۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۶۴۸۵۱۳
آیت الله فیاض:

احراز ضرر عقلایی برای ترک هر روز از ماه رمضان، شرعا واجب است

احراز ضرر عقلایی برای ترک هر روز از ماه رمضان، شرعا واجب است
آیت الله فیاض از مراجع تقلید شیعیان عراق، احراز ضرر عقلایی برای ترک هر روز از ماه رمضان در سایه شیوع کرونا را شرعا واجب دانست.

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا در نجف اشرف، آیت الله محمد اسحاق فیاض از مراجع تقلید شیعیان عراق در پاسخ به استفتائی گروهی از مؤمنان درباره روزه ماه رمضان در سایه شیوع کرونا، بیان داشت: ترک روزه بدون تحقق ترس واقعی از ضرر جایز نیست و احراز وجود ضرر عقلایی و قوی برای هر یک از روزهای ماه مبارک رمضان، شرط ترک روزه همان روز است.

آیت الله فیاض ادامه داد: نیاز به نوشیدن مکرر آب برای دفع خطر ابتلا به ویروس کرونا امری ضروری است، ولی از آنجایی که روزه ماه رمضان از ضروریات دین اسلام است، نمی توان به صرف توصیه های عمومی و غیر دقیق روزه در این ماه را ترک کرد.

وی افزود: اگر کسی با استناد به توصیه پزشک، احتمال قوی و عقلایی دهد که روزه گرفتن در سایه شیوع کرونا برای او خطر جسمی یا خطر از دست دادن کسب و کار داشته باشد، روزه از او ساقط است و پس از ماه مبارک باید قضا کند، به شرطی که تظاهر به روزه خواری نکند.

گفتنی است که استان نجف که بعد از بغداد بیشترین موارد ابتلا به کرونا داشته در طول دو روز گذشته تاکنون هیچ مورد تازه ای ثبت نکرده امری که امیدواری را به مهار این ویروس در عراق افزایش داده است.

همین امر سبب شده است که با توجه به گرما شدن هوا، مردم بدون توجه به مقررات منع تردد از خانه ها بیرون زده و اکثر مغازه داران و بازارها فعالیت خود را از سرگرفته و نیروهای امنیتی در اجرای تدابیر منع تردد، نرمش نشان دهند، موضوعی که نگرانی ها را از همه گیری  ویروس کرونا افزایش داده است.

وزارت بهداشت و محیط زیست عراق در تازه ترین گزارش خود، شمار مبتلایان به ویروس کرونا را یک هزار و ۴۰۰ مورد، فوت شدگان را  ۷۸ نفر و بهبودی یافته ها را ۷۶۶ تن اعلام کرد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
اخبار نجف خبرگزاری رسا بسیار عالی است تشکر
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
خداوند ما را از شر کرونا نجات دهد
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
مردم در ماه رمضان دعا کنند که از شر کرونا نجات پیدا کنند
1
0