۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۶۴۹۰۱۱

شمارش معکوس فوتی‌های کرونای ایران

شمارش معکوس فوتی‌های کرونای ایران
وزیر بهداشت به مردم قول داده با رصد کردن مستمر به‌محض مشاهده هرگونه تأثیر منفی سریعاً شرایط انقباضی احیا خواهد شد
به گزارش خبرگزاري رسا،  ۹۴، ۹۲، ۸۹ و ۷۳؛ این آمار نمودار نزولی و شمارش معکوس فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا را در کشور نشان می‌دهد. روز گذشته با ثبت ۷۳ مورد فوت ناشی از ویروس کووید ۱۹ برای چندمین روز متوالی، آمار فوتی‌های ناشی از این ویروس با روند کاهشی مواجه بود. حالا با شناسایی۱۳۷۴ بیمار جدید، آمار کل مبتلایان کرونا در کشور به ۸۰ هزار و ۸۶۸ نفر رسیده‌است. از این تعداد، اما تاکنون ۵۵ هزار و ۹۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ یعنی چیزی نزدیک به ۷۰ درصد از بیماران بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند. وزیر بهداشت می‌گوید: «در اکثر استان‌ها به آستانه مهار ویروس کرونا رسیده‌ایم». آقای وزیر به مردم قول داده با رصد کردن مستمر و بازگشایی تدریجی به‌محض مشاهده هرگونه تأثیر منفی بر مدیریت بیماری شرایط سریعاً منعکس و شرایط انقباضی احیا خواهد شد. رئیس‌جمهور هم در جلسه روز گذشته ستاد مقابله با کرونا از وزارت بهداشت خواست تا شرایط آغاز فعالیت کسب و کار‌ها با ریسک متوسط را مشخص کند.

شطرنج با موجودی ذره‌بینی که حرکات بعدی‌اش قابل‌پیش‌بینی نیست، در کنار تحمیل شرایط تحریم و چالش‌های اقتصادی، مدیریت و مهار کرونا را کاری سخت کرده‌است. به خصوص اینکه حتی در این شرایط سخت هم کارشکنی‌ها علیه کشورمان ادامه دارد.

در تازه‌ترین کارشکنی‌ها با شیطنت شبکه سعودی امریکایی ایران اینترنشنال، خط ورود تجهیزات پزشکی و دارو از کره‌جنوبی به دلیل تحریم‌ها مسدود و کیت‌های تشخیصی بیماران کرونا از این کشور ریجکت شد.

با وجود این، ایستادگی مردم و همراهی با سیاست‌های «در خانه بمانیم» به کنترل بیماری کرونا کمک کرده‌است. آمار‌های وزارت بهداشت از روند ابتلا، بهبود یافته‌ها و فوتی‌های ناشی از کووید ۱۹ امیدوار‌کننده است. این امیدواری تا جایی است که سعید نمکی وزیر بهداشت درباره شرایط حاکم بر کشور تأکید می‌کند: «در اکثر استان‌ها به آستانه مهار ویروس کرونا رسیده‌ایم». بر همین اساس هم بناست تا مراحل بعدی طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند یعنی بازگشایی مشاغل با ریسک متوسط هم با دستورالعمل‌های وزارت بهداشت پیگیری شود. در تهران هم روز گذشته اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند رسماً کلید خورد تا خیابان‌های پایتخت افزایش ترافیک ۴۰ درصدی را تجربه کند.

روز پر ترافیک تهران
در نخستین روز از اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند در پایتخت به دلیل برداشته‌شدن طرح ترافیک، تعداد مسافران مترو افزایش قابل‌توجهی نداشت. به گفته فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران، مترو با صد‌درصد ظرفیت خود خدمت‌رسانی به مردم را آغاز کرده‌است و به همین منظور فاصله حرکت قطار در خط ۲ مترو به کمتر از ۳ دقیقه کاهش یافته تا بتوان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند را در این وسیله حمل و نقل عمومی اجرایی کرد. وی مدعی است: «لغو طرح ترافیک آمار مسافران مترو را کاهش داد.»

به‌رغم قابل‌تحمل‌بودن وضعیت حمل و نقل عمومی، اما تعداد خودرو‌ها در معابر به نسبت سال گذشته همین روز افزایش ۷۵ درصدی را تجربه کرد. سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با ارائه این آمار تأکید کرد: «همه این افرادی که این روز‌ها وارد خیابان‌ها می‌شوند، کارمندان نیستند که رفت و آمدشان ضروری باشد. گواه رد ادعای ما این است که اگر همه این افراد کارمند بودند، نهایتاً ما تا ساعت ۹ صبح ترافیک را شاهد بودیم نه اینکه امروز تا همین الان هم ترافیک در معابر ببینیم.»

از نگاه وی ادامه این وضعیت نه‌تن‌ها مشکل محدوده شهر برای تردد را حل نمی‌کند، بلکه می‌تواند مخل کسب و کار باشد و اگر قرار باشد مردم اینگونه بی‌محابا وارد شهر شوند، نمی‌توان چیزی را کنترل کرد.

به گفته سرهنگ محمد رازقی، رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور پایتخت ترافیک در معابر اصلی و بزرگراهی پایتخت نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش یافت. وی پیش‌بینی کرد در صورت عدم اجرای طرح ترافیک، وضعیت ترافیک سنگین را در طول هفته شاهد خواهیم بود.

غربالگری ۷۵ درصدی مردم تهران
به گفته علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران شاخص سرایت‌پذیری، قدرت انتقال و آلوده‌سازی افراد و عدم کنترل اپیدمی به علت تدابیر سختگیرانه دستگاه‌های اجرایی در تعطیلات نوروزی و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در تهران وضعیت به نسبت مطلوبی دارد؛ به طوری که بیشترین میزان کاهش در مراجعه و فوت همزمان با اجرای این طرح بوده‌است.

وی در دیدار با فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به غربالگری نزدیک به ۷۵ درصد جمعیت استان تهران افزود: «با همکاری تمام دستگاه‌های مسئول، اعم از استانداری، نیرو‌های مسلح، بسیج و سپاه پاسداران، حدود ۱۰ هزار تخت در مجموعه پیش بیمارستانی و پسا بیمارستانی، در مدار ارائه خدمت قرار گرفته‌است. همچنین ۳۵ درصد ظرفیت تخت‌های ویژه بیمارستانی دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران افزایش پیدا کرده‌است.»

به گفته زالی در تهران ۸۰ درصد مجموعه ناوگان بیمارستانی درگیر این موضوع شده که همه ظرفیت‌های موجود در سایر بخش‌ها نیز به کارگرفته شده‌است.

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه هم ضمن تشکر از مسئولان، فرمانده و اعضای ستاد مقابله با کرونا در تهران و قدردانی ویژه از کادر درمانی، با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد کلانشهر تهران، حفظ نرخ رشد و نزولی کردن شیب منحنی شیوع اپیدمی کرونا را کاری بزرگ دانست.

وی با اشاره به اینکه اقدامات، نیازمند استراتژی‌های قوی و سختگیرانه توأم با عمل است، افزود: «تلاش‌ها تاکنون نتایج قانع‌کننده‌ای داشته و ایده‌آل، مهار این بیماری است که پدیده‌ای مشترک در تمام دنیا محسوب می‌شود.»

فرمانده کل سپاه از تهیه بسته‌ای معیشتی برای ۵/۳ میلیون خانوار در کشور خبر داد و بر لزوم آماده‌سازی بسته‌های تشویقی ویژه کادر درمان به منظور قدردانی از این قشر تأکید کرد.

اجرای رزمایش مؤمنانه در ۳ مرحله
روز گذشته همچنین سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در دیدار با علی عسگری، رئیس سازمان صدا وسیما از برگزاری «رزمایش کمک مؤمنانه» در سه مرحله خبر داد.

به گفته وی در مرحله اول این رزمایش به همت سپاه، بسیج، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و کمیته امداد امام خمینی (ره) با شناسایی ۵/۳ میلیون خانوار نیازمندی که معیشت آن‌ها با مشکل مواجه شده و زیر‌پوشش هیچ‌کدام از نهاد‌ها از جمله کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و بهزیستی نیستند، کمک‌هایی در نظر گرفته‌شده که با مدیریت و کریمانه بین خانوار‌ها توزیع خواهد شد و این مرحله پیش از آغاز ماه مبارک رمضان در همین هفته اتفاق می‌افتد. رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه در طول ماه مبارک رمضان، در دو مرحله اقلام بین خانوار‌های شناسایی شده، توزیع می‌شود، افزود: «مرحله دوم این رزمایش در روز ولادت امام حسن مجتبی (ع) در ۱۵ رمضان و مرحله سوم رزمایش نیز بعد از عید فطر عملیاتی می‌شود، ضمن اینکه سامانه‌ای نیز طراحی شده‌است تا خیرین بتوانند به خانواده‌های نیازمند در حد توان خود کمک کنند.»

سردار سلیمانی محور اصلی رزمایش کمک مؤمنانه را مردم و خیرین دانست. بنا به تأکید وی در طرح کمک مؤمنانه تنها جمع‌آوری اقلام و توزیع آن مطرح نیست، بلکه علاوه بر آن شناسایی حامی‌برای افراد و خانواده‌های نیازمند مد‌نظر است و افراد خیر تعدادی از این خانواده‌ها را انتخاب و به آن‌ها کمک می‌کنند. تا زمانی که کرونا وجود دارد، خیر می‌تواند با اعلام آمادگی قبلی، ماهانه مبلغی را به خانواده انتخاب شده خود اختصاص دهد و هر ماه به آن‌ها کمک کند.

رئیس سازمان مستضعفین در ادامه به برنامه‌ریزی برای اجرای سه مرحله مراسم گلریزان هم اشاره کرده و از رئیس رسانه ملی خواست تا با تمام ظرفیت‌های رسانه برای اجرای هرچه بهتره این رزمایش و برنامه‌های در نظر گرفته شده، پای کار بیایند.

کمک ۴۰ میلیاردی مردم به نظام سلامت
به گفته سید کامل تقوی‌نژاد، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت مجموعاً ۳۰۵۰ میلیارد تومان از محل منابع مختلف برای مبارزه با کرونا در اختیار نظام سلامت قرار گرفته‌است. ۱۲۰۰ میلیارد تومان از تجهیزاتی که خریده شده و در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته خرید‌های داخلی است. از این مبلغ حدود ۴۰ میلیارد تومان تاکنون از طریق مشارکت‌های مردمی و خیرین در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار داده‌شده‌است. علاوه بر این حدود ۱۹ هزار و ۴۲۶ نفر به عنوان داوطلبان امدادرسانی در سایت وزارت بهداشت ثبت‌نام کردند و به دانشگاه‌های علوم پزشکی معرفی شدند و حدود ۲ هزار نفر پزشک عمومی به مناطق محروم اعزام شدند.

تقوی‌نژاد همچنین از پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان پاداش به افرادی که در صف اول مبارزه با کرونا هستند با موافقت رئیس‌جمهور خبر داد.

کانادا، رومانی و اندونزی مشتری سامانه تشخیصی ایرانی
به گفته حمیدرضا ربیعی، رئیس گروه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات جایزه مصطفی (ص) در حال حاضر از کشور‌هایی مثل کانادا، رومانی و اندونزی درخواست‌هایی را برای استفاده از «سامانه هوشمند تشخیص کووید۱۹ آی‌مد» داشته‌ایم.

روش‌های مختلفی برای تشخیص کووید ۱۹ وجود دارد؛ اما یکی از قطعی‌ترین روش‌ها، استفاده از تصاویر سی‌تی اسکن قفسه سینه است که تاکنون چندین فعالیت در راستای استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به تشخیص این بیماری انجام شده‌است.

چین و امریکا از جمله کشور‌هایی هستند که از این روش برای درمان بیماری کرونا بهره برده‌اند. در ایران هم با تمرکز بر کاربرد هوش مصنوعی در سی‌تی اسکن، با نوآوری سامانه‌ای برای تشخیص سریع و با دقت کووید ۱۹ طراحی شده که قابلیت تخمین حجم ناحیه عفونی را نیز داراست. سامانه ایرانی طراحی شده، اما با حساسیت بالای ۹۷ درصد کار می‌کند.

آمار جهانی و ادامه پیشتازی امریکا
طبق آخرین آمار جهانی تاکنون ۲ میلیون و ۲۵۰هزار و ۷۹۰ نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند؛ امریکا با ۳۷ هزار و ۱۵۸ کشته بیشترین قربانیان را دارد. بعد از امریکا؛ اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس در رده‌های بعدی ابتلا به کووید ۱۹ قرار دارند.

طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، پادتن موجود در خون افراد به معنای آن نیست که دیگر اشخاص به ویروس کرونا مبتلا نشوند./1360/
ارسال نظرات