۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۶۴۹۸۵۰
شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان؛

عوامل غفلت انسان در آیات و روایات

عوامل غفلت انسان در آیات و روایات
آیت الله شیرازی در تبیین دعای روز اول ماه مبارک رمضان به عوامل غفلت انسان در آیات و روایات اشاره کرد و پرهیز از آن را در کنار درخواست از خداوند لازم دانست.

آیت الله محمدعلی شیرازی، از علمای خراسان و استاد خارج فقه و اصول حوزه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در تبیین دعای روز اول ماه مبارک رمضان ضمن تبريك حلول این ماه مبارك و آرزوى توفيق بندگى مضاعف حضرت حق بیان داشت: اميدواريم مؤمنان گرامى بيشترين توشه را از فيوضات عظيم اين ماه پربركت بردارند و عالى ترين بهره ها از بركات ضيافت كريمانه الهى نصیبشان شود و از عنايات خاصه واسطه فيض پروردگار متعال حضرت ولى عصر(عجّل الله تعالى فرجه الشريف) برخوردار باشند.

آیت الله شیرازی گفت: ماه بافضيلت رمضان، ماه عبادت و نيايش و تضرّع و خشوع در برابر خداوند متعال و بهترين فرصت براى توبه و استغفار گناهكاران و مناسب ترين زمان براى تقاضاى عفو و بخشش و بازگشت به سوى خداست.

وی افزود: مناجات و ادعيه اين ماه بسيار است؛ يك سلسله از اين دعاها مشترك در همه زمان های اين ماه، و بخشى از آنها مختص به اوقات خاص است.

استاد حوزه علمیه خراسان ادامه داد: در بخش دوم، ادعيه به ظاهر مختصرى را محدث كبير مرحوم حاج شيخ عباس قمى(ره) در كتاب شريف مفاتيح الجنان براى هر روز از روز اول تا روز سى ام ماه مبارك رمضان ذكر کرده كه از گذشته ايام در ميان مؤمنين متعارف شده كه هر روزه و غالباً بين نماز ظهر و عصر، دعاى آن روز را مى خوانند.

آیت الله شیرازی با قرائت «اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ وَ قِیَامِی فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِینَ وَ هَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ وَ اعْفُ عَنِّی یَا عَافِیا عَنِ الْمُجْرِمِینَ» بیان داشت: در دعاى روز اول، امام معصوم(عليه السلام) به خداوند متعال عرضه مى دارند: خداوندا.. روزه مرا در اين روز، روزه روزه داران واقعى و مورد پسند خود و قيام من در نماز را قيام نمازگزاران حقيقى و مورد تأييد خود قرار بده. خدايا مرا در اين روز كه اولين روز ماه مبارك رمضان است از خواب غفلت بيدار نما، و جرم و گناه مرا مورد عفو و بخشش خود قرار بده اى عفو كننده جرم و گناه گناهكاران.

استاد حوزه علمیه خراسان ادامه داد: همانطور كه مى بينيم، حضرت در اولين روز از ماه مبارك رمضان و در آغازين ورود به ماه ضيافت الهى، مهمترين چيزى كه از ميزبان اين ضيافت درخواست مى کند اين است كه از همين ابتدا بنده اش را به شكلى مورد عنايت قرار دهد و در شرايطى قرار بگيرد كه صلاحيت و شايستگى كامل اين ميهمانى عظيم را داشته باشد تا بتواند در شمار ميهمانان ويژه به حساب بيايد.

وی افزود: بنده خدا در این دعا می خواهد که به واقع متوجه شود در فضاى خاص و جديدى قرار گرفته و غفلت را كنار بگذارد، و حقيقتاً به دنبال تطهير جان و پاكى روح خود باشد تا شايستگى بهره ورى هر چه بيشتر از اين ضيافت كريمانه در طول اين ماه را پيدا کند.

عوامل غفلت

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در باب عوامل غفلت بیان داشت: در روایات و آیات مواردی را به عنوان اسباب و علل غفلت بیان فرموده اند که باید در کنار قرائت این دعا و درخواست از خداوند، بدان توجه داشته و از آنها دوری کنیم.

وی افزود: توجّه به مظاهر زندگی مادی، غرق شدن در نعمتها، جهل و نادانی، تکبر و غرور، آرزوهای دراز، فراموش کردن خدا و روز حساب، همنشینی با دوستان ناباب و غفلت از آیات الهی مواردی است که به عنوان عوامل غفلت بیان شده که ما باید از آنها دوری کنیم و از خدا بخواهیم در این مسیر موفق شویم.

آیت الله شیرازی ادامه داد: به اميد اينكه با دقت و توجه هر چه بيشتر و دريافت كامل نكات و معانى عالى اين دعاها بتوانيم بيشترين بهره را از بركات معنوى اين ماه ببريم، ان شاءالله./933/ت302/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
قلی زاده
Iran, Islamic Republic of
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱
بهره مندومحضوض شدیم ادام ظله الشریف
3
0
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
بسیار عالی
احسنت به رسا
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳
ان شالله تا آخر ادامه بدید استفاده کنیم...چقدر خوبه که از همه علما استفاده می کنید
1
0