۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۶۴۹۲۲۷

چرا آمریکا نگران پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران است؟

چرا آمریکا نگران پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران است؟
پایان تحریم تسلیحاتی ایران تا شش ماه دیگر براساس توافق برجام، یکی از مواردی است که نگرانی‌های زیادی را در میان مقامات آمریکایی به وجود آورده است.

به گزارش خبرگزاري رسا، آمریکایی‌ها بدون هیچ مبنای حقوقی، خواهان تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شده اند. در همین زمینه، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، شامگاه شنبه طی پیامی در حساب توئیتری خود خطاب به شورای امنیت سازمان ملل، تمدید تحریم فروش اسلحه به ایران را درخواست کرد.

اشاره پمپئو به قطعنامه ۲۲۳۱ است که در پی برجام در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید. دراین قطعنامه از دولت‌ها خواسته شده است تا از معامله، خرید و فروش و فراهم کردن هرگونه تسهیلات مالی، مبادلاتی وترابری در مورد تجهیزات سنگین نظامی به ایران یا برای استفاده ایران به مدت پنج سال از زمان اجرای برجام (تا ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر ۱۳۹۹)) یا تسلیم «گزارش جمع‌بندی مبسوط» اجرای برجام توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (هر کدام که زودتر باشد) خودداری کنند.»

درحقیقت درجریان مذاکرات هسته‌ای که به برجام منتهی شد، توافق شد که در قبال اجرای تعهدات ایران همه قطعنامه‌های مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران ملغی شده یا اجرای آن متوقف شود، اما آمریکایی‌ها حاضر نبودند زیر بار لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران بروند؛ اما با مقاومت ایران، در نهایت مقرر شد در دو بازه ۵ و ۸ ساله این تحریم‌ها برداشته شود.

براین اساس حدود ۶ ماه دیگر تحریم خرید و فروش «هرگونه تانک جنگی، خودرو‌های رزمی زرهی، سامانه‌های توپخانه‌ای سنگین، هواپیما‌های رزمی، بالگرد‌های تهاجمی، ناو‌های جنگی، موشک‌ها یا سامانه‌های موشکی» به پایان می‌رسد و این موضوع دولت آمریکا را مشوش کرده است.

در همین رابطه پنتاگون اعلام کرده تهران ممکن است علاقه‌مند به خرید انواعی از تسلیحات دفاعی پیشرفته روسیه از جمله سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ و هواپیما‌های جنگنده سوخو-۳۰ باشد. این موضوع را تلویحا امیر سرتیپ عبدالکریم بنی‌طرفی، مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیرو‌های مسلح در حاشیه نمایشگاه هوافضای روسیه در آذرماه گذشته نیز تایید کرد و درباره خرید جنگنده توسط ایران گفت: کشور‌های مختلفی به ما پیشنهاد می‌دهند. اما همه این‌ها منوط به آن است که تاریخ پایان تحریم‌های تسلیحاتی فرا برسد.

به گزارش تابناک، در واکنش به خواسته غیرقانونی پمپئو، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «معمولاً مسابقه تسلیحاتی یک جانبه نیست. این یک تلاش جمعی است که در سطح قدرت‌های بزرگ و یا قدرت‌های منطقه‌ای و فرعی انجام می‌شود. خطر مسابقه تسلیحاتی را به سختی می‌توان از طریق تحریم تسلیحات علیه یک کشور از بین برد. این کار مستلزم تلاش جمعی از طریق مذاکرات است.»/1360/

منبع: روزنامه خراسان

ارسال نظرات