۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۶۴۸۶۲۲
آیت الله رئیسی:

زحمات جامعه پزشکی و پرستاری در دفاع از سلامت مردم در تاریخ ماندگار است

زحمات جامعه پزشکی و پرستاری در  دفاع از سلامت مردم در تاریخ ماندگار است
رییس قوه قضاییه گفت: ملت ایران هرگز فداکاری جامعه پزشکی و پرستاری را فراموش نمی‎کند و زحمات مخلصانه آنها در دفاع از سلامت مردم در برابر کرونا در تاریخ کشور ماندگار است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، آیتالله سید ابراهیم رئیسی در دیدار مسئولان سازمان نظام پرستاری و نمایندگان پرستاران، با تقدیر از مجاهدتهای پرستاران در صیانت از سلامت مردم به ویژه در خط مقدم مقابله با بیماری کرونا، اظهار داشت: جامعه پزشکی و پرستاران ما با حرکتی مؤمنانه و خالصانه در سنگر دفاع از سلامت مردم خوش درخشیدند.

رئیس قوه قضاییه، مدیریت بیماری کرونا و دستیابی سریع به آمار بالای بیماران بهبودیافته را بهترین شاخص در تعیین میزان موفقیت جامعه پرستاری کشورمان عنوان کرد و افزود: کار عظیم پرستاران ما به ویژه شهدای مدافع سلامت، الگویی ماندگار برای پرستاران دنیا شده است.

آیتالله رئیسی خاطر نشان کرد که ملت ایران هرگز گذشت و فداکاری جامعه پزشکی و پرستاری را فراموش نمیکند و زحمات مخلصانه آنها در دفاع از سلامت مردم در برابر ویروس کرونا در تاریخ کشورمان ماندگار شده است.

رئیس قوه قضاییه، کار پرستاری را بسیار سخت توصیف کرد و با تأکید بر لزوم پیگیری حقوق و مطالبات پرستاران گفت: پرستاران نباید بهخاطر سختی کار و کثرت مشغله دچار فرسایش جسمی وروحی شوند و باید سازوکارها و بسترهای خدمت رسانی با نشاط و با روحیه برای آنها فراهم باشد.

آیتالله رئیسی در همین راستا «افزایش سرانه کادر پرستاری کارآمد و متعهد» و «عدالت در نظام پرداخت حقوق و مزایا» را مورد تأکید قرار داد و گفت: وقتی می گوییم اداره جامعه باید مبتنی بر عدالت باشد، این سخن شامل عدالت در نظام سلامت هم میشود و معنایش این است که هم در توزیع نیروی انسانی و هم در توزیع امکانات، اعتبارات و خدمات به عدالت رفتار شود.

رئیس قوه قضاییه افزود: نقش پرستاران در خدمات پزشکی و تیم درمان باید بهطور کامل دیده شود و لازم است در تعارض منافع، مسائل و مشکلات پرستاران به اقتضای عدالت حل شود تا در تصمیم گیریها و تصمیم سازیها عدالت تحتالشعاع منافع قرار نگیرد. 

آیتالله رئیسی همچنین بر لزوم تقویت خدمات پرستاری در منزل تاکید کرد و گفت که مراقبت از بیماران در منزل تجربه موفقی است که بین 60 تا 70 درصد هزینه های درمانی و حتی مرگ و میر را کاهش داده و موجب ارتقا سلامت اجتماعی می شود.

رئیس قوه قضائیه بر لزوم اجرای کامل سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت و همچنین قوانین مربوط به نظام پرستاری تأکید کرد و به سازمان بازرسی کل کشور مأموریت داد ظرف 4 ماه با همکاری سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت، علل عدم اجرای این قوانین یا اجرای ناقص آنها را بررسی و راهکارهای اجرایی شدن آنها را ارائه کند.

آیت الله رئیسی گفت: قابل قبول نیست که مجلس قانونی را تصویب کند و به تایید شورای نگهبان هم برسد اما با گذشت سالها از تصویب آن اجرایی نشده یا بهصورت ناقص و گزینشی اجرا شود و حتماً باید موانع اجرای قانون شناسایی و برطرف شوند.

رئیس قوه قضائیه همچنین از دیوان عدالت اداری خواست که آندسته از احکام صادره برای پرستاران را که موجب تضییع حقوق آنها شده بازنگری کرده و در صدور آرای مربوط به حقوق پرستاران با رعایت اصل وحدت رویه عمل نماید.

پیش از سخنرانی رئیس قوه قضاییه، دکتر میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری و آقای شمس رئیس شورای عالی این سازمان به ارائه گزارشی از فعالیتهای این مجموعه و وضعیت جامعه پرستاری کشورمان پرداختند و جمعی از نمایندگان پرستاران نیز مشکلات و نیازهای این جامعه را مطرح کردند.

«کمبود نیروی انسانی» از مهم ترین مشکلاتی بود که مسئولان و فعالان این حوزه بر آن تأکید و اعلام داشتند: حدود 250 هزار نفر در جامعه پرستاری فعالیت دارند که به ازای هر تخت بیمارستانی در 24 ساعت، فقط 8/0 پرستار داریم و این مساله برای جامعه پرستاری و مردم تبعات منفی خواهد داشت.

«عدم اجرای کامل قوانین مربوط به نظام پرستاری از جمله قانون بازنشستگی پیش از موعد»، «حمایت قضایی برای پرداخت معوقات پرستاران»، «لزوم حمایت قضایی از قربانیان خشونت علیه پرستاران» و «استفاده از نظرات سازمان نظام پرستاری در رسیدگی به پروندههای قضایی پرستاران در حوزه تخلفات حرفهای و صنفی» از دیگر مشکلات و مطالبات پرستاران بود.

در پایان این دیدار، رئیس قوه قضاییه از خانوادههای پرستاران شهید مدافع سلامت، نرگس خانعلیزاده، رامین عزیزیفر و احمد داستانی که در جریان مقابله با ویروس کرونا جان خود را از دست دادهاند، تقدیر کرد.  

محمد قمین
ارسال نظرات