۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۶۴۹۱۳۲
تولیت مدرسه علمیه مروی:

قوه غضب موهبتی الهی است

قوه غضب موهبتی الهی است
آیت‌الله تحریری گفت: قوه غضب موهبتی الهی است که با اجتناب از افراط و تفریط می تواند به کمال برسد و به صورت صفت حمیده ظهور کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، شب گذشته در جلسه درس اخلاق شرح کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) که به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: صفت غضب دارای دو جنبه است که گاهی به‌صورت رذیله و بعضی‌اوقات نیز به‌صورت صفت حمیده ظهور می‌کند.

وی با استناد به حدیثی از امام صادق(ع) ادامه داد: حضرت درباره صفت غضب می‌فرمایند: غضب کلید هر شری است؛ اغلب تمایلاتی که در وجود انسان نهاده شده به‌صورت طبیعی به‌سوی امور منفی گرایش دارند و این‌گونه روایات جنبه بازدارنده دارد تا هشداری باشد که قوای درونی انسان به‌صورت طبیعی ظهور و رشد نکند.

آیت‌الله تحریری با اشاره به اینکه صفت غضب دارای دو منشأ جسمی و روانی است، ابزار کرد: اساساً منشأ روحی و روانی موجب نحوه عملکرد جنبه جسمانی در رابطه با ظهور صفت غضب می‌شود؛ غضب در حقیقت حرکتی نفسانی است که به‌واسطه آن جوشش خون در قلب حادث می‌شود بنابراین این حالت بر خواسته از نفس است.

وی با اشاره به اینکه همه تمایلات نهاده شده در وجود آدمی خیر است، اظهار داشت: خداوند متعال می‌فرماید: خدا همان کسی است که خلقت هر چیزی را نیکو آفرید؛ همچنین درآیات دیگر آمده خلقت شما حق است.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: از مجموع آیات و روایات چنین برداشت می‌شود هر آنچه آفریده‌شده یک نظام دقیقی دارد و بر اساس اهداف عالیه آفریده‌شده و اصل ایجاد نیکو است و بستگی به استفاده انسان از آن قوا دارد.

تولیت مدرسه علمیه مروی درباره فایده قوه غضبیه، عنوان کرد: وجود قوه غضبیه دو فایده فردی و اجتماعی دارد؛ قوه غضبیه متکفل برآشفتن انسان است در برابر آن چیزهایی که آدمی آن‌ها را مانع کمال خود می‌داند.

وی افزود: اگر چنین قوه‌ای در وجود انسان گذارده نشده باشد بقا و صحت وجودی او را نابود و خدشه‌دار می‌کند و نمی‌تواند در برابر ناملایمات طبیعی قیام و دفاع داشته باشد و وجودش نابود می‌شود.

آیت‌الله تحریری اضافه کرد: در نظام اجتماعی نیز چنین است انسان اگر در برابر کسانی که نسبت به حقوقش تجاوز می‌کنند حالت دفاعی نداشته باشد قهراً در جامعه نمی‌تواند ظهور و بروز داشته باشد و اصولاً نظام اجتماعی فرومی‌پاشد.

تولیت مدرسه علمیه مروی گفت: قوه غضبیه کمالی دارد که راه رسیدن به آن جلوگیری از افراط‌ و تفریط است؛ بخشی از دستورات شرع مقدس برای جلوگیری از افراط ‌و تفریط این قوه بیان‌شده است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات