۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۶۴۹۱۴۶

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی
انتشار ۷ اثر فقهی جدید، پویش «#به_توان _مهربانی» و پویش «#مثل_مسجدـ» برای توجه به عبادت در خانه از جمله خبر‌های کوتاه از آستان قدس رضوی است.

به گزارش خبرنگار خبر گزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام مهدی شریعتی‌تبار، مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از انتشار 7 اثر فقهی جدید در این گروه خبر داد.

وی گفت: «احکام و آداب ازدواج در فقه امامیه» یکی از کارهای پژوهشی در دست انجام است که به نقش فقه در مسائل جاری زندگی مردم اشاره می‌کند.

این پژوهشگر تصریح کرد: موضوع توهین و اهانت یکی از عوامل جرائم و درگیری در جامعه است، در همین راستا گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش ها در حال انتشار کتابی با عنوان «چرا دادگاه؟» است که بررسی دلایل مراجعه مردم به داداگاه ها یکی از موضوعات آن است.

وی همچنین «نقش علمای خراسان در سه دهه اخیر در فرهنگ، تمدن و سیاست» را از دیگر کارهای فقهی این گروه ذکر کرد و گفت: یک جلد از این اثر به چاپ رسیده است و جلدهای دیگری از آن در دست انجام است.

حجت‌الاسلام شریعتی‌تبار ادامه داد: کتاب «وقف و نذر در فقه امامیه» نیز از دیگر آثاری است که به صورت مفصل و مبتنی بر مسائل روز جامعه در حال تنظیم است.

وی همچنین پنجمین جلد از «کتاب القضاء» نوشته مرحوم ملا علی کنی و «ایضاح المنافع» از فاضل مقداد یکی از فقهای قرن هفتم را از دیگر فعالیت‌های پژوهشی این گروه برشمرد و افزود: کتاب «ایضاح المنافع» نسخه‌ای منحصر به فرد وقفی کشور هندوستان به آستان قدس رضوی است که تا کنون چاپ نشده است و به زودی توسط گروه فقه و اصول به چاپ خواهد رسید.

این پژوهشگر گفت: اثر دیگری با عنوان «تهذیب الاحکام» نوشته شیخ طوسی از دیگر کارهای در دست چاپ است که توسط پژوهشگران گروه فقه و اصول احیاء و تصحیح می شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دیگر فعالیت‌های این گروه در کنار تصحیح و احیا آثار فقهی، برگزاری جلسات و کرسی‌های نقد آثار است که در آن به موضوعاتی همچون شعار سال که جهش تولید نامیده شده است و مباحث روز جامعه پرداخته می‌شود؛ طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده این کرسی‌ها پس از بحران کرونا برگزار می‌شود.

برگزاری مسابقه فرهنگی «گذرنامه بهشت» 

این مسابقه فرهنگی «گذرنامه بهشت» با رویکرد آشنایی مخاطبین با فلسفه نماز و آداب اقامه این فریضه الهی به همت اداره تولیدات فرهنگی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی طراحی شده و با محوریت آستان مقدس امام مهربانی‌ها برگزار می‌شود.

سوالات اين مسابقه فرهنگی برگرفته از کتاب «گذرنامه بهشت» از مجموعه محصولات فرهنگی اداره تولیدات در قالب پرسش‌های چهارگزینه‌ای تهیه و دراختیار علاقمندان گذاشته شده است.

مهلت شرکت در مسابقه «گذرنامه بهشت» یک ماه پس از دریافت کتاب مذکور می‌باشد. قرعه‌کشی از بین پاسخ‌های صحیح به صورت روزانه انجام می‌شود و نتیجه آن از طریق سامانه پیامکی 3000802222 به اطلاع برندگان می‌رسد و برگزیدگان این مسابقه از جوایز فرهنگی و متبرک آستان قدس رضوی بهره مند خواهند شد.

علاقمندان می‌توانند پس از دریافت مطالب از روش‌های دانلود رايگان از طريق مراجعه به سايت حرم مطهر رضوي به آدرس haram.razavi.ir (بخش مسابقات)، دانلود رايگان از طريق مراجعه به سايت رسمي ارائه محصولات فرهنگي حرم مطهر امام رضا عليهالسلام به آدرسarchive.razavi.ir، دانلود رايگان از طريق مراجعه به كانال توليدات فرهنگي حرم مطهر رضوي در تمامي پيامرسانهاي ايراني به آدرس  @razavi_tvو دانلود رايگان از طريق مراجعه به بخش (انتشارات زائررضوي) درنرم افزار موبايلي طاقچه و مطالعه آن در مسابقه مذکور شرکت کنند و  با ارسال پاسخنامه به سامانه پیامکی یکی از برندگان این مسابقه باشند.

ایجاد بستری مناسب برای ارتباط غیرحضوری خانواده‌ها در قالب پویش #به_توان _مهربانی

حجت الاسلام عماد دخانی مدیر امور فرهنگی کارکنان و خدام آستان قدس رضوی از ایجاد بستری مناسب برای ارتباط غیرحضوری خانواده‌ها در قالب پویش #به_توان_مهربانی توسط سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی خبر داد.

وی ادامه داد: #به_توان_مهربانی که یکی از پویش‌های پنجگانه طرح «آقا سلام؛ با شما خوشیم» محسوب می‌شود، در راستای تعامل موثر با اعضای خانواده و گروه‌های مختلف اجتماعی در شرایط کنونی کشور تنظیم شده و ماموریت آن معرفی الگوی ارتباطی موثر اعضای خانواده با گروه‌های اجتماعی است.

حجت الاسلام دخانی درباره نحوه شرکت در این پویش تصریح کرد: علاقمندان برای شرکت در پویش مذکور با تهیه تصویر و یا فیلم از معاشرت‌ با بستگان و یا کمک‌های خود به نیازمندان و انتشار آن در فضای مجازی با هشتگ به توان مهربانی می‌توانند در این پویش شرکت کنند.

وی ادامه داد: همچنین می توانند تصاویر و توضیحات خود را به نشانی @ravaq_razavi در تمامی شبکه های اجتماعی ارسال کنند.

#مثل_مسجد پویشی برای توجه به عبادت در خانه

حجت الاسلام عماد دخانی مدیر امور فرهنگی کارکنان و خدام آستان قدس رضوی از راه‌اندازی پویش #مثل_مسجد توسط سازمان فرهنگی این آستان مقدس با رویکرد توجه به معرفت افزایی و عبادات در خانه در روزهای مقابله با کرونا خبر داد.

دخانی ادامه داد: پویش #مثل_مسجد طراحی شد تا فرصتی فراهم شود که اعضای خانواده با تمسک به امام هشتم علیه السلام نسبت به  برپایی مجالس مختلف در منزل، مثل نماز جماعت، سلام و عرض ارادت دسته‌جمعی به حضرت رضا علیه السلام و اقدامات دیگر مشابه اقدام کنند و علاوه بر بهره‌مندی معنوی از برکات و اثرات این فعالیت ها از جوایز پیش بینی شده در این طرح نیز استفاده کنند.

وی با اشاره به نحوه شرکت در این پویش خاطرنشان کرد: برای شرکت در این طرح که از یکی از پویش های پنجگانه برنامه «آقا سلام؛ با شما خوشیم» محسوب می شود، باید تصاویر و یا فیلم های مرتبط با فعالیت ها خود را در فضای مجازی با هشتگ مثل مسجد منتشر و یا تصاویر و توضیحات خود را به نشانی @ravaq_razavi در تمامی شبکه‌های اجتماعی ارسال کنند.

مشارکت دانش‌آموزان مدارس امام رضا(ع) در رزمایش «خدمت مؤمنانه»

دانش‌آموزان و متولیان مدارس امام رضا(ع) به منظور لبیک به فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص حضور در رزمایش «خدمت مؤمنانه» اقدام به ضدعفونی محلات، تولید ماسک و کمک به نیازمندان کردند.

در روزهای تعطیلی مدارس و حضور اجباری دانش‎آموزان در خانه، دانش‌آموزان با همراهی والدین و اولیاء مدارس و با رعایت موازین بهداشتی، در اقدامات خداپسندانه جهادی مشارکت فعالی از خود نشان دادند. 

در این راستا، در اقدامی خودجوش و خداپسندانه و به همت یکی از اولیاء دانش‌آموزان واحد ۵ و۱۷، کارگاه دوخت ماسک راه‌اندازی شده که روزانه ۱۵۰۰ ماسک تولید و با کمک گروه بسیجی محله ماسک‌های تولیدی در مناطق کم برخوردار توزیع می‌شود.

همچنین دانش‌آموزان دبستان پسرانه واحد ۸ امام رضا(ع) نیز به همراه والدین خود نسبت به ضدعفونی کردن مساجد و درب منازل اقدام کردند که این امر مورد تقدیر همسایگان و ساکنان محله قرار گرفت.

در راستای ابراز همدردی و کمک به سیل‌زدگان جنوب استان کرمان، دبیرستان پسرانه واحد ۹ امام رضا(ع) با مشارکت دانش‌آموزان خادمیار نوجوان رضوی دبیرستان سما، برای ۹۱ خانواده روستای چاه ابراهیم منطقه زهکلوت جنوب استان کرمان، ظروف آشپزخانه و ده‌ها کیسه آرد تهیه کردند.

سه دانش‌آموز دبیرستان دخترانه واحد ۱۲ امام رضا(عنیز  (با پشتیبانی والدین خود، با هدف کمک به نیازمندان، 2 هزار و 200 بسته کیک و شکلات، ۲۰۰ بسته بهداشتی شامل الکل و ماسک، ۲۰۰ شیر پاکتی، ۲۷ بسته کمک‌معیشتی و ۱۰۹ قطعه مرغ مناطق کم برخوردار شهر مشهد توزیع کردند.

همچنین این واحد آموزشی با کمک خیرین مدرسه و جمعی از محبان امام زمان(عج) توانستند ۱۲۰ بسته اقلام فرهنگی و غذایی (شامل گوشت گرم، برنج، رب، قند و روغن) به خانواده‌های نیازمند اهدا کنند.
دبیرستان پسرانه علوم و معارف اسلامی واحد ۱۴ امام رضا(ع) نیز با همکاری دانش‌آموزان، در حرکتی جهادی به بهانه اعیاد شعبانیه، ضمن توزیع بسته‌های عیدانه، معابر و خیابان‌ها را پاکسازی و ضدعفونی کردند.
به همت واحد۱۲ مدارس امام رضا(ع) انجام شد؛

تشکیل کلاس مجازی تدبر در قرآن کریم برای دانش‌آموزان در روزهای قرنطینه

دبیرستان دخترانه واحد۱۲ امام رضا(ع) با هدف آشنائی بیشتر دانش‌آموزان با معارف و مفاهیم قرآنی و هدفمند کردن اوقات دانش‌آموزان، کلاس مجازی تدبر در قرآن تشکیل داد.

این کلاس‌های مجازی در واقع نوعی کرسی آزاداندیشی است که دانش‌آموزان علاوه بر یادگیری نکات و تفسیر آیات، با یکدیگر درباره شبهات و مسائل دینی تبادل نظر می‌کنند و مربی به آنها پاسخ می‌دهد.
بیان نکات اخلاقی، معرفی کتاب‌های ارزشی، تحلیل مباحث روز و بصیرت‌افزایی از محورهای دیگر این نشست مجازی هستند.

گفتنی است، در این کلاس مجازی علاوه بر تدبر و تفسیر در آیات قرآن کریم، فرازهایی از مناجات شعبانیه، دیدگاه‌ غربی‌ها نسبت به قرآن مجید و مباحث اخلاقی و معرفتی حجت‌الاسلام پناهیان نیز مطرح می‌شود./864/ت303/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات