۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۶۴۹۵۹۵
استاد خطابه و روش تبلیغ در گفت‌وگو با رسا:

رمضان امسال برای مبلغان بهترین زمان تربیت نفس و افزایش معلومات است

رمضان امسال برای مبلغان بهترین زمان تربیت نفس و افزایش معلومات است
حجت الاسلام وافی با تأکید بر این که همیشه نباید با صحبت کردن به تبلیغ دین بپردازیم گفت: رمضان امسال برای مبلغان بهترین زمان تربیت نفس و افزایش سطح معلومات است.

حجت الاسلام مرتضی وافی استاد روش تبلیغ و رییس پژوهشکده امام حسین(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فراهم نبودن شرایط و زمینه تبلیغ حضوری برای مبلغان در ماه رمضان، این زمان را بهترین فرصت برای خلوت عموم مردم به ویژه مبلغان با خودشان دانست و گفت: بهترین توصیه در این زمان توجه به حدیث عنوان بصری است.

وی افزود: در این حدیث می خوانیم «لاتجعل رقبتک للناس جسرا» یعنی گردن خود را پل برای دیگران قرار مده! این فراز مصداق جریان تبلیغ و ابلاغ دین است یعنی خدایی ناکرده این گونه نباشد که ما مسؤول هدایت دیگران بشویم ولی از دو جهت از نفس خود غافل شویم.

رییس مؤسسه دینی خانه خورشید با اشاره به آیه «لم تقولون ما لاتفعلون» خاطرنشان کرد: یکی از آن دو جهت این است که ما دیگران را امر به چیزی کنیم که خودمان عمل نمی کنیم که این مسأله در قرآن کریم و همچنین در روایات ما به شدت مورد نهی قرار گرفته است و دوم آن که مطلبی را منتقل کنیم که مطالعه و تحقیق روی آن نداشته ایم.

وی با تأکید بر این که خیلی از مخاطبان منابر امروز افراد تحصیل کرده و آشنای به دین هستند، بیان داشت:خیلی اوقات افرادی پای منابر می نشینند که از اساتید دانشگاه هستند یا افرادی هستند که با قرآن و روایات انس دارند، آن وقت ممکن است مطالب و ابهاماتی را مطرح کنند که توان پاسخگویی به آنها برای طلبه وجود ندارد.

حجت الاسلام وافی یادآور شد: امروز با دوران گذشته فرق کرده و یک مبلغ نمی‌تواند صرفا یک فیش منبر تهیه کند و آن را برای مردم بازگو کند بلکه باید همه صحبت های او پشتوانه علمی دقیق داشته باشد، چون مسأله به همین مقدار تمام نمی‌شود بلکه ممکن است این مطلب منتقل و بدون دقت و تأمل بیان شود.

وی با بیان این که فرصت پیش آمده در جهت تعطیلی تبلیغ حضوری بهترین زمان برای مقدمه سازی تبلیغ های قوی آینده است، گفت: امسال همه ما بیاییم به جای این که برای مردم حرف بزنیم کمی با خودمان سخن بگوییم، تلاش کنیم امسال به آن چیزهایی که همیشه برای مردم می گفتیم عمل کنیم، انس با قرآن و کلام اهل بیت(ع) پیدا کنیم و در آینده با قدرت بیشتری به تبلیغ دین روی بیاوریم.

رییس بنیاد صحیفه سجادیه ابراز داشت: به عنوان مثال بنده خودم یک سال توفیق رفتن به تبلیغ و حضور در جمع مردم را نداشتم، از طرفی با توجه به مشغله ای که داشتم تا آن روز نتوانسته بودم با نهج البلاغه انس بگیرم به همین دلیل در همان ماه رمضان با نشستن در محضر اساتید نهج البلاغه تلاش کردم خود را بیشتر با معارف این کتاب نورانی آشنا کنم.

وی با تأکید بر این که تبلیغ عملی بسیار بیشتر از تبلیغ لسانی تأثیر گذار است، یادآور شد: این مطلب در روایت «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم» مورد تأکید قرار گرفته است و اصلا شما در طول تاریخ علما و بزرگان زیادی را می شناسید که مردم با دیدن چهره آنها به یاد خدا می افتادند، در همین شهر یزد خودمان وقتی مرحوم آیت الله شهید صدوقی در کوچه و خیابان رد می شد مردم با دیدن چهره نورانی ایشان متحول می شدند./1330/ج

ارسال نظرات