۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۶۴۹۱۹۷

نروژ چگونه حدود نیمی از رانندگانش را متقاعد به خرید خودروی برقی کرده است؟

نروژ چگونه حدود نیمی از رانندگانش را متقاعد به خرید خودروی برقی کرده است؟
خودروهای برقی در مقایسه با گذشته عملکرد بهتری دارند، با سرعت بیشتری می‌توان با آن‌ها رانندگی کرد و همچنین برد آن‌ها افزایش پیدا کرده. با وجود این موارد، مردم تنها در برخی کشورها نسبت به خرید خودروهای الکتریکی از خود تمایل نشان می‌دهند که نروژ یکی از آن‌هاست، اما به چه دلایلی مردم در این کشور چنین استقبالی از خودروهای برقی می‌کنند؟

بسیاری از ما به خودرو علاقه داریم، هرچند شاید چندان تمایلی به تصاحب یک خودروی تمام الکتریکی نداشته باشیم. با این وجود شرکت‌های مختلفی در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و پیشرفت‌های زیادی حاصل شده به گونه‌ای که فروش آن‌ها در یک دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته است. با وجود این موارد، مردم در برخی کشورها هنوز خودروهای بنزینی و دیزلی را ترجیح می‌دهند که برای مثال می‌توان به ایالات متحده آمریکا اشاره کرد. در مقابل، کشور نروژ قرار گرفته که هم اکنون بیش از ۴۰ درصد خودروهای جدید در این کشور، برقی هستند.

نروژ یک کشور کوچک و عمدتا روستایی است که جمعیتی نزدیک به ۵ میلیون نفر دارد، جمعیتی که در سال‌های اخیر علاقه شدیدی به خرید خودروهای الکتریکی پیدا کرده‌. نروژ بیشترین سهم در خرید خودروهای برقی جدید در سراسر جهان را به خود اختصاص داده. در نگاه اول شاید دلیل چنین موضوعی تنها مسائل زیست محیطی باشد، اما در حقیقت خرید این نوع خودرو در نروژ صرفه اقتصادی دارد.

 

خودروهای الکتریکی
 

در بسیاری از کشورهای دنیا، دولت‌ها برای تشویق مردم به خرید خودروهای برقی و حتی هیبریدی، مشوق مالیاتی برای آن‌ها درنظر می‌گیرند که در نهایت باعث کاهش قیمت محصول می‌شود. نروژ برای کاهش میزان تولید گازهای گلخانه‌ای برنامه ویژه‌ای را درنظر گرفته که یکی از آن‌ها، مشوق‌های مالیاتی بالا برای خودروهای الکتریکی است. علاوه بر این موضوع، خودروهای برقی در مقایسه با گذشته بسیار پیشرفته‌تر شده‌اند و به همین دلیل نیز مردم نسبت به خرید آن‌ها از خود تمایل نشان می‌دهند.

بیشتر خودروها در نروژ وارداتی هستند و دولت این کشور برای کالاهای وارداتی ۲۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده درنظر گرفته. خودروها علاوه بر این هزینه، باید مالیات بیشتری نیز پرداخت کنند که البته از سال ۱۹۹۰، این مالیات برای خودروهای برقی حذف شده. علاوه بر این موضوع، صاحبان خودروهای الکتریکی از سال ۲۰۰۱، ۲۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده را نیز پرداخت نمی‌کنند. چند سال پس از تصویب این قانون، به این افراد اجازه داده شد که در خطوط مخصوص اتوبوس نیز رانندگی کنند.

تا سال ۲۰۱۷ صاحبان خودروهای برقی عوارض جاده‌ای پرداخت نمی‌کردند و همچنین پارکینگ برای آن‌ها رایگان بود، البته در حال حاضر قوانین به گونه‌ای تدوین شده که شهرداری‌ها می‌توانند حداکثر ۵۰ درصد عوارض و هزینه پارکینگ را از راننده دریافت کنند. دولت این کشور وعده داده که حداقل تا سال ۲۰۲۱ این مشوق‌ها را برای خریداران درنظر بگیرد و همچنین از سال ۲۰۲۵ فروش تمام خودروهای جدید بنزینی را ممنوع کند.

 

خودروهای الکتریکی
 

در نروژ نیز مانند تمام کشورهای دنیا، خودروهای الکتریکی قیمت بالاتری نسبت به خودروهای معمولی دارند، اما دولت توانسته با برنامه‌های مالیاتی خود در برخی موارد قیمت آن‌ها را کمتر کند. برای مثال فولکس واگن گلف برقی قیمتی نزدیک به ۳۶ هزار دلار دارد، در حالی که نسخه معمولی آن با قیمتی حدود ۲۴ هزار دلار به فروش می‌رسد. زمانی که دولت این خودروها را وارد می‌کند و برای آن‌‌ها مالیات و مالیات بر ارزش افزوده درنظر می‌گیرد، قیمت نهایی مدل برقی تقریبا ۱۰۰۰ دلار ارزان‌تر می‌شود (۳۶۳۰۰ دلار در برابر ۳۷۲۰۰ دلار).

علاوه بر مسائل مالی، خودروهای برقی باید شارژ شوند و دولت‌ها باید برای مردم ایستگاه‌های شارژ درنظر بگیرند، موضوعی که دولت نروژ به خوبی از آن اطلاع داشته و آن را مدیریت می‌کند. از سال ۲۰۱۵ تا به امروز، ایستگاه‌‌های شارژ در این کشور رشد قابل توجهی داشته، چرا که دولت تغییراتی در برنامه‌های خود اعمال کرده. از این سال در بزرگراه‌‌های اصلی، رانندگان در فاصله‌های ۵۰ کیلومتری به یک ایستگاه شارژ دسترسی دارند. در اواسط سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۵۰۰ ایستگاه در مسیرهای اصلی وجود داشت، در حالی که این آمار در سال ۲۰۱۴ تنها به ۳۰۰ مورد می‌رسید.

 

خودروهای الکتریکی
 

نروژ همچنین اولین کشوری محسوب می‌شود که از ایستگاه‌های سوپرشارژ استفاده می‌کند. رانندگان زیادی به صورت همزمان می‌توانند در این مراکز خودروهای خود را شارژ کنند. در اسلو هزاران نقطه شارژ در بیرون از خانه‌ها قرار گرفته تا امکان شارژ بی‌سیم تاکسی‌های این شهر فراهم شود. شاید جالب باشد بدانید که با وجود تمام این تلاش‌ها، هنوز فعالان محیط زیست در این کشور رضایت کاملی از دولت ندارند، چرا که به گفته آن‌ها دولت نتوانسته به تمام تقاضاها پاسخ دهد.

با توجه به گرمایش جهانی، تغییرات اقلیمی و مشکلاتی که سوخت‌های فسیلی برای ما ایجاد می‌کنند، کشورهای دیگر نیز باید در سیاست‌های خود تغییراتی اعمال کنند. علاوه بر دولت‌ها، شرکت‌ها نیز می‌توانند در زمینه افزایش محبوبیت خودروهای برقی نقش داشته باشند. کاهش قیمت خودروهای برقی و همچنین کاهش مالیات آن‌ها به همراه افزایش ایستگاه‌های شارژ، می‌تواند آینده خودروهای الکتریکی در جهان را تضمین کند.

 

منبع: سایت دیجیاتو

محمد محققی
ارسال نظرات