۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۵۹۷۲۰۹
مقاله آیت الله اعرافی؛

نگرش فلسفی فقهی به سلامت معنوی از منظر اسلام

نگرش فلسفی فقهی به سلامت معنوی از منظر اسلام
آیت الله اعرافی مقاله ای با عنوان نگرش فلسفی- فقهی کلان به مقوله سلامت معنوی از منظر اسلام به همایش سلامت معنوی ارسال کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی مقاله ای با عنوان نگرش فلسفی- فقهی کلان به مقوله سلامت معنوی از منظر اسلام نگاشته که در این بخش به چکیده این مقاله خواهیم پرداخت.

بخشی از این مقاله سلامت معنوی را با نگاه فلسفه مورد بررسی قرار داده و آورده است: بر اساس ساير شاخص ها سلامت معنوي داراي ابعاد ماورائي دروني (درونگرا) و لايه هاي بيروني است، هم ساحتي از ساحات بشري است و هم فراساحتي (تركيبي ) است، جامع، شامل و نظام واره است، متوازن با ساير ساحات است، داراي تجليات دروني و بيروني است، جلوه گري آن در قلب شعائر اسلامي است، داراي مراتب و از امور اكتسابي و اختياري است.

آیت الله اعرافی در بخش دیگر این مقاله به معنويت از نگاه قرآن و احاديث اسلامي پرداخته و آورده است: اسلام در حوزه معنويت دارای نظريه است. يك نظريه كلان در اسلام در باب معنويت وجود دارد. شايسته است تلاش گردد بين مقوله سلامت معنوی با همان تعاريف، مفاهيم، ابزارهای علمی تبيين و توصيف و اندازه گيري و مناهج و شيوه ها و متدولوژی يا نظريه مطرح شده و مقوله فلسفه معنويت از ديدگاه اسلام معنويت از نگاه اسلامي ارتباطي برقرار گردد. براي ارائه نظريه معنويت اسلام كنار هم 3 -4 شاخه اصلی در علوم اسلامی بايد در کنار هم قرار گرفته، يك منظومه كامل شکل گيرد.

در این مقاله آمده است اگر بخواهيم به نظريه اسلام در باب سلامت معنوي دسترسی پيدا 4 زاويه ديد بايد به معنويت توجه و در نهايت كنيم، حداقل از كلان، منسجم، نظام وار و هماهنگ با انديشه های يك نظريه به 4 زاويه ديد بايد اسلامي دست يابيم. اين منظومه فکری متشکل از شکل گيرد. وظيفه حوزه علميه تامين اين نظريه است.

در بخش دیگر این مقاله  به آسيب هاي معنويت گرايي اشاره و آمده است: متناظر با همين حدود و عناوين مذكور در بالا، در حقيقت معنويت گرايی می تواند آسيبهايی هم داشته باشد. در لحن ايجابی ده شاخص توصيف شد. اگر بخواهيم لحن سلبی را وصف نماييم، در واقع هريك از آنها ناظر به آسيبی است كه معنويت را تهديد می كند. معتقديم معنويت گرايی که در غرب وجود دارد به بخشی از اين آسيب ها مبتلا است. يکی از جهات معنويت گرايی عاطفی بودن محض است. معنویت گرایی که بر پایه های اصلی استوار نشود، یک امر عاطفی است.

گفتنی است علاقه مندان جهت مطالعه کامل این مقاله اینجا را کلیک کنند./1325/ت303/ج

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات