۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۶۴۸۹۷۶
مقام فلسطینی:

ویروس «اشغالگری» بی‎‌رحم‌تر از کروناست

ویروس «اشغالگری» بی‎‌رحم‌تر از کروناست
رییس کمیسیون آزادی‌ها در اراضی اشغالی 1948 فلسطین اعلام کرد، تأثیر ویروس اشغالگری رژیم صهیونیستی بر مسجدالاقصی بدتر از ویروس کروناست.

به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ «کمال خطیب» رییس کمیسیون آزادی‌ها در اراضی اشغالی ۱۹۴۸ میلادی (وابسته به کمیته عالی پیگیری مسایل فلسطینی‌های ساکن این مناطق) به افزایش تجاوزات رژیم صهیونیستی با سوءاستفاده از وضعیت ناشی از شیوع کرونا واکنش نشان داد.

خطیب گفت: (عملکرد) ویروس اشغالگری علیه مسجدالاقصی خشن‌تر از ویروس کروناست.

وی ادامه داد: مسجد الاقصی بارها بسته و خواندن نماز در آن منع شده است. معروفترین آن مربوط به ژوئیه ۲۰۱۷ است که رژیم صیونیستی تلاش کرد گیت‌های الکترونیکی در ورودی مسجدالاقصی کار بگذارد.

شیخ خطیب تأکید کرد، مسجد الاقصی مورد محاصره، یهودی‌سازی و تلاش صهیونیست‌ها برای ایجاد «هیکل» (معبد مورد ادعای آنها) بر ویرانه‌های این مکان شریف قرار گرفته است اما فلسطینی‌ها دفاع از آن را رها نخواهند کرد.

پیشتر اداره اوقاف قدس، از ممنوعیت موقت ادای نماز در مسجدالاقصی و مسجد ابراهیمی با هدف مقابله با شیوع ویروس کرونا خبر داده است.

در همین زمینه،حدود دو ماه قبل،  برخی منابع آگاه از تبلیغ طرحی در برخی محافل سیاسی و دینی رژیم صهیونیستی سخن گفتند که اساس آن تقسیم مسجدالاقصی بدون تخریب بناست و از نظر آنها می‌تواند یک «راه‌حل میانه» برای بنای معبد موهوم بدون تخریب «قبة الصخره» باشد.

طبق این طرح، معبد ادعایی صهیونیست‌ها در شمال صحن قبة الصخره و بدون تخریب این بنا ساخته می‌شود و بخش شمالی را به صورت کامل قطع می‌کند تا به طور خاص برای ساخت معبد به شکل مستطیل مورد استفاده قرار گیرد. بیش از یک سوم مساحت مسجدالاقصی در مرحله اول اجرای طرح مذکور کسر می‌شود و مسجد و قبة الصخره بدون تغییر باقی می‌ماند.

ابراز نگرانی حماس درباره فلسطینی‌های بازداشتی در عربستان سعودی

دیدبان حقوق بشر، روز گذشته در گزارشی اعلام کرد عربستان سعودی با سوء استفاده از ورزش به دنبال بهبود چهره منفور و کارنامه سیاه خود در زمینه حقوق بشر است.

بر اساس گزارش خبرگزاری «شهاب»، جنبش حماس در واکنش به این گزارش اعلام کرد: گواهی‌ها و واقعیت‌هایی که سازمان دیدبان حقوق بشر از تجاوزات واقعی در نحوه تعامل مقامات سعودی با بازداشتی‌های فلسطینی در گزارش خود آورده است باعث نگرانی ما درباره زندگی و سلامت این بازداشتی‌هاست.

«حازم قاسم» سخنگوی حماس بار دیگر از عربستان سعودی خواست بازداشتی‌های فلسطینی را آزاد کند خصوصا اینکه شیوع کرونا زندگی آنها بویژه بازداشتی‌های مسن و بیمار را بیشتر تهدید می‌کند.

 عربستان سعودی از سال گذشته بیش از شصت فلسطینی و اردنی را بازداشت کرده که شناخته‌شده‌ترین آنها «محمد الخضری» نماینده حماس در این کشور است.

اولین جلسه محاکمه این افراد با اتهاماتی مانند ارتباط با «گروهی تروریستی» و جمع‌آوری کمک برای فلسطینی‌ها در غزه برگزار شده و درخواست‌های فلسطینی و بین‌المللی برای آزادی آنها راه به جایی نبرده است.

«اسماعیل هنیه» رییس دفتر سیاسی حماس دیروز در مصاحبه‌ای تلویزیونی به بازداشت شصت فلسطینی در عربستان سعودی پرداخت و گفت: این اقدامی کاملا تأسف‌برانگیز است.

وی افزود،  بیشتر از یک نامه برای شاه سعودی فرستاده و همچنین  با دستگاه‌های مربوطه در این کشور و میانجی‌های بین‌المللی برای پایان دادن به این پرونده ارتباط گرفته شده اما فایده‌ای نداشته است.

هنیه تأکید کرد، حماس همچنان به آزادی این افراد بویژه با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان امید دارد.

ارسال نظرات