۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۶۴۹۴۸۷

میلیشیای ترامپ در غرب وحشی

میلیشیای ترامپ در غرب وحشی
به دنبال توئیت‌های تحریک آمیز رئیس‌جمهور امریکا برای کشاندن مردم به خیابان‌ها برای اعتراض به شرایط قرنطینه و بسته بودن فعالیت‌های اقتصادی، شبه‌نظامیان نژادپرست حامی ترامپ نیز با جولان در خیابان‌ها، خواستار برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی شدند، اقدامی که با هدف نمایش قدرت در برابر دموکرات‌ها و تهدید به شروع جنگ داخلی در امریکا است که ترامپ پیش‌تر وعده آن را داده بود.
به گزارش خبرگزاري رسا، درحالی که شیوع ویروس کرونا در سراسر امریکا همچنان روند صعودی دارد، رئیس‌جمهور امریکا خواهان بازگشت این کشور به روال عادی است. برای چندمین روز متوالی برخی شهر‌های امریکا شاهد حضور جمعی از معترضان به ادامه قرنطینه و تعطیلی مشاغل در این کشور بودند. به گفته شاهدان عینی، همزمان با اینکه صد‌ها خودرو در اعتراض به اقدامات مربوط به قرنطینه با هدف مبارزه با ویروس کرونا ساختمان مجلس ایالتی در پنسیلوانیا را احاطه کرده بودند، صدای مداوم بوق خودرو‌ها در این ایالت به گوش می‌رسید. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این راهپیمایی اعتراضی که دو شنبه شب شب انجام شد، بسیاری وانت‌های شاسی بلندی را هدایت می‌کردند که با پرچم‌های امریکا یا شعار هایی، چون «پنهان شدن در جایی، آزادی نیست» تزئین شده بودند.
 
معترضان شهر هریسبورگ، مرکز ایالت پنسیلوانیا که تأکید دارند مقررات بهداشت عمومی به طور غیرقانونی آزادی اقتصادی را تهدید می‌کند، پس از آن دست به تجمع زدند که اعتراضات مشابهی در دیگر نقاط امریکا برگزار شد و ترامپ در توئیتی از آن‌ها حمایت کرد. در بین سازمان‌دهندگان اعتراضات روز دو شنبه سه تن از نمایندگان جمهوریخواه کنگره و حامی فروش سلاح که تظاهرات ضد قرنطینه در سراسر امریکا را راه‌اندازی کرده‌اند، حضور داشتند. به گزارش یورونیوز، یکی از معترضان حامی ترامپ، خطاب به فردی که با لباس کادر درمانی مقابل خودروی او ایستاده، می‌گوید: «اگر دنبال کمونیسم هستی، برو به چین». این معترض همچنین گفت: «اگر تو می‌توانی سر کار بروی، پس چرا من نروم». در برخی شهر‌های دیگر هم معترضان پلاکارد‌هایی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود: «عده‌ای از مردم می‌خواهند سر کار بروند، مغازه‌های ما را باز کنید.»

جولان شبه‌نظامیان ترامپ
علاوه بر مردم عادی، شماری از شبه‌نظامیان طرفدار ترامپ هم در روز‌های اخیر با در دست داشتن سلاح، در برخی شهر‌ها به خیابان آمدند و مخالفت خود را با بسته شدن مشاغل در ایالت‌های مختلف اعلام کردند. به گزارش شبکه راشاتودی، «این شبه‌نظامیان که بیشتر در ایالت میشیگان به چشم می‌خورند، می‌گویند تعطیلی مشاغل، زندگی‌شان را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است و اکنون باید به سر کار بازگردند.» افراطی‌های نژادپرست تهدید کرده‌اند که در صورت ادامه یافتن قرنطینه برای کنترل شیوع کرونا، جنگ داخلی به راه می‌اندازند. این تهدید‌ها یادآور سخنان سال گذشته دونالد ترامپ است که تهدید کرد، اگر دموکرات‌ها بتوانند او را از منصبش برکنار کنند، جنگی داخلی در کشور به راه خواهد انداخت. حضور صد‌ها معترض ضد قرنطینه، در شرایطی است که بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته همچنان اکثر شهروندان آن موافق برنامه‌های ماندن در خانه برای مبارزه با پاندمی کرونا هستند. گریچن ویتمر، فرماندار میشیگان از ترامپ خواسته که معترضان را به آرامش و بازگشت به خانه‌های‌شان تشویق کند. تلاش حامیان ترامپ برای بازگشایی مشاغل اقتصادی در امریکا درحالی است که فرمانداران ایالت‌ها با لغو محدودیت‌ها و برداشته شدن قرنطینه مخالف هستند و معتقدند که این اقدام می‌تواند روند ابتلا به ویروس کرونا را تشدید کند. امریکا با داشتن بیش از ۸۰۰ هزار نفر مبتلا به ویروس کرونا، بالا‌ترین آمار را در بین کشور‌ها دارد و بیش از یک چهارم قربانیان کرونا در جهان، امریکایی هستند. حضور مخالفان قرنطینه در خیابان‌های امریکا، پس از آن انجام شد که ترامپ در رشته توئیت‌هایی از طرفدارانش خواست برخی ایالت‌های کلیدی را از قید محدودیت‌های کرونایی آزاد کنند. به باور ترامپ، ادامه قرنطینه و تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی سبب می‌شود ضربات جبران‌ناپذیری به اقتصاد امریکا وارد شود و این به نفع رقبای این کشور است.

در پی فشار‌های دولت برای بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی، چند ایالت برخی محدودیت‌ها را لغو کردند. شرکت بوئینگ و دست‌کم یک شرکت امریکایی دیگر تولید تجهیزات سنگین، از روز دو شنبه تولید خود را از سر گرفتند. به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، شرکت بوئینگ اعلام کرد، طی روز‌های اخیر حدود ۲۷هزار تن را برای خط تولید هواپیما‌های مسافربری خود در تأسیساتش در سیاتل به سر کار باز می‌گرداند. دوسان بابکت، یک شرکت بزرگ تولید تجهیزات کشاورزی و بزرگ‌ترین تولید‌کننده در ایالت داکوتای شمالی بازگشت حدود ۲ هزار و ۲۰۰ کارگر خود به سه کارخانه‌اش در اطراف ایالت را اعلام کرده است.

توقف مهاجرت به امریکا
دونالد ترامپ شامگاه دو شنبه در پیامی توئیتری نوشت: «در سایه حمله یک دشمن نامرئی، همچنین لزوم حمایت از مشاغل شهروندان امریکایی بزرگ ما، من یک دستور اجرایی را به امضا می‌رسانم تا موقتاً مهاجرت به ایالات متحده را به حالت تعلیق درآورد». ترامپ همچنین در کنفرانس خبری با اشاره به کاهش شدید قیمت نفت در بازار‌های جهانی گفت که تلاش خواهد کرد ذخایر راهبردی نفت امریکا را با بهترین قیمت‌های ممکن پر و از این کاهش قیمت استفاده کند. ترامپ همچنین تأکید کرد: «در این بحران چیزی که یاد گرفتیم این بود که هرگز به کشور خارجی اعتماد نکنیم و در زنجیره تأمین مواد مورد نیاز به خصوص در زمینه دارویی به خارج کشور وابسته نباشیم.»
 
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شهردار لس‌آنجلس در واکنش به سخنان ترامپ برای ممنوع کردن مهاجرت به امریکا در توئیتر نوشت: «این یک وضعیت اورژانسی بهداشت عمومی است. این یک وضعیت اضطراری برای مهاجرت نیست؛ بنابراین امیدوارم بتوانیم روی آنچه واقعاً واقع است متمرکز شویم.» نادلر نماینده دموکرات کنگره هم درباره ممنوعیت مهاجرت در توئیتر نوشت: «پرزیدنت ترامپ اکنون با تلاش برای مقصر دانستن مهاجران، به دنبال این است که ما را از پاسخ ناخوشایند او به کرونا منحرف کند. حقیقت این است که بسیاری از مهاجران در خط مقدم ما هستند و از ما به عنوان پزشک، پرستار، کمک‌های بهداشتی، کارگران مزرعه و کارگران رستوران محافظت می‌کنند.»/1360/
ارسال نظرات