۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۶۴۹۱۸۴

«فتودیپلماسی» آمریکا برای تکرار بازی الاکلنگی مذاکره با ایران

«فتودیپلماسی» آمریکا برای تکرار بازی الاکلنگی مذاکره با ایران
ترامپ این روز‌ها ادعا می‌کند برای مذاکره با ایران چراغ سبز نشان داده است و فکر می‌کند ایران هم به دنبال توافق است. همزمان با این ادعای ترامپ، مایک پمپئو در اظهار نظر خصمانه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل خواسته تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

به گزارش خبرگزاري رسا، در روزنامه کیهان گزارشی مبنی بر انحراف افکار عمومی به وسیله اعلام آمادگی برای مذاکره توسط ترامپ، منتشر شد. خلاصه ای از آن در ادامه آمده است.

‌ترامپ عصر روز ۳۰ فروردین در کنفرانس خبری کاخ سفید گفت: در ابتدای ریاست جمهوری من ایران با بهره‌مند شدن از مزایای برجام به شدت قدرتمند شده و در ۱۸ مورد با ایالات متحده وارد مناقشه شده بود اما ایران حالا کشور بسیار متفاوتی شده‌ است.

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: آنها می‌خواهند توافق کنند ولی تنها دلیلی که باعث می‌شود این کار را نکنند این است که برخی می‌گویند ‌ترامپ [در انتخابات] بازنده می‌شود و می‌توانید با یک فریب‌خورده توافق کنید.

در حال حاضر آمریکا هم در تعداد مبتلایان و هم در تعداد قربانیان کرونا، رکورددار است. ناتوانی دولت آمریکا در تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در کنار غارت فروشگاه‌ها و در ادامه صف‌های طولانی در مقابل مراکز فروش اسلحه- برای محافظت از خود به دلیل احتمال وقوع قحطی- تنها بخش کوچکی از وضعیت بغرنج آمریکا در هفته‌های اخیر است.

حالا آمریکایی که از کنترل و مدیریت بحران در مقابله با ویروس کرونا در کشورش عاجز و ناتوان است، متکبرانه، ژست مذاکره به خود گرفته است.

درخواست پمپئو برای تمدید تحریم ایران

همزمان با ژست مضحک ‌ترامپ برای مذاکره با ایران، وزیر خارجه آمریکا در اظهارنظری خصمانه از شورای امنیت سازمان ملل خواست که تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

پمپئو گفته است قبل از آنکه خاورمیانه وارد مسابقه تسلیحاتی جدیدی شود شورای امنیت تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

طبق یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی‌منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهرماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران این امکان را خواهد داشت که از کشورهای خارجی جنگ‌افزار بخرد.

مقام‌های آمریکایی بارها ضمن ابراز نگرانی از لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران خواستار جلوگیری از این مسئله شده‌اند.

کارشناسان تأکید کرده‌اند که ‌ترامپ صرفا به دنبال نمایش مذاکره و به عبارتی، فتودیپلماسی است و اظهارات فریبکارانه وی در کنار تقلا برای تمدید تحریم‌های ضدایرانی، در یک پازل قرار گرفته و هدف، ‌ترغیب مقامات ایران به انجام مذاکره است. این مذاکره در واقع مذاکره نیست بلکه وسیله‌ای برای چیدن محصول فشارها است و نشستن پشت میز مذاکره با آمریکایی‌ها یعنی نقد کردن همان مواردی که با فشار زمینه تحقق آن را فراهم کرده‌اند.

آمریکا در پی آن است تا با اجرای پروژه «فتودیپلماسی با ایران»، افکارعمومی را از افتضاح کرونا در این کشور منحرف کند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم در توییتی به سخنان دونالد ‌ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا واکنش نشان داده است.

ظریف در توئیتی نوشت: تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که از دخالت در امور سایر کشورها دست بردارید. به‌ویژه کشور من. و باور کنید با هیچ سیاستمدار آمریکایی مشاوره نمی‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سخنان رئیس‌جمهور آمریکا که گفته بود«تصاویری از تعداد زیادی کیسه‌های [اجساد] را در تلویزیون نشان می‌دهند... اگر آنها به دستگاه تنفسی نیاز داشته باشند، که دارند، مایلم برایشان ونتیلاتور بفرستم... [ایران] از طاعون پر شده است.» توییت کرد که «ایران در چند ماه آینده ونتیلاتور (دستگاه تنفسی) صادر خواهد کرد.»/1360/

منبع: کیهان
ارسال نظرات