی مانند کسی شده‌ که اسم فرزند خودش را رستم گذاشته بود و می‌ترسید او را صدا کند.

وی خاطرنشان کرد: از سلبریتی‌ها صحبت کردم، ناگفته نماند واقعاً در میان آنان افرادی هستند که بسیار با دغدغه‌اند اما چون عرصۀ درستی در اختیار آنان قرار نگرفته و مدیریت هوشمندانه‌ای اتفاق نمی‌افتد، آنها هم عملاً در زمین بی‌تفاوتی و یا بی‌اثری بازی می‌کنند./1360/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات