۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۶۴۷۸۹۴

مکث جنگی ریاض به بهانه کرونا

مکث جنگی ریاض به بهانه کرونا
ائتلاف سعودی در پی ناکامی‌های پیاپی اخیر در جنگ یمن، به بهانه شیوع کرونا به صورت یکجانبه آتش‌بس اعلام کرد. نقض مکرر آتش‌بس علاوه بر اینکه تردید‌های انصارالله درباره اهداف پشت‌پرده چنین اقدامی را تقویت کرده، اظهارات وزیر مشاور پادشاه سعودی در امور خارجه درباره امکان دائمی شدن آتش‌بس، گواهی بر طرح ریاض برای پایان آبرومندانه جنگ یمن است.
به گزارش خبرگزاري رسا، ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف سعودی شامگاه روز چهار شنبه اعلام کرد که با هدف مقابله با شیوع ویروس کرونا و ایجاد زمینه‌ای برای مذاکره، از روز پنج شنبه دو هفته در یمن آتش‌بس برقرار خواهد شد. وی از امکان تمدید این آتش‌بس نیز سخن گفت. این در حالی است که تغییر موازنه جنگی به نفع حوثی‌ها و آزاد‌سازی‌های اخیر در الجوف و مأرب و نیز هدف قرار گرفتن تأسیسات سعودی با موشک‌های یمنی عملاً سعودی‌ها را در موقعیتی قرار داده که بخواهند از تحولات اخیر برای اعلام یکجانبه آتش‌بس و ایجاد بستری برای پایان آبرومندانه جنگ استفاده کنند.
 
هدف ائتلاف برای استقرار آتش‌بس دائم و پایان جنگ در توئیت اخیر عادل الجبیر انعکاس داشته است. وی روز پنج شنبه در حمایت از این اقدام در توئیتر نوشت: «تصمیم نیرو‌های ائتلاف برای آتش‌بس دو هفته‌ای در یمن، به اجرای توافق آتش‌بس همه‌جانبه و کامل در این کشور کمک خواهد کرد.» همان روز، انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات نیز در توئیتر از اعلام آتش‌بس استقبال کرد و نوشت: «همزمان با درخواست‌های مکرر برای حل سیاسی، نگرانی‌ها نیز از ویروس کرونا و پیچیده‌تر شدن بحران انسانی مستمر وجود دارد. تصمیم آتش‌بس، تصمیم مهمی است. باید از نظر انسانی و سیاسی به آن توجه شود.»

با این حال انصارالله نظر مثبتی به تحولات اخیرآنطور که مقامات سعودی و اماراتی می‌گویند، ندارد. محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله در گفتگو با شبکه خبری الجزیره، اعلام یکجانبه آتش‌بس ائتلاف سعودی را یک مانور سیاسی و تبلیغاتی خواند و تأکید کرد: «موضع درست، اعلام توقف جنگ است. از همین رو ما خواهان یک موضع واقعی در قبال آتش‌بس هستیم که در واقعیت خود را نشان دهد. جنگ در یمن با یک آتش‌بس دو هفته‌ای محقق نمی‌شود. حملات هوایی خود را متوقف کنید. محاصره یمن را متوقف کنید. یمنی‌ها با سرطان و بیماری‌های واگیردار می‌میرند.»‌این مقام یمنی با بیان اینکه عربستان و متحدان آن مواضع دیگران را با پول می‌خرند، گفت: «توقف تجاوز علیه یمن هم بستگی به نظر واشنگتن دارد که جنگ علیه ما را اعلام کرد.»‌سلطان السامعی، عضو شورای عالی سیاسی یمن هم درخواست برای توقف کامل و جامع درگیری‌ها در همه جبهه‌ها را تکرار کرد و در گفتگو با شبکه المیادین گفت: «ما طرفدار جنگ نیستیم، اما متوقف شدن آن برای دو هفته یک بازی تازه است. درست است که نمی‌دانیم آن‌ها در حال چه کاری هستند، اما برای مقابله با هر نقشه‌ای که آماده می‌کنند، آماده‌ایم. آن‌ها اگر خواهان صلح هستند ما با آن‌ها هستیم، اما اگر به کودنی و حماقت خود ادامه بدهند، ما می‌توانیم همچنان از کشور و ملت خود دفاع کنیم.»

اقدام ریاض نمایشی است
جنگنده‌های ائتلاف سعودی از صبح روز جمعه هشت مرتبه دو استان «حجه» و «الجوف» یمن را بمباران کردند. علاوه بر این توپخانه ائتلاف سعودی نیز مناطق مختلف در شهرستان «منبه» در استان «صعده» در نزدیکی مرز عربستان را گلوله‌باران کرد. یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن نیز شامگاه پنج شنبه تشدید حملات هوایی و توپخانه‌ای ائتلاف سعودی به خصوص در مناطق مرزی را تأیید کرد. محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن در گفتگو با شبکه المیادین، آتش‌بس سعودی‌ها را نمایشی دانست و گفت که موازنه قدرت به نفع صنعا تغییر کرده است و ائتلاف سعودی نگران آزادسازی دیگر استان‌هاست و ادامه محاصره یمن به معنای ادامه تجاوزگری از طرف ائتلاف سعودی است.

تغییر موازنه قدرت در یمن
روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم، سخنان ترکی المالکی و دستاویز قرار دادن شیوع بیماری کرونا را در تضاد با واقعیت حاکم بر جنگ یمن می‌داند و معتقد است که سعودی‌ها این بهانه را مطرح می‌کنند، در حالی که اقدامات اخیر یمنی‌ها، کشور‌های متجاوز را مجبور به عقب‌نشینی کرد و شاید این تحولات نظامی، زمینه ساز واقعیت سیاسی‌ای است که مبنای آن پیروزی یمن است، زیرا همزمان با آغاز ششمین سالروز جنگ، نیروی موشکی و پهپاد‌های نیرو‌های مسلح یمن توانستند عمق عربستان سعودی و اهداف مهمی را در ریاض، جیزان، نجران و عسیر هدف قرار دهند.
 
در این چارچوب مشخص شد قواعد بازی و موازنه قدرت در یمن طی چند روز گذشته به ویژه پس از اینکه نیرو‌های ائتلاف سعودی اماراتی توافقنامه‌های امضا شده در چند شهر عربی و اروپایی را نقض کردند، تغییر کرد. نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانستند طی چند روز گذشته مناطق وسیعی از استان الجوف در شمال شرق یمن را پاکسازی و از محور جنوب غربی استان الجوف به سوی برخی از بخش‌های مرزی با استان مأرب پیشروی کنند. همزمان با این شکست‌ها عربستان در جنگ نفتی که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی اعلام کرد شکست خورد و حجم چالش‌های داخلی و جنگ شاهزاده‌ها در عربستان از حجم ضعف‌های این نظام پرده برداشت. مشکلات داخلی و مخالفت‌ها در عرصه داخلی با این تجاوز، علت مهم تصمیم‌گیری برای برقراری آتش‌بس است./1360/
ارسال نظرات