۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۶۴۸۶۸۷
قیام طلاب آذربایجانی علیه کرونا؛

از راه‌اندازی کارگاه تولید ماسک تا توزیع بسته‌های معیشتی‌‌

از راه‌اندازی کارگاه تولید ماسک تا توزیع بسته‌های معیشتی‌‌
با شیوع ویروس کرونا، طلاب بسیجی در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار گرفته‌اند و با رعایت اصول بهداشتی اقدام به کمک و یاری رسانی به مردم می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، کووید-19 نزدیک به دو ماه است در مناطق مختلف کشور از جمله استان آذربایجان شرقی جولان می‌دهد که تلاشی همه‌‌جانبه از سوی مسؤولان و مردم جهت مقابله با این بیماری فراگیر آغاز شده و تقریباً همه اقشار مختلف مردم به‌نحوی درگیر موضوع هستند.

پس از آغاز شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور، علاوه بر اینکه تهدیدهایی برای کشور به وجود آمد، فرصت‌های زیادی از دل بحران کرونا ایجاد شد که همدلی و همراهی مردم با یکدیگر و تلاش گروه‌های جهادی برای ضدعفونی معابر، تولید جهادی ماسک و کمک به معیشت مستضعفین، از جمله فرصت‌هایی بود که از دل بحران پدید آمده بود.

مقام معظم رهبری هم در سخنان خود به مناسب نیمه شعبان، ظرفیتّ‌های کشف‌شده‌ جدید را در ایام کرونایی مورد اشاره قرار دادند و فرمودند: مردم انصافاً مشارکت‌های مردمی، مشارکت‌های بسیار زیبا و صحنه‌های جالب و شگفت‌انگیزی را به وجود آورده؛ در همه جا هست.

ایشان در سخنان خود، تلاش های اقشار مختلف مردم برای مقابله با کرونا را یادآور شدند و با تحسین این اقدامات، تلاش‌های رئیس حوزه علمیه تبریز را ارج نهاده و به عنوان الگو مطرح کردند.

این‌روزها نیز روحانیون و طلبه‌های استان آذربایجان شرقی پیشقدم و در کنار مردم با حضور جهادی در توزیع اقلام بهداشتی، گندزدایی و ضدعفونی پمپ‌بنزین‌ها و معابر پای کار آمدند تا در ریشه‌کنی این بیماری سهیم باشند؛ اقدامی که خود آنان خدمت در این عرصه را وظیفه شرعی و توفیق الهی می‌دانند.

عمل به فتوای رهبر انقلاب بر لزوم تغسیل و اجرای موازین شرعی فوتی‌های کرونا، مسؤولیت ما را سنگین کرد

حجت‌الاسلام صادقیان، رئیس حوزه علمیه بزرگ طالبیه تبریز، همان روحانی جهادی است که مقام معظم رهبری از ایشان در سخنانشان نام برده و تقدیر کردند. او معتقد است فتوای رهبر انقلاب بر لزوم اجرای تغسیل و موازین شرعی فوتی‌های کرونا، لازم و واجب کرد که مسائل شرعی درارتباط با متوفیان کرونایی، مانند سایر فوتی‌ها و حتی با دقت بیشتر انجام شود.

وی، با تاکید بر اینکه رعایت مسائل بهداشتی در بالاترین سطح انجام می‌شود، می گوید: فوتی‌های کرونا به صورت غریبانه تدفین می‌شوند، اطرافیان و سایر بستگان در کنارشان نیستند، بنابراین وظیفه ماست که در کنار این عزیزان باشیم و امور مربوط به تدفین را انجام دهیم، جمعی از طلاب حوزه علمیه تبریز در کنار روحانیون مستقر در وادی رحمت تبریز حضور دارند که مسائل مربوط به تدفین فوتی‌های کرونایی را انجام می‌دهند.

حجت الاسلام صادقیان با اشاره به تجلیل رهبرانقلاب از طلاب حوزه علمیه تبریز خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب صبح امروز واقعا ما را شگفت زده و غافلگیر کردند، رهبر انقلاب کلماتی را به کار بردند که اشک شوق در چشمان ما حلقه زد، از این به بعد بارسنگینی بر دوش ما قرار داده شده است.

ضدعفونی مراکز پر تردد توسط طلاب تبریزی

حجت الاسلام علیرضا سالک، مدیر حوزه علمیه سالار شهیدان تبریز گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا و با تعطیلی آموزش در مدارس علمیه، گروه جهادی این مدرسه از اسفندماه سال گذشته وارد کارزار مبارزه با کرونا و حفظ سلامت مردم شد.

وی با بیان اینکه هر سال در ایام عید نوروز طلاب این مدرسه مشغول مردم یاری و امدادرسانی در حوادث مختلف بوده اند، ادامه داد: سال گذشته طلاب این مدرسه در استان گلستان به داد مردم سیل زده آن منطقه رسیدند و تعطیلات نوروز را در آن منطقه مشغول امدادرسانی بودند.

حجت الاسلام سالک ادامه داد: در روزهای آغازین شیوع کرونا هم طلاب این حوزه علمیه با تشکیل 10 اکیپ و با حضور 90 درصد از طلاب مدرسه، اقدام به ضدعفونی و گندزدایی معابر عمومی و مراکز پر تردد کردند که این فعالیت در هفته‌ها و روزهای منتهی به آخر سال از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بود. همچنین چند اکیپ هم به صورت روزانه در ورودی استان از طرف زنجان و مراکز مسافری به ضدعفونی مشغول بودند.

مدیر حوزه علمیه سالار شهیدان تبریز ادامه داد: سازماندهی اعضا و ارتباط با مجموعه‌های متولی مبارزه با کرونا و فعالیت‌های جهادی امر سلامت در همان روزهای اول سریعاً شکل گرفت و حتی به دیگر مجموعه‌ها برای تشکیل گروه‌های جهادی در مناطق مختلف کمک کردیم.

مسؤول گروه جهادی حوزه علمیه سالار شهیدان تبریز با بیان اینکه صددرصد گروه و اکیپ جهادی مدرسه در سطح تبریز مشغول به فعالیت هستند، گفت: هم اکنون 60 درصد از طلاب و اساتید مدرسه در کارگاه تولید دستکش و ماسک بهداشتی واقع در خیریه جان نثاران مسقر شدند و فعالیت می‌کنند، ضمن اینکه تعدادی از طلاب هم ادامه کار ضدعفونی معابر را انجام می‌دهند. فعالیت در بعضی از پمپ بنزین‌ها و اقدام به خرید مایحتاج اولیه خانواده‌هایی که نمی‌توانند از خانه خارج شوند از دیگر فعالیت‌های گروه جهادی است.

وی تصریح کرد: تا پایان وضعیت فعلی، فعالیت‌های جهادی و امدادرسانی در عرصه سلامت ادامه خواهند داشت و با پایان آن، فعالیت جهادی و خدماتی در عرصه‌های دیگری مثل فرهنگی، عمرانی و امدادرسانی ادامه خواهد داشت.

حجت الاسلام سالک به آموزش مجازی طلاب هم اشاره کرد و گفت: از همان هفته اول تعطیلی مدارس تا امروز، کلاس‌ها و جلسات اخلاقی و بصیرتی به صورت مجازی توسط اساتید تدریس می‌شود و طلاب جهادگر در کنار خدمات جهادی و اجتماعی، وظایف تحصیلی خود را نیز انجام می‌دهند.

تولید و توزیع ماسک در آذرشهر

حکیمه میرزازاده مدیر حوزه علمیه خواهران فاطمه‌ الزهرا (س) آذرشهر نیز اظهار داشت: طلاب، همیشه در عرصه‌های مختلف در خط مقدم خدمت رسانی به مردم پیش قدم بوده‌اند و این بار نیز به دنبال شیوع گسترده ویروس کرونا، اساتید و طلاب مدرسه علمیه فاطمه‌الزهرا(س) آذرشهر در صحنه خدمت رسانی حاضرند.

وی افزود: طلاب این مدرسه به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا تحت گروه جهادی خواهران طلبه آذرشهر این روزها به ارائه خدمات اجتماعی می‌پردازند و تلاش و همت مضاعف دارند تا بتوان در سایه همدلی مردم، بر این ویروس غلبه کرد.

مدیر مدرسه علمیه فاطمه‌الزهرا(س) آذرشهر ادامه داد: در همین راستا طلاب خواهر این مدرسه با نیات صادقانه و خالصانه خود در طول مدت شیوع این بیماری، نسبت به تهیه و توزیع بسته‌های مواد غذایی و اقلام بهداشتی در میان خانواده‌های نیازمند از یکسو و همچنین تهیه و توزیع ماسک جهت اهدا به خانواده‌های محروم در حاشیه شهر از سوی دیگر اقدام نموده و خوش درخشیده‌اند.

میرزازاده خاطرنشان کرد: در طول این مدت، به دلیل تعطیلی دروس حضوری حوزه و استمرار درس و بحث در فضای مجازی با قوت و قدرت بیش از گذشته، طلاب خواهر این مدرسه فعالیت‌های تحصیلی و فرهنگی خود را نیز در بستر فضای مجازی پیگیری و دنبال کرده‌اند.

حضور جهادی طلاب مراغه‌ای برای شکست کرونا

حجت الاسلام نیازی، مسؤول قرارگاه جهادی طلاب شهید دهقان مراغه نیز گفت: این قرارگاه با بیش از 300 عضو یکی از بزرگترین گروه‌های جهادی در مقابله با کرونا، در استان آذربایجان شرقی و شمال‌غرب کشور است.

نیازی ادامه داد: گندزدایی خیابان‌ها، محله‌ها، مجتمع‌های مسکونی، تدفین جانباختگان کرونا در مراغه و حمایت از 300 کارگر فصلی از مهمترین اقدامات این گروه جهادی است.

وی اضافه کرد: در این گروه از تمامی اقشار جامعه از جمله رؤسای اداره‌ها، استادان دانشگاه، معلمان، طلاب حوزه‌های علمیه، دانشجویان و سایر اقشار مردم عضویت دارند.

مسؤول قرارگاه جهادی شهید دهقان مراغه در ادامه عنوان کرد: این گروه جهادی هر روز یکی از خیابان‌های شهر مراغه و چند مجتمع آپارتمانی را گندزدایی می‌کنند و همه مراحل کفن و دفن جانباختگان کرونا در مراغه به همت این گروه جهادی انجام شده است.

حجت الاسلام نیازی در پایان گفت: در هر ماه یک بسته معیشتی شامل نان، برنج، روغن نباتی، گوشت مرغ، قند و میوه در میان خانواده‌های نیازمند توزیع می‌شود.

از راه اندازی کارگاه تولید ماسک تا توزیع بسته‌های معیشتی به خانواده‌های محروم

معاون فرهنگی مدرسه علمیه فاطمیه جلفا اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و آذربایجان شرقی، نیاز مردم به وسایل بهداشتی و حفاظت از سلامت بیش از پیش شد، به همین منظور، کارگاه دوخت و تولید ماسک با همت خواهران طلبه و با همکاری بسیج خواهران جلفا راه اندازی شد.

احمدی در ادامه خاطر نشان کرد: بعد از تولید و بسته بندی ماسک‌ها به همکاری خواهران بسیجی جلفا، این اقلام به صورت رایگان در سطح شهر و روستاهای بخش توزیع می‌شود.

خدیجه واعظ سلطانی مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) شهرستان مراغه نیز اظهار داشت: به همت کادر، طلاب و اساتید این مدرسه، 50 سبد غذایی بین خانواده‌های کم برخوردار و مستضعف توزیع شد که این بسته‌ها شامل؛ برنج، روغن و مرغ بود.

حجت الاسلام حسن علیپور، نیز با قدردانی از تلاش‌های گروه‌های جهادی طلاب، بسیجیان و خیرین که در کنار پزشکان، پرستاران و مسؤولان در راستای مبارزه با ویروس کرونا تلاش‌ می‌کنند، اظهار داشت: کارگاه تولید ماسک با همکاری خیرین از 6 فروردین 1399 راه‌اندازی شده است.

مدیر مدرسه علمیه صادقیه تبریز در ادامه خاطر نشان کرد: در این کارگاه روزانه 15 هزار عدد ماسک تولید و به‌صورت رایگان بین مردم مناطق محروم و نیازمندان توزیع می‌شود و در روزهای آینده نیز افزایش خواهد یافت.

از ضدعفونی معابر و اماکن عمومی تا تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی در شبستر

حجت الاسلام اللهیاری، مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) شبستر نیز اظهار داشت: از فعالیت‌های گروه جهادی این مدرسه، ضدعفونی معابر و اماکن عمومی در سطح شهر و روستاهای اطراف و انجام امور غسل و کفن و دفن فوت شدگان در اثر بیماری کرونا و تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی است.

وی افزود: زمانی که بحرانی یا نیازی اتفاق بیفتد به طور حتم فعالیت جهادی خود را خواهیم داشت و تا روزی که کرونا نابود نشده است به نیت شهدای نظام سلامت مشغول عملیات ضدعفونی را خواهیم داشت.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) شبستر در ادامه خاطر نشان کرد: طبق فرموده مقام معظم رهبری فرهنگ کارهای جهادی را انقلاب به ما آموخته است و این فرهنگ در تمام دوران‌های پرالتهاب و در همه عرصه‌های جامعه اسلامی به کار ما می‌آید و باید به یاد، داشت هرگاه در جامعه حاضر به کار جهادی بوده‌ایم پیروز شده‌ایم و هر جا از حرکت جهادی غفلت کرده‌ایم عقب مانده‌ایم و این جمله رهبر انقلاب چراغ راه ماست که «ما جز با کار جهادی و کار انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم.

تولید بسته‌های بهداشتی و راه‌اندازی پویش چله سلامتی توسط حوزه علمیه بناب

منیره منافی مدیر مدرسه علمیه ولیعصر(عج) خواهران بناب نیز اظهار داشت: مدرسه علمیه ولیعصر پس از هماهنگی با ارگان‌های مختلف شهرستان، با ساماندهی تعدادی از طلاب در قالب گروه‌های جهادی برای کمک به اقشار حاضر در عرصه مقابله با کرونا، اقدامی عملی را رقم زدند.

وی افزود: از عرصه‌های فعالیت طلاب این مدرسه برای مقابله با شیوع بیماری کرونا تولید وسایل بهداشتی و ماسک است؛ تلاشگران گروه‌های جهادی باهمت مضاعف پس از تولید روزانه بسته‌های بهداشتی، آن‌ها را در اختیار خانواده‌ها به‌ویژه مناطق محروم قرار می‌دهند.

مدیر مدرسه علمیه ولی عصر(عج) خواهران بناب به برگزاری مسابقه کتابخوانی «در خانه بمان، کتاب بخوان و جایزه بگیر»، ادامه داد: کتب این مسابقه از طرف نماینده منتخب مجلس شورای اسلامی بناب، اهدا شده که در بین خانواده‌ها توزیع شد و این مسابقه از طریق فضای اجرا می‌شود که به 5 نفر از کسانی که پاسخ صحیح ارسال ،کنند کارت هدیه به ارزش 150 هزار تومان اهدا خواهد شد.

منافی افزود: فعالیت منظم طلاب در فضای مجازی و گروه‌های مختلف در زمینه ارائه راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا و راه‌اندازی پویش چله سلامتی، از مهم‌ترین اقداماتی است که بانوان طلبه در این ایام انجام می‌دهند./1350/د102/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات