۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۶۴۹۷۷۵
آیت الله حسینی بوشهری:

دولت همه توان خود را برای رسیدگی به اقشار ضعیف به کار بگیرد

دولت همه توان خود را برای رسیدگی به اقشار ضعیف به کار بگیرد
امام جمعه قم با بیان این که اقشار ضعیف از وضعیت فعلی آسیب جدی دیده اند، گفت: دولت باید آنچه را در توان دارد در طبق اخلاص بگذارد و برای آسایش و آرامش مردم به کار ببندد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری امروز در سخنان آدینه ای خود با اشاره به حکمت و فلسفه بلایا گفت: در دنیایی که زندگی می کنیم سختی ها، بلاها، مصیبت ها و مشقت های فروانی وجود دارد که بر خلاف خواشته  انسان است چرا که همیشه می خواهد در آرامش و راحتی زندگی کند.

وی افزود: جهانی که در آن زندگی می کنیم دستخوش حوادث مختلفی است و پستی ها و بلندی های فراوانی دارد، بلاها و مصیبت ها منحصر در افراد خاصی نیست بلکه فراگیری دارد و هیچکس را استثنا نمی کند و حتی پیامبران و اولیای الهی دستخوش بلاها و مصیبت ها بودند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که از دو زاویه می توان به بلاها و مصیبت ها نگاه کرد، اظهار داشت: گاهی از زوایه مادی به بلاها نگاه می شود اما اگر از منظر اسلام و دین به مسائل نگاه کنیم موضوع متفاوت خواهد شد.

وی ادامه داد: از آیات و روایات استفاده می شود که بلاها و مصیبت های علل و عوامل بسیاری دارند که یکی از حکمت های آن آزمایش و امتحان الهی است و خداوند متعال با سختی ها و بلاها بندگان خود را مورد آزمایش قرار می دهد تا مشخص شود چه کسانی مدعی ایمان هستند و چه کسانی صادقانه پای کار ایستاده اند و در همه مراحل صبر و استقامت و پایدار از خود نشان می دهند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به آیاتی از قرآن کریم ابراز داشت: قرآن می فرماید انسان ها را با ترس، گرسنگی، نقص در اموال و مشکل در جسم و جان امتحان می کنیم و به کسانی که در این آزمایش ها سربلند شوند بشارت می دهد.

وی عنوان کرد: فلسفه آزمایش و امتحان الهی جدا کردن صفوف مدعیان ایمان و افراد مؤمن صادق و راستگو است، قرآن می فرماید گذشتگان هم مورد امتحان قرار گرفتند تا افراد صادق از دروغگویان جدا شوند، این آزمایش مربوط به گروه، ملت و جمعیت خاصی نمی شود همگانی است و حتی شامل پیامبران و اولیای الهی هم می شود و بندگان خالص از آن سربلند بیرون می آیند.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: نعمت و بلا هر دو می تواند برای آزمایش انسان باشد و انسان در هر شرایطی باید سعی کند که از امتحانات الهی سربلند خارج شود، بلاها و آزمایش ها برای این است که انسان به قدرت لا یتناهی الهی پی ببرد.

وی اضافه کرد: امروز در دنیایی هستیم که یک ویروس ذره بینی تمام جهان را فراگرفته و بشر را مستأصل کرده است، انسان هایی که احساس تکبر و برتری بر دیگران می کردند امروز درمانده شده اند و این نشان می دهد که خداوند در آزمایش ها قدرت خود را به بشر نشان می دهد و معلوم می شود که بشر موجودی ضعیف است.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به حلول ماه مبارک رمضان گفت: رمضان امسال متفاوت از سالهای گذشته است و شرایط خاصی در جامعه وجود دارد و اجتماعات، نمازهای جمعه و اعتاب مقدس و حرم های مطهر تعطیل شده و کسب و کارهای مردم دچار مشکل و بی رونقی شده است.

وی افزود: وظیفه نخست ما این است که فضیلت و جایگاه ماه مبارک رمضان را بشناسیم و باید از خدا بخواهیم که معرفت فضیلت این ماه را به ما بدهد، پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرماید اگر مردم عظمت و جایگاه ماه رمضان را می دانستند دوست می داشتند ماه رمضان به جای یک ماه، یک سال باشد.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به خطبه شعبانیه به عنوان منشور اخلاقی و اعتقادی اظهار داشت: پیامبر اسلام(ص) می فرماید ماه رمضان همراه با برکت، رحمت و مغفرت به شما روی می آورد و رمضان بهترین ها ماه ها نزد خداوند است و بهترین ایام، شبها و ساعات را دارد و انسان در این ماه به مهمانی خدا دعوت می شود و نفس کشیدن در آن عبادت و عمل انسان مقبول و دعای آن مستحاب خواهد بود.

وی با تأکید بر این که جامعه ایمانی باید نسبت به روزه داری در ماه مبارک رمضان اهتمام داشته باشد، ادامه داد: نباید در این زمینه سهل انگاری شود، ماه رمضان ماه دعا و نیایش است و در این شرایط سخت باید دست ها را به آسمان بلند کنیم و از خداوند بخواهیم که این بلای جهانی و مشکلات جامعه را برطرف کند.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر استغفار و بازگشت به خداوند در ماه مبارک رمضان ابراز داشت: باید از خدا بخواهیم که گناهان ما را مورد آمرزش قرار دهد، تلاوت قرآن از دیگر مسائل سفارش شده در ماه مبارک رمضان است و به فرموده روایات تلاوت یک آیه در ماه مبارک رمضان به منزله ختم قرآن در بقیه روزهای سال است.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از مواردی که باید مورد توجه ویژه باشد رسیدگی به فقرا و نیازمندان است، شرایط امروز جامعه به گونه ای است که بسیاری از مردم نیاز به کمک و مساعدت دارد، خوشبختانه افراد خیر ونیکوکار در قم و سایر استان ها اقدامات خوبی آغاز کرده اند که باید در ماه مبارک رمضان مضاعف شود و بسته های معیشتی و نقدی باید به اقشار نیازمند رسانده شود.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه با اشاره به نامگذاری سال 99 به سال جهش تولید توسط رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: مسؤولان و مردم باید این مسأله را جدی بگیرند، البته با وجود شرایط سخت امروز باز هم می بینیم که تولید در کشور سر و سامان دارد.

وی افزود: الیته در زمینه تولید مشکلاتی دارد و بخشی از آن به دلیل تحریم های ظالمانه دشمنان کینه توز است اما تولید ملی به مسیر خود ادامه می دهد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با تشکر از تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب برای مدیریت مسأله کرونا و بسیج عمومی برای مواسات و کمک مؤمنانه به نیازمندان و اقشار ضعیف اظهار داشت: از مسؤولانی که پای کار آمدند و شب و روز نمی شناسند به ویژه از کادر پزشکی و درمانی تشکر می کنیم، از گروه های جهادی و انقلابی به ویژه طلاب جهادی، نیروهای مسلح و بسیج که حقیقتا از این آزمون بزرگ الهی سربلند بیرون آمدند نیز قدردانی می کنیم.

وی ادامه داد: مردم همچنان باید نکات بهداشتی را رعایت کنند چرا که هنوز نسبت به این بیماری در میانه راه هستیم و نباید تصور کنیم که همه چیز عادی شده است بلکه باید به دستورالعمل های مسؤولان وزارت بهداشت عمل کنیم و به فاصله اجتماعی توجه لازم را داشته باشیم تا ان شاءالله مشکلات برطرف شود.

آیت الله حسینی بوشهری از اطلاع رسانی ها و فعالیت های صداوسیما تشکر کرد اما در عین حال متذکر شد: به دلیل تعطیلی اجتماعات صداوسیما باید وظیفه خود را درباره مسائل دینی و مذهبی بیش از گذشته انجام دهد و ان شاءالله با برنامه ریزی های انجام شده اینگونه خواهد بود.

وی عنوان کرد: مبلغان و کسانی که در مسائل دینی و مذهبی فعالیت دارند باید از طریق فضای مجازی نشر معارف دینی را دنبال کنند.

امام جمعه قم با تأکید بر این که دولت باید توجه داشته باشد که اقشار ضعیف از وضعیت فعلی آسیب جدی دیده اند، خاطرنشان کرد: کارهای خوبی صورت گرفته اما دولت و مسؤولان باید بدانند که مردم در همه صحنه ها مانند جنگ، زلزله، سیل و مسائل دیگر پای کار بوده اند و امروز که مردم دچار مشکل جدی شده اند، دولت باید آنچه را در توان دارد در طبق اخلاص بگذارد و برای آسایش و آرامش مردم به کار ببندد.

محمد قمین
ارسال نظرات