۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۶۴۹۳۴۹
استاد حوزه علمیه قم تبیین کرد؛

نشانه های افول آمریکا؛ از دزدی امکانات بهداشتی تا ضعف رسیدگی به بیماران

نشانه های افول آمریکا؛ از دزدی امکانات بهداشتی تا ضعف رسیدگی به بیماران
استاد حوزه علمیه قم ناتوانی دولت آمریکا از تامین اقلام عموومی، ضعف در رسیدگی به بیماران و راهزنی امکانات بهداشتی دیگر کشورها را نشانه افول ابرقدرتی آمریکا دانست.

حجت الاسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی، مسئول پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ناتوانی دولت ایالات متحده آمریکا از تامین اقلام ضروری در فروشگاه ها و مراکز خرید، ضعف در رسیدگی به بیماران و راهزنی امکانات بهداشتی دیگر کشورها را نشانه سردرگمی و افول ابرقدرتی آمریکا ارزیابی و تاکید کرد: مفهوم حکمرانی خوب یا مطلوب در غرب دچار چالش شده  و مفاهیمی مانند مسئولیت پذیری، مشارکت، وفاق عمومی و ایثار اجتماعی فراموش شده است.

وی افزود: غربی ها پیوسته شعار عدالت اجتماعی را سر می دادند اما فرهنگ مادیگرایی باعث شد در شرایط کرونا زده جهان امروز، زمام امور و خدمات رسانی عمومی از دست دولت های غربی بیرون رود؛ تا آن جا که گزارش شده جوانان با افراد سالخورده برای بقای حیات نزاع پیدا می کنند یا دستگاه تنفسی از افراد مسن گرفته می شود.

پیامدهای معنوی کرونا در جهان

استاد حوزه علمیه قم جوامع کرونا زده را نیازمند بهایثار و از خودگذشتگی ارزیابی کرد و گفت: این جا است که توجه به قدرت الهی و منجی جهان احساس می شود. این فرصتی برای جهان اسلام است و ما باید از این فرصت استفاده کنیم و  به احساس نیاز به جامعه اخلاقی پاسخ دهیم.

وی درباره شرایط معنوی مردم جهان در دوران پساکرونا گفت: رسانه های جهانی ابزار اعمال قدرت آمریکا و غرب در جهان مادی امروز هستند؛ استکبار نیز با تولیدات سینمایی، پیام های مادیگرایانه و ایجاد جذابیت های کاذب، افکار مردم جهان را به جهان‌بینی و نظام فکری اومانیسم و مسیر دوری از خداباوری سوق می دهد. با توجه به ضعف امکانات قدرت و رسانه در بین خداباوران بعید است تحولی عمیق در جهان را شاهد باشیم. زیرا گفتمان غالی و مسلط بر رسانه ها بر اساس باورهای کمونیستی یا لیبرالیستی شکل گرفته است.

تبدیل تهدید کرونا به فرصت

مسئول پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی درباره تبدیل تهدید کرونا به فرصت بیان کرد: در فرهنگ اسلامی به ما یاد داده اند چگونه در سختی ها بتوانیم از فرصت‌های به وجود آمده استفاده کنیم و از این موقعیت می توان برای انسان سازی، برای درک مشکلات، برای درک هم نوعان جامعه و برای تقویت نگاه توحیدی بهره برد.

وی ناتوانی بشر در برابر علم و قدرت لایزال الهی را مد نظر قرار داد و گفت: زمانی را می دیدیم جهان سراسر مست و مغرور از ماده و تکنولوژی بود، اما امروزه یک ویروس که به گفته پزشکان یک هزارم یک بلور نمک است به این کوچکی آمده و همه قدرت‌ها با همه تکنولوژی‌ها و ادعاها را زمین گیر کرده و انسان ها را در خانه‌ها حبس کرده است.

دبیر همایش کتاب سال حوزه درباره افزایش روند معنویت و توجه به خدا در سراسر جهان گفت: رسانه هایی که مدام تبلیغ نفی ماورای طبیعت می کردند امروز می‌بینیم که صحبت از خدا می کنند.

وی همچنین فرصت دیگر را برای سیاستمردان دانست و گفت: تا دیروز برخی برای تحول کشور چشم امید به دیگران دوخته بودند، اما امروزه آنان که در جهان مدعی بودند خود گرفتار شده اند. مسئولان باید از این فرصت برای تکیه بر جوانان و توانمندی علمی داخل استفاده کنند.

استاد حوزه علمیه قم فرصت سوم را برای تقویت رابطه همبستگی دولت و مردم دانست و افزود: حاکمیت و دولت با آمدن به میدان و خدمتگزاری مناسب می تواند برای پر کردن شکاف های پیش آمده بهره ببرد.

حجت الاسلام مقیمی فرصت چهارم را همبستگی میان خود مردم دانست و بیان کرد: مواسات و همیاری میان مردم که به فرمان مقام معطم رهبری در جامعه به راه افتاده موجب همبستگی میان مردم خواهد شد.

وظایف حوزه های علمیه

مسئول پژوهشکده دانشنامه نگاری وظایف حوزه علمیه را در شرایط به وجود آمده در زمینه های مختلف چنین برشمرد: یکی از رسالت‌های اصلی حوزه علمیه، هدایت علمی و فکری است. دیگر این که حوزه باید به آسیب های اعتقادی و پرسش های مذهبی که از این پیامدهای شیوع کرونا حاصل شده پاسخ قانع کننده و در میزان فهم مخاطب با ابزار های مختلف بدهد. وظیفه اندیشمندان حوزوی تحلیل اوضاع جهان پساکرونا است و اینکه جامعه به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد و قدرت و مناسبات جهان چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد تا با این تحلیل سیاستگذاران بتوانند سیاست‌گذاری مناسب برای اداره جامعه را داشته باشند.

وی افزود: مسئولیت دیگر حوزه علمیه مشاوره به سیاستمداران برای قوانین ابلاغی نسبت به اجرای احکام شرعی و سیاست های دینی است؛ چرا که اگر این امر به درستی صورت نگیرد خود می تواند موجب ایجاد شبهه شود.

این استاد حوزه علمیه قم بهره جستن از شبکه دینی در کشور را فرصتی مناسب برای ایجاد آرامش در جامعه و توجه به قدرت الهی دانست و همچنین با بیان اینکه خدمت رسانی از امور مورد تاکید دین است، ابراز داشت: حوزویان نیز می توانند در بیمارستان ها با پاسخ به مسائل شرعی بیماران و حتی در صورت نیاز در ارتقای روحیه بیماران کمک برسانند.

سنت ابتلا و آزمایش الهی

وی با اشاره به نقش دعا در ارتباط با درگاه الهی اظهار کرد: اهل بیت برای عموم مردم در ابعاد سلامت، رفاه، طول عمر و نیکی های مختلف کوشا بودند. بر اساس همین فرهنگ در ادعیه از سوی ائمه برای رفع تنگ دستی از مستمندان و تامین مایحتاج اولیه کلیه انسان ها چنین آمده است: «اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جایِعٍ». 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر سنت ابتلا و آزمایش الهی برای اعتلای بندگان در دنیا گفت: هرگز زندگی سراسر رفاه و آسایش در این جهان مادی رقم نخواهد خورد؛ در این دنیا همیشه این سختی‌ها و مشکلات و نعمت و نقمت و بلایا و صحت و سلامتی بر اساس آیات مختلف قرآن در هم تنیده شده است و این ها با هم همراه است.

 

محمد مهدی محققی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
رامینی
Iran, Islamic Republic of
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱
اما استاد معظم افزایش معنویت در جهان بر خلاف خواست رسانه های جهانی دارد تحقق می یابد.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
همه می‌دانیم که رعایت موارد و توصیه‌های بهداشتی نیازمند صبر است... شکی نیست که موضوع سختی است همانطور که مسائل معیشتی و خورد و خوراک مردم سخت است و با صبر می‌توانیم بر ویروس کرونا غلبه کنیم.
2
0
زمان ظهور نزدیک است
Iran, Islamic Republic of
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
تحلیل خوبی از افول امریکا داشتند.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
در جریان شیوع ویروس کرونا، مدل حکومت‌داری غرب بی‌آبرو شد و در عوض، مردم ایران نشان دادند چه میزان پای کار هستند.
2
0
فاریابی
Iran, Islamic Republic of
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
نظر استاد مقیمی حاجی بر این است که غرب نخواهد گذاشت سیر معنویت گرایی مردم جهان در پساکرونا شکل درستی بگیرد.
البته معتقدم معنویت های جدید و نوظهوری در غرب شکل گرفته که انها سعی می کنند آن رات مدیریت نمایند مثلا در قالب فرقه های انحرافی آن را ادامه دهند.
البته اگر سبک زندگی مردم غرب مسیحی تر شود باز هم سودی به نفع ما ندارد زیرا آنها نهایتا سکولارند و با معارف شیعی اسلام سیاسی مخالفت خواهند کرد.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
امام خمینی : آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
2
0
مزینانی
Iran, Islamic Republic of
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
غارت فروشگاه ها، عدم توجه به سالمندان و سرقت محموله‌های ماسک از سوی دولت های غربی نشان داد که شعار اخلاق منهای دین، یک شعار بی‌معنا است.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
کرونا روند انتقال قدرت از غرب به شرق را که در گذشته هم از آن سخن گفته می‌شد به‌میزان بسیار زیادی تشدید خواهد کرد.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷
سقوط هژمونی ایالات متحده اغاز شده است.
0
0