۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۶۴۹۱۴۳

گزارشی از وبینار علمی بررسی کرونا از نگاه اسلام

گزارشی از وبینار علمی بررسی کرونا از نگاه اسلام
وبینار علمی بررسی کرونا از نگاه اسلام با حضور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، وبینار علمی بررسی کرونا از نگاه اسلام با حضور و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور، دکتر تاج‌الدین الهلالی رئیس مرکز افتا استرالیا و استاد دانشگاه الازهر مصر برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت‌پور، در ابتدای سخنان خود با اشاره به ارتباط کرونا با اسلام اظهار داشت: بیماری کرونا برای انسان های غافل، ناآگاه و ستمگر پیام ارزشمندی دارد و باعث می شود چشم بشر رو به حقیقت و جهان غیب باز بشود، اما این تنها پیام کرونا نیست و این مسئله پیامی چند وجهی دارد.

وی افزود: کرونا می‌تواند بلا و تنبیه برای افراد ستم گر و از سوی دیگر امتحانی برای معنوی تر شدن ایمان مسلمانان و معتقدین باشد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: در حال حاضر بیماری کرونا مسئله ای جهانی است که کشورهای مسلمان و کشورهای ستمگر را در برگرفته و ظالمین و مظلومین درگیر آن هستند، این امتحان نسبت به مسلمانی که ستم کشیده اند موجب افزایش ظرفیت ها و برای ستمگران موجب تنبیه می شود.

وی با اشاره به بلایایی که در زمان فرعون نازل شد تصریح کرد: در قرآن داستان انواع تنبیه ها و بلایایی که بر قوم فرعون نازل شد، آمده است اما قوم بنی اسرائیل هم در همان شهر و همان محیط حضور داشتند، بنابراین این بلایا برای بنی اسرائیل امتحانی بود که ظرفیت هایشان را رشد داد و تنبیهی برای آل فرعون بود تا از راه اشتباهشان روی برگردانند.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت‌پور با اشاره به ظهور منجی عالم و گسترش دین اسلام در سراسر کره زمین اظهار داشت: با ظهور منجی دین اسلام جهان هستی را تصرف خواهد کرد و مسلمانان، جهان را اداره خواهند کرد، بنابراین ما باید برای آن دوره بسیار سخت آماده بشویم و مسئله کرونا، یکی از فرصت هایی است که ما را برای ملاقات آن ایام و تحمل آن دوره سخت آماده می کند.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به قدرت محض پروردگار اظهار داشت: خداوند متعال برای تذکر و تنبیه بشر نیاز به سلاح های بزرگ و گسترده ندارد، مثال آن ویروس کرونا است که بخاطر کوچکی بسیار زیاد قابل دیدن نیست اما همین ویروس انسان‌های زیادی را زمین گیر و اقتصاد، امنیت و قدرت کشور‌های ابرقدرت را دچار چالش‌های جدی کرده است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: انسان باید بپذیرد که در برابر خداوند که قدرت مطلق و عظمت محض است با روحیه غرور و تکبر برخورد نکند.

استاد برجسته حوزه‌های علمیه با اشاره به نظام و قوانین عالم هستی اظهار داشت: جهان تابع نظم‌ و قوانین بسیار دقیقی است و دانش‌هایی که انسان کسب می کند، محصول این نظام قوی است، اگر اتفاقی مانند کرونا، سیل و ... در جهان رخ می دهد، به این دلیل است که ما از مسیر طبیعی پدیده ها خارج شده‌ایم.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت‌پور در ادامه به شرح وظایف دانشمندان و علمای اسلام پرداخت و گفت: وظیفه علما دین در این شرایط این است که به استقبال حل عینی این پدیده بروند، در طول تاریخ پدیده‌های ناگواری به بشر نازل شده که افرادی را به کام مرگ کشانده است ولی انسان نباید دست از تلاش بکشد بلکه باید تلاش کند تا مشکلات رو حل کند.

مفسر برجسته قرآن کریم یکی از عرصه های عبادت خداوند را تلاش برای حل مشکلات مردم دانست و تصریح کرد: یکی دیگر از وظایف علمای دین اسلام، این است که دانشمندان و مردم مسلمان را برای حل مسئله کرونا و درمان آن ترغیب کنیم تا گره از مشکلات مردم باز شود.

وی دعوت مردم به دعا برای ریشه کن شدن این ویروس را ضروری دانست و گفت: علمای اسلام باید مردم را به سمت دعا هدایت کنند و مردم باید بدانند که خداوند متعال، وجود قدرتمندی است که می تواند این بلا‌ها را از دفع کند، لذا به میزانی که ما دعا به درگاه خداوند ببریم و به میزانی که ستم را کنار بگذاریم، سرعت درمان این بیماری بیشتر و امکان دست یابی سریع تر به درمان فراهم خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت‌پور یکی دیگر از وظایف علمای اسلام را دعوت به صبوری و شکیبایی دانست و تصریح کرد: همواره باید تربیت اسلامی مورد توجه قرار بگیرد و پاداش صابران و کسانی که شکیبا بوده‌اند باید گوشزد شود، بسیاری افراد از این ویروس آسیب های مالی و جانی دیده‌اند که بخشی از آنان در حال تنبیه هستند اما در این عرصه مسلمانان آزمایش می شوند و آزمایش آنان، میزان صبوری و شکیبایی آنان است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران امیدبخشی به مردم را از بزرگترین وظایف علمای دین اسلام دانست و گفت: در اینگونه حوادث، بعضی از افراد که ظرفیت مناسبی ندارند مایوس می شوند، علمای اسلام باید در این مواقع مراقب باشند که مردم مایوس و نا امید نشوند و امیدبخشی به مردم از بزرگترین وظایف علمای اسلام است.

کرونا ناشی از جنایات ظالمان و ستمگران است

در قسمتی دیگر از این وبینار، دکتر تاج الدین الهلالی به بررسی کرونا از دیدگاه اسلام پرداخت و گفت: با وجود این که ویروس کرونا برای انسان ها شر و بلا بود، در عین حال خیر هم بود که میلیون ها انسان را وارد خانه هایشان کرد و مراکز فسق و فساد را به تعطیلی کشاند.

وی در ادامه افزود: کرونا زمین را به آسمان پیوند داد و انسان هایی را که همواره به زمین دل بسته بودند، متوجه آسمان کرد، کرونا کشور‌های اروپایی را که تا دیروز کشور های ضعیف‌تر را غارت می کردند، به بلا و عذاب و بدختی دچار کرد و ثابت کرد که اگر به عدالت توجه نکنیم، شر و بلا بدون ویزا به کل دنیا سفر خواهد کرد.

رئیس مرکز افتا استرالیا تصریح کرد: علما و دانشمندان باید شجاعت داشته و دلیل پیدایش این ویروس را مورد بررسی قرار بدهند، این ویروس کوچکی که دنیا را فلج کرده است ناشی از جنایات و فسادی است که صیهونیسم در فلسطین، دولت های ظالم در یمن و غارتگرهای ستمگر در سوریه ایجاد کرده اند و این ویروس ناشی از همه این فساد ها است.

استاد دانشگاه الازهر مصر اظهار داشت: اگر دنیا شاهد پیروان های حقیقی حضرت موسی و حضرت عیسی در کشورهای ستمگر بود، هرگز این بلا بر مردم نازل نمی شد و این ویروس برای آگاهی ما از این همه فساد به وجود آمده است.

وی افزود؛ این ویروس آمده است تا زمینی را که به فساد آلوده بود، به آسمان آگاه کند، ویروس کرونا نازل شده تا انسان‌ها را از فساد‌های زمین آگاه کند و اگر ما روح انسانیت و عدالت را بها دهیم و با ظلم و ستم مبارزه کنیم، می توانیم کرونا را از بین ببریم و آن را شکست بدهیم.

گفتنی است این وبینار، به صورت آنلاین از وبگاه live.whc.ir پخش شد و بیش از 250 نفر از کشورهای ایران، امریکا، انگلستان، ایرلند، استرالیا، افغانستان، امارات و ... به صورت زنده این گفت و گو را مشاهده کردند.

حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
هومن
Iran, Islamic Republic of
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالب علمی مفیدی در این وبینار مطرح شده است.
0
0