۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۶۴۹۴۶۶
یادداشت؛

شتاب‌زده نه، اصولی تصمیم بگیرید

شتاب‌زده نه، اصولی تصمیم بگیرید
نشست مسئولان فدراسیون فوتبال برای بررسی بدهی و پرونده‌های متعدد بین‌المللی باشگاه‌های فوتبال ایران سال‌ها قبل باید برگزار می‌شد، همان زمانی که فدراسیون به جای ترغیب باشگاه‌ها به مهیا کردن شرایط برای کسب جواز حرفه‌ای، آن‌ها را در فریب دادن کنفدراسیون فوتبال آسیا بابت بدهی‌های هنگفت یاری رساندند
به گزارش خبرگزاري رسا، نشست مسئولان فدراسیون فوتبال برای بررسی بدهی و پرونده‌های متعدد بین‌المللی باشگاه‌های فوتبال ایران سال‌ها قبل باید برگزار می‌شد، همان زمانی که فدراسیون به جای ترغیب باشگاه‌ها به مهیا کردن شرایط برای کسب جواز حرفه‌ای، آن‌ها را در فریب دادن کنفدراسیون فوتبال آسیا بابت بدهی‌های هنگفت یاری رساندند. با وجود این ماهی هر زمان که از آب گرفته شود تازه است و با وجود سال‌ها تعلل باز هم جای امیدواری دارد که آقایان برای بررسی برخی مسائل مهم به تکاپو افتاده‌اند. البته به شرط آنکه یک‌بار دیگر آن‌ها که امروز سنگ فوتبال را به سینه می‌زنند از هول حلیم به داخل دیگ نیفتند.

 مهم‌ترین راه برای کم کردن تعداد پرونده‌های شکایت از تیم‌های باشگاهی ایران در فیفا، بستن اصولی قرارداد با مربیان و بازیکنان خارجی است و صدالبته گذاشتن فیلتری مناسب برای جذب بازیکنانی که ارزش هزینه کردن را داشته باشند، نه بازیکنانی که صرفاً به دلیل پر کردن جیب دلال‌ها، مدیران نالایق و کسب درآمدی غیرقابل تصور هوای حضور در ایران به سرشان می‌زند.

پرواضح است که دقت‌نظر در نحوه انتخاب و جذب بازیکنان خارجی و رعایت اصول حرفه‌ای و قانون در تنظیم قرارداد آنها، نه تنها می‌تواند باعث کاهش چشمگیر پرونده‌های شکایت از ایران در فیفا شود، بلکه دست‌درازی‌ها به بیت‌المال و برداشت‌های بی‌حساب و کتاب از جیب مردم را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. البته به شرط آنکه فیلترگذاری‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده به نحوی باشد که نتیجه عکس ندهد و کار را از آنچه هست بدتر نکند.

یکی از پیشنهادات داده شده در این راستا برای کاهش پروند‌ه‌های شکایت‌های بین‌المللی از تیم‌های باشگاهی ایران در فیفا ممانعت از جذب بازیکن خارجی است. بدون تردید این تصمیم نمی‌تواند یک تصمیم اصولی و عقلانی باشد. کمااینکه فوتبال ایران تجربه تلخی در این زمینه دارد. در واقع سال‌ها قبل نیز فدراسیون با گرفتن چنین تصمیمات شتاب‌زده‌ای ضربه‌های هنگفتی به فوتبال ایران زد. زمانی که آقایان به این نتیجه رسیدند که در‌های فوتبال ایران به روی گلر‌های خارجی بسته شود، نه فقط باعث افزایش غیرمنطقی دستمزد دروازه‌بانان ایرانی شدند که رقابت بین آن‌ها را نیز از بین بردند و همین مسئله باعث شد فوتبال ایران تا سال‌ها دروازه‌بان قابل اطمینان و قابل اتکایی نداشته باشد که سرانجام با برداشته شدن این قانون شتاب‌زده مشکل حل شد. امروز هم بدون تردید ممانعت از ورود بازیکنان خارجی نمی‌تواند چاره‌گشا باشد، حضور بازیکنان خارجی در کشور‌های دیگر اتفاقی است که در تمام دنیا شاهد آن هستیم و می‌تواند باعث تبادل دانش و تکنیک‌های فوتبال در بین تیم‌ها، باشگاه‌ها و کشور‌های مختلف شود.

بستن قرارداد ریالی هم به نظر پیشنهاد منطقی نیست. در شرایطی که برخی از فوتبالیست‌های ایرانی خواهان عقد قرارداد‌های دلاری هستند، نمی‌توان انتظار داشت خارجی‌ها حاضر به عقد قرارداد‌های ریالی شوند. در اصل آنچه فوتبال ایران نیاز دارد نظارتی همه‌جانبه و اصولی بر عقد قرارداد‌ها و جذب بازیکنان خارجی است. فدراسیون فوتبال می‌تواند کارگروهی تشکیل دهد برای نظارت دقیق بر نحوه جذب و همچنین عقد قرارداد با مربیان و بازیکنان خارجی تا یکی پس از دیگری کمافی‌السابق با عقد قرارداد‌هایی نظیر ترکمنچای، راه فیفا را برای خالی کردن جیب فوتبال ایران در پیش نگیرند. با این کار می‌توان هم دست دلال‌ها را کوتاه کرد و هم مانع از حضور بازیکنان بی‌کیفیت در فوتبال ایران شد.

اگرچه لزوم پرداخت بدهی‌های داخلی و بین‌المللی برای دریافت مجوز حرفه‌ای آقایان را برای یافتن راه چاره به تکاپو انداخته، اما این توفیق اجباری می‌تواند فرصتی طلایی باشد برای رهایی فوتبال ایران از دست دلال‌هایی که سال‌هاست، چون زالو در حال مکیدن خون آن هستند. این اجبار می‌تواند باعث ورود نهاد‌های نظارتی به فوتبال شود و با زیر ذره‌بین قرار دادن جذب بازیکنان خارجی و نظارت بر نحوه عقد قرارداد با آنها، یک‌بار برای همیشه به داستان چپاول بیت‌المال توسط مدیران دلالی که به واسطه بازیکنان بی‌کیفیت خارجی با گذاشتن بدهی‌های سنگین روی دست فوتبال ایران و خدشه‌دار کردن وجهه آن در فیفا و مجامع بین‌المللی ارقام نجومی به جیب می‌زنند و خود را می‌بندند پایان دهد تا دیگر شاهد آن نباشیم که از هر ۱۰ بازیکن خارجی که وارد فوتبال ایران می‌شود، ۹ نفر از آن‌ها بازیکنان بی‌کیفیت باشند و از هر ۱۰ قراردادی که بسته می‌شود، هر ۱۰ قرارداد به ضرر فوتبال ایران تمام شود، بی‌آنکه آب از آب تکان بخورد! هرچند که عملی شدن این مهم نیازمند بررسی دقیق است که در غیر این صورت باز هم با تصمیمات شتاب‌زده شاهد بد از بدتر شدن اوضاع خواهیم بود، همانطور که پیشتر نیز تجربه کرده‌ایم./1360/
ارسال نظرات