۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۶۴۹۶۷۷
آیت الله طباطبایی نژاد مطرح کرد؛

ضرورت پرداخت وام‌ برای حمایت از اصناف

ضرورت پرداخت وام‌ برای حمایت از اصناف
امام جمعه اصفهان گفت: پرداخت وام با سود ۴ درصد برای حمایت از اصناف ضروری است، رزمایش مواسات با محوریت مساجد و بسیج و حمایت خیران و دستگاه‌ها در حال اجرا است.

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد در جلسه قرارگاه رزمایش مواسات مؤمنانه با اشاره به برخی از روایات درباره کمک و یاری به دیگران با عنوان مواسات اظهار داشت: این رزمایش، رزمایشی کاملاً اسلامی و مورد تأکید روایات است؛ این طرح با محوریت مساجد انجام و آمار افراد نیازمند توسط مساجد ارائه می‌شود.  

وی با بیان اینکه یکی از بالاترین عبادت‌ها، انفاق است، افزود: بر اساس آیات قرآن کریم انسان هر کار خوبی را به قیامت ببرد، ده برابر پاداش می‌گیرد اما انفاق کردن در راه خدا هفتصد برابر و بیشتر پاداش دارد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان عنوان کرد: هدف ائمه جمعه و جماعات و بسیج یکی است و همه قرار است از اقشار ضعیف جامعه حمایت کنند، امام علی(علیه‌السلام) در شب شهادت خود فرمودند که به فقرا برسید و پیوسته از آنان حمایت کنید.

وی گفت: بعضی از کسبه به دلیل شرایط کشور نتوانستد کاسبی کنند و نیازمند وام هستند که بدون شک همه خیران در این راستا باید کمک کنند و از ظرفیت قرض‌الحسنه‌ها و بانک‌ها بهره جست، با پرداخت وام 4 درصد آبرو و کرامت مردم حفظ می‌شود و آنان می‌توانند فعالیت‌های اقتصادی خود را از سر گیرند، همچنین در روایات اسلامی داریم که ثواب قرض دادن بیشتر از هدیه دادن است چراکه فردی که قرض می‌گیرد، تلاش می‌کند آن را بازگرداند.

آیت‌الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه هر یک از مساجد نیازمندان محله خود را شناسایی کنند، یادآور شد: حسابی برای دریافت کمک‌های مردمی به وسیله صداوسیما به اطلاع مردم می‌رسد، البته باید از تلاش‌ها و اقدامات خوب صداوسیما  نیز تشکر کرد.

نمایش ایمان و معنویت مردم در طرح مبارزه با کرونا

وی تصریح کرد: کشورهای مختلف برای تأمین کمترین امکانات بهداشتی و درمانی مشکل دارند و متأسفانه بیماران خود را در راهروی بیمارستان‌ها جای داده‌اند اما امروز به واسطه همدلی و همکاری همه مسئولان، مردم و خیران خدمات خوبی به بیماران ارائه می‌شود و این نشان می‌دهد که روح ایمان و معنویت در همه وجود دارد.  

طلاب نقش ارزشمندی در مبارزه با کرونا داشتند

امام جمعه اصفهان با اشاره به فعالیت خوب طلاب در مبارزه با ویروس کرونا ابراز کرد: حضور طلاب در میان مردم و در فعالیت‌های جهادی بار دیگر ثابت کرد که طلاب در کنار مردم هستند و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند، آنان کار بسیار ارزشمندی را انجام داده‌اند و امیدوار هستیم همه ما از این امتحان الهی پیروز و سربلند بیرون بیایم.

تداوم نگرانی‌ها از بروز موج دوم بیماری کرونا در اصفهان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان با تقدیر از کادر پزشکی و درمان استان اصفهان بیان کرد: وضعیت بیماری کرونا در استان اصفهان تا حدودی کنترل شده است اما نگرانی برای تداوم و تشدید آن و بروز موج دوم این بیماری وجود دارد، بنابراین لازم است همه دستگاه‌ها آمادگی لازم در این زمینه را داشته باشند.

حیدر قاسمی با اشاره به آثار و پیامدهای بیماری کرونا افزود: بسیاری از کسب‌وکارها مشکل پیدا کرده و بدون شک درآمدهای دولت نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد، کاسبان و مستأجران در ماه‌های اخیر دچار مشکل شدند بنابراین باید با پرداخت وام‌های کم‌بهره از آنان حمایت کرد، همچنین لازم است تا در حوزه پرداخت تسهیلات مردم دچار مشکل شوند.

وی گفت: استان اصفهان یکی از استان‌های نزدیک به کانون کرونا در کشور است که خوشبختانه همه دستگاه‌ها و مردم همکاری خوبی برای مهار این بیماری داشتند حتی استاندار اصفهان مرخصی دو ساعته فرمانداران را محدود کردند تا همه اقدامات به خوبی پیگیری شود.  

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان یادآور شد: نذورات مردم در ماه شعبان به سمت کمک در قالب حمایت و مقابله با آسیب‌های کرونا هدایت یافت و انتظار داریم بهزیستی و کمیته امداد بر اساس آمارهایی که در اختیار دارند از مددجویان حمایت کافی را انجام دهند، همچنین دولت در راستای حمایت از واحدهای صنفی تلاش می‌کند.  

توزیع 100 هزار بسته غذایی در اصفهان

فرمانده سپاه صاحب‌الزمان(عجل الله تعالی فرجه) استان اصفهان با بیان اینکه در بخش پیشگیری، مقابله و ضدعفونی اقدامات خوبی در استان اصفهان انجام شده است، اظهار داشت: میزان مبتلایان به بیماری کرونا در استان، شیب نزولی دارد و امیدوار هستیم شرایط به حالت عادی برگردد تا مردم به راحتی به فعالیت‌های اقتصادی خود بپردازند.

سردار مجتبی فدا افزود: تا کنون 100 هزار بسته غذایی با کیفیت مناسب در سراسر استان اصفهان توزیع شده است که 50 هزار از این تعداد با حمایت همه دستگاه‌ها و اتاق اصناف و 50 هزار بسته غذایی توسط مجموعه بسیج در سراسر استان تهیه و توزیع شده است.

وی گفت: بانک اطلاعاتی با مشارکت کمیته امداد، خیریه‌های محلی، بهزیستی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام راحل و غیره تهیه شده و 250 هزار خانواده نیازمند شناسایی شده‌اند که بخشی از آنان به واسطه شرایط کنونی، نیازمند شدند.

فرمانده سپاه صاحب‌الزمان(عجل الله تعالی فرجه) استان اصفهان با اشاره به همکاری خوب صداوسیما و مردم در اجرای طرح مواسات و کمک مؤمنانه تصریح کرد: اصناف و مردمی که خود دچار مشکل بودند در اجرای این طرح تلاش کردند و به هر نوعی که توانستند کمک کردند.  

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم با هماهنگی با خیریه‌ها، کمک‌ها به صورت مساوی توزیع شود، یادآور شد: شماره حسابی برای دریافت کمک‌های مردمی اعلام شود تا بتوانیم حمایت‌ها از خانواده‌ها ادامه یابد.

فعالیت 850 طلبه بسیجی در مسیر مبارزه با کرونا

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب‌الزمان(عجل الله تعالی فرجه) بیان کرد: حدود 850 نفر از طلاب در عرصه‌های مختلف برای مبارزه با بیماری کرونا مجاهدانه تلاش کردند؛ حتی یکی از طلاب حدود 25 روز در بیمارستان در کنار بیماران بود؛ همچنین برخی از طلاب در آرامستان‌های مختلف به تدفین و تغسیل اموات مبتلا به بیماری کرونا مشغول بودند.  

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رحمت‌الله صادقی افزود: جمعی از فرماندهان سپاه 20 درصد از حقوق سه ماه خود در سال جاری را به رزمایش مواسات مؤمنانه اختصاص دادند و سایر کارکنان سپاه نیز به اختیار خود مبلغی را به این کار اختصاص می‌دهند.

کارگران ساختمانی و طلاب مشغول به تحصیل حمایت شوند

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به نادیده گرفتن شدن طلاب در وضعیت سخت کنونی کشور اظهار داشت: طلابی که مشغول تحصیل هستند و یا به فعالیت‌های فرهنگی مشغول‌اند به واسطه شرایط کنونی کشور در مضیقه هستند بنابراین لازم است حمایتی از این قشر آبرومند صورت پذیرد.

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی افزود: برخی از کارگران ساختمانی مشمول یارانه معیشتی دولت نشده‌اند، دولت اعلام کرده که این یارانه شامل 3 میلیون نفر می‌شود اما این کارگران که چندین ماه است درآمدی نداشتند شامل این طرح نشده‌اند.

وی با اشاره به مسئله افزایش حقوق کارگران یادآور شد: حقوق کارگران همانند تیغ دو لبه است که اگر افزایش زیادی داشته باشد ممکن است کارفرماها را به تعدیل نیرو مجبور سازد و اگر افزایش حقوق کم باشد کارگران متضرر می‌شوند.   

تشکیل سریع قرارگاه رزمایش مواسات مؤمنانه در اصفهان

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان اصفهان در این جلسه با اشاره به تشکیل فوری قرارگاه رزمایش مواسات مؤمنانه در استان اصفهان اظهار داشت: مقام معظم رهبری در نیمه شعبان اشاره به موضوع مواسات داشتند به همین دلیل قرارگاه آن در استان اصفهان تشکیل شد، بسیج نیز قرارگاه رزمایش کمک مؤمنانه را راه اندازی کرد که لازم بود بنا بر نظر امام جمعه اصفهان این دو تجمیع شوند.

حجت‌الاسلام محمدرضا صالحیان افزود: ما در این طرح به دنبال کسانی نیستیم که تحت پوشش ارگان‌ها قرار دارند بلکه خانواده‌های آبرومندی وجود دارند که به واسطه شرایط فعلی نیازمند شدند و لطمه اقتصادی دیده‌اند که لازم است حمایت شوند.  

وی گفت: رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله) فرمودند سرآمد کارها سه چیز است؛ انصاف با مردم، مواسات با برادران دینی، همواره به یاد خدا بودن و امام علی (علیه‌السلام) میزان دین را به دو چیز می‌دانند یکی انصاف داشتن و دیگری مواسات به برادران دینی.

الگوگیری شبکه‌های تلویزیونی استانی از برنامه توسل خانگی شبکه اصفهان

مدیر کل صداوسیمای مرکز اصفهان با بیان اینکه بیشترین خبرها از استان اصفهان در شبکه‌های سراسری پخش شده است، اظهار داشت: در تمامی فعالیت‌های رسانه‌ای و انعکاس اخبار باید کرامت انسانی رعایت شود.

بهرام عبدالحسینی افزود: لازم است تا شماره حساب واحدی برای دریافت کمک‌های مردمی انعکاس داده شود؛ همچنین صداوسیمای مرکز اصفهان توانسته است برنامه توسل خانگی و احیای نیمه شعبان به عنوان الگو به سایر استان‌ها معرفی کند.

فعالیت 200 مرکز نیکوکاری در استان اصفهان

کریم زارع سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده با بسیج و سپاه بیان کرد: ساختاری از 2 سال پیش در محلات با محوریت مساجد شکل گرفته است تا در  قالب مراکز نیکوکاری برخی از نیازمندان تحت پوشش قرار بگیرند، این مراکز متشکل از معتمدان محلی است و تا کنون 200 مرکز نیکوکاری در استان اصفهان راه اندازی شده است که با آزادی عمل در حال فعالیت هستند.

کریم زارع افزود: کمیته امداد حضرت امام خمینی(رحمة الله علیه) از مددجویانی تحت پوشش خود به صورت ماهیانه حمایت می‌کند، همچنین برخی از مددجویان شناسایی شده‌اند که مستمری‌بگیر نیستند اما توسط مراکز نیکوکاری از آنان حمایت می‌شود.

بهبود شرایط اقتصادی مردم با حمایت مالی قرض‌الحسنه‌ها و بانک‌ها

شهردار اصفهان با بیان اینکه در 2 ماه گذشته، سیاست کشور بر مقابله با ویروس کرونا بود و شهرداری اصفهان اقداماتی متعددی داشته است، گفت: در راستای سلامت مردم اصفهان کمک به بیمارستان‌ها و توزیع 120 هزار بسته بهداشتی انجام شده است.  

قدرت الله نوروزی یادآور شد: اگر حدود 400 قرض‌الحسنه اصفهان بتوانند 10 نفر را حمایت کنند و بانک‌ها دو برابر این میزان را حمایت کنند، بدون شک همه اصناف کار خود را از سر می‌گیرند و می‌توانیم با توانمندسازی مردم شرایط خاص اقتصادی کشور و مردم را بهبود دهیم. /1304/د102/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات