۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۶۴۹۵۰۳

محققان توانستند از فولاد بسیار سخت چاپ سه بعدی تهیه کنند

محققان توانستند از فولاد بسیار سخت چاپ سه بعدی تهیه کنند
محققان دانشگاه تگزاس توانستند راهی برای چاپ سه بعدی و یکپارچه فولاد سخت پیدا کنند. در این روش با بازنگری در صفحه ترسیم و تنظیمات لیزر امکان چاپ بصورت یکپارچه و بدون نقص میسر شد.

محققان بخش A&M دانشگاه تگزاس توانستند از فولاد بسیار سخت چاپ سه بعدی یکپارچه تهیه کنند. این روش می تواند استفاده از فولاد ضد زنگ مارتنسیتیک را در صنایعی نظیر هوافضا، خودروسازی و دفاعی راحت و با هزینه کمتر عملی سازد. فولاد های ساخته شده با این روش سبک تر و از نظر اقتصادی نیز به صرفه تر هستند.

در این تحقیقات علاوه بر فولاد روش چاپ سه بعدی اشیاء بسیار محکم نیز ارائه شده است.  ابراهیم کارامان، پروفسور مهندسی مواد و سرپرست این تحقیق می گوید: در طرح مورد نظر چاپ سه بعدی کلیه فولادهای سخت و یا فلزات دیگر به هر شکلی امکان پذیر بوده و محصول نهایی نیز یکپارچه و بدون نقص است. مشکل اساسی در چاپ این فلزات یکپارچه نبودن آن و وجود خلاء هایی در محصول نهایی بود که از طریق تغییر ترسیم و تنظیمات لیزر از بوجود آمدن این نقص جلوگیری شد. هر چند این آزمایش به راحتی انجام نشد اما با ترکیب آزمایش و مدل سازی امکان یک روش ساده و سریع در چاپ میسر شد. این روش یک موفقیت بزرگ در صنایع وابسته به فلز به شمار می رود.

 

منبع: اخبار تکنولوژی و فناوری تکنا

محمد محققی
ارسال نظرات