۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۶۴۸۱۱۶

ایران پای کار «کمک مؤمنانه»

ایران پای کار «کمک مؤمنانه»
تبعات اقتصادی بیماری کرونا به موازات طبقات سلامت آن در سراسر دنیا چالش‌برانگیز شده است. در ایران، اما از همان روز‌های نخست انتشار ویروس کرونا، فعالیت گروه‌های جهادی بسیجیان و طلاب به صورت خودجوش برای کمک‌رسانی به خانواده‌هایی که از ویروس کرونا آسیب اقتصادی هم دیده‌اند، آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري رسا، پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب و تأکید ایشان بر لزوم برپایی رزمایشی برای کمک به فقرا و نیازمندان در بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، سازمان بسیج مستضعفین رزمایش کمک مؤمنانه را در سراسر کشور کلید زد. حالا کمیته امداد امام خمینی (ره) هم در راستای تأکیدات ولی امرمسلمین درباره ایجاد پویش گسترده برای همدلی و کمک مؤمنانه به مستمندان و اقشار آسیب‌دیده از کرونا، رزمایش ملی «بخشش ایرانیان» را در سراسر کشور برپا داشته است؛ رزمایش‌هایی که موجب می‌شود، مردم و به خصوص اقشار مستضعف و فقرا در کنار دغدغه بیماری کرونا دیگر دغدغه‌های نان و معیشت نداشته باشند. در کنار این رزمایش‌ها، روز گذشته رزمایش پدافند زیستی به منظور مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار شد. در این رزمایش بسیج ۲۳وزارتخانه و نهاد همزمان با آغاز به کار دستگاه‌های دولتی پس از محدودیت‌های اعمال شده بابت بیماری کرونا، به ضد عفونی و رفع آلودگی محیط کار برای کارکنان و ارباب رجوع اقدام کردند.

مردم ایران همواره ثابت کرده‌اند در بحران‌ها بیش از پیش در کنار یکدیگر هستند و به مدد همین همراهی و همدلی بوده که همیشه ما توانسته‌ایم از سخت‌ترین بزنگاه‌های تاریخ سربلند بیرون بیاییم. بحران کرونا نیز بنا به تعبیر مقام معظم رهبری آزمونی سخت برای ملت ایران است، اما آن‌ها سربلند و سرفراز از این آزمون بیرون آمده و خوش درخشیده‌اند. حالا نیز با برپایی رزمایش‌هایی همچون رزمایش مؤمنانه از سوی بسیج و رزمایش بخشش ایرانیان از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) در فراخوانی به وسعت سرزمین پهناور ایران همه مردم آماده‌اند تا با همراهی و همدلی در کنار شکست ویروس کرونا تبعات اقتصادی و معیشتی این ویروس را هم از میان بردارند.

حمایت هر خیّر از یک یا چند نیازمند
محمد زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی با تأکید بر حیرت جهانیان از همدلی و همراهی و مدل رفتاری مردم ایران در برابر ویروس کرونا به «جوان» می‌گوید: «امروز جبهه حق مقابل جبهه باطل قرار گرفته است و ما تقابل ایمان و اعتقاد و باور به نظام الهی را در مقابل ابزار محوری و تجهیزات محوری و تکیه صرف به تکنولوژی‌ها مشاهده می‌کنیم.» وی با اشاره به مدل رفتاری رهبری و فرمانده نظام مقدس جمهوری اسلامی در مواجهه با بحران‌ها از جمله سیل، زلزله و مقابله با ویروس کرونا، حضور جهادگران بسیجی، حلقه‌های صالحین بسیج، گردان‌های بیت‌المقدس و کوثر‌الزهرا و سایر تیم‌های پزشکی و درمانی و کار‌های ایثارگرانه و جهادی‌شان را نشانه‌هایی از خط‌شکنی در مقابل این ویروس کرونا می‌داند و تصریح می‌کند: همت گروه‌های جهادی در این مدت در تاریخ یادگار خواهد ماند و شیوه مقابله ما با کرونا یکی از نمونه‌های الگو‌سازی و صدور انقلاب اسلامی است.
 
زهرایی با اشاره به فرمایشات نیمه شعبان مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر برپایی رزمایش سراسری در کشور توسط خود مردم برای کمک به افراد نیازمندی که از این تبعات اقتصادی ویروس کرونا آسیب دیده‌اند یا نیازمندان و فقرایی که از قبل دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی بوده‌اند، خاطر نشان می‌کند: «بر این اساس فرصت طلایی ایام شعبان و اعیاد و به خصوص ماه مبارک رمضان، لیالی قدر و عید فطر هزینه‌هایی که مردم پیش از این برای نذورات و افطاری و امور خیریه صرف می‌شد حالا می‌تواند به سمت فقرا و نیازمندانی مدیریت شود که از شرایط اپیدمی کرونا دچار درد و آسیب شده‌اند.» به گفته وی بسیج به عنوان بزرگ‌ترین شبکه نیروی انسانی انقلاب اسلامی، طرح بزرگ رزمایش سراسری کمک مؤمنانه را با توجیه و آموزش فرماندهان سپاه‌های استانی معاونت‌ها اقشار مختلف بسیج و دبیری سازمان بسیج سازندگی در سراسر کشور آغاز کرد.
 
بنا به تأکید وی این رزمایش فرابخشی است و به دستگاه یا نهاد خاصی معطوف و متوقف نمی‌شود. رزمایش کمک مؤمنانه در سطح ۵۴‌هزار پایگاه مقاومت خواهر و برادر و در بیش از ۱۱۰‌هزار رده‌های قشری و دفاتر و حوزه‌های بسیج و سپاه در روستا‌ها و محلات شهری انجام می‌شود و همه این ساختار‌ها کمک می‌کنند تمامی افراد نیازمند به خوبی و با اولویت شناسایی شوند. زهرایی تصریح می‌کند: «در وهله اول و به ویژه کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم منطقه در جغرافیای خودشان را به نیازمندان خودشان واگذار می‌کنیم.»

رزمایش «بخشش ایرانیان» کمیته امداد
به گفته زهرایی این رزمایش از هم افزایی و همگرایی در سطح ملی برخوردار است و رسانه ملی و نهاد‌های حاکمیتی و انقلابی مثل کمیته امداد حضرت امام (ره) و سازمان بهزیستی بناست تا پای کار باشند و با قرار گرفتن در کنار هم حماسه دیگری از مردم و انقلاب را به رخ جهانیان بکشیم. مرحله اول رزمایش تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه پیدا خواهد کرد که هم کمک‌های نقدی مردم و هم کمک‌های غیرنقدی آنان جمع آوری می‌شود. همچنین بناست با شناسایی خیرین، هر خیّری به عنوان حامی یک یا چند نفر از افراد نیازمند و فقرا برای چند ماه با یک عدد مشخص ریالی آن‌ها را تحت پوشش قرار دهند.

بنا به تأکید زهرایی مردم علاقه‌مند به شرکت در این رزمایش سراسری می‌توانند کمک‌های نقدی خود را با کد دستوری #۱۱*۸۸۰* یا شماره حساب ۵۱۵۱۸۱۸۰۸۶۰۱۱ و شماره کارت ۵۸۹۲۱۰۱۲۱۴۴۸۵۲۰۹ بانک سپه به نام سازمان بسیج ارسال کنند.

در همین راستا کمیته امداد هم برای کاهش تبعات اقتصادی بیماری کرونا و حمایت از نیازمندان رزمایش «بخشش ایرانیان» را آغاز کرد. به گفته سیدمرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) این پویش در راستای تأکیدات ولی امرمسلمین درباره ایجاد پویش گسترده برای همدلی و کمک مؤمنانه به مستمندان و اقشار آسیب‌دیده از کروناست. حساب‌های ۰۱۰۳۳۳۳۳۳۳۰۰۰ و ۳۳۳۳ نزد بانک ملی و همچنین شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۰۰۰۰۱۰۰۰ برای جمع‌آوری کمک‌های مردم خیر و نوع‌دوست کشورمان پیش‌بینی شده است.

طبق آمار ارائه شده از سوی فرنوش، مدیر عامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران روز شنبه آمار استفاده مردم از مترو نسبت به روز‌های قبل از آن ۴۰ درصد افزایش یافته بود. وی از مسافران خواست تا هنگام استفاده از مترو حتماً ماسک بزنند.

علیرضا زالی رئیس ستاد مدیریت مقابله با کرونا در پایتخت با اشاره به مطالعات ملی و جهانی، سهم حمل و نقل عمومی را هم در انتشار ویروس کرونا حدود ۲۲ تا ۲۵ درصد عنوان می‌کند، یعنی اگر بخواهیم در محیط و کالبد شهری مهم‌ترین محل سرایت بیماری را در نظر بگیریم، حمل و نقل رتبه اول را دارد.

وی تأکید می‌کند: ما معتقدیم راهبرد منزل ماندن مهم‌ترین عامل در کنترل بیماری است، اما موضوعی که می‌تواند این را خدشه دار کند، همان مشکلات معیشتی و اقتصادی است، به خصوص در اقشار کم‌درآمد این خطر بیشتر است.

عملکرد خوب ایران نسبت به دنیا
طبق آخرین آمار تاکنون ۷۱هزار و ۶۸۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۱۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۴ هزارو۴۷۴ نفر رسیده است. تاکنون ۴۳هزار و ۸۹۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند و ۳ هزارو۹۳۰ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه روز گذشته ستاد مقابله با کرونا با اشاره به گزارش مقایسه انجام شده بین ایران و برخی کشور‌های اروپایی، عملکرد ایران را در مقابله با کرونا بهتر از اروپا ارزیابی کرد و گفت: فاصله بسیار زیادی در این گزارش‌ها نسبت به وضع ایران با اروپا وجود دارد، مثلاً تعداد افراد فوتی‌مان بسیار کم و ۷درصد بوده و در برخی کشور‌های اروپایی این میزان، ۲۲درصد بود. برخی از این مقایسه خوششان نمی‌آید که بگوییم وضع ما از اروپا بهتر است.

به گفته وی بر اساس تصمیم ستاد، از روز گذشته تردد بین شهرستان‌ها در استان‌ها به طور کامل آزاد شد و تردد بین استان‌ها هم از روز اول اردیبهشت آزاد می‌شود.

ترامپ: اقتصاد امریکا تعطیل شده
آمار‌های جهانی ابتلا به کرونا، اما همچنان جایگاه نخست را به امریکا می‌دهد.

بر اساس آخرین آمار جهانی پایگاه اطلاعاتی «worldometer» تا لحظه تنظیم خبر یک‌میلیون و ۷۸۰‌هزار و ۴۴۰ نفر در جهان به ویروس کرونا (کووید ۱۹) مبتلا شده‌اند که از این تعداد، ۱۰۸‌هزار و ۸۳۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

از مجموع تعداد مبتلایان در جهان، تاکنون ۴۰۴‌هزار و ۳۹۳ نفر بهبود یافته و توانسته‌اند با این بیماری مبارزه کنند.

کشور امریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان، با افزایش ۳۰‌هزار و سه مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، به مجموع ۵۳۲‌هزار و ۸۷۹ مبتلا رسیده است، تاکنون ۲۰‌هزار و ۵۷۷ مبتلا در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

براساس جدیدترین آمار‌های ارائه شده از سوی دانشگاه جانز هاپکینز امریکا این کشور هم اکنون تبدیل به کانون اصلی شیوع ویروس کرونا در جهان شده است.

بسیاری از رسانه‌های امریکایی و مردم امریکا ترامپ را مقصر شرایط کنونی این کشور می‌دانند. چند رسانه امریکایی گزارش داده‌اند، وزیر بهداشت و خدمات انسانی امریکا چند هفته قبل از آنکه دونالد ترامپ تدابیر گسترده‌ای را با هدف متوقف ساختن شیوع ویروس کرونا اتخاذ کند، چندین بار نسبت به تهدید و امکان شیوع گسترده این ویروس هشدار داده بود، اما وی این هشدار‌ها را نادیده گرفت.

ترامپ هم در جدیدترین اظهار نظر خود درباره بحران کرونا، شرایط را بی‌سابقه و نگران کننده خواند و گفت اقتصاد امریکا تعطیل شده است./1360/
ارسال نظرات