۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۱
کد خبر: ۶۴۹۹۵۷
آیت الله شیرازی در پیامی:

مواسات و همدردی با نیازمندان از حکمت های ماه رمضان است

مواسات و همدردی با نیازمندان از حکمت های ماه رمضان است
آیت الله شیرازی با صدور پیامی به مناسبت حلول ماه رمضان، مواسات و همدردى اغنیا و ثروتمندان و توانمندان با ضعفا و فقرا و ناتوانان را از حکمت های ماه رمضان خواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید محمدعلی شیرازی به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان ١٤٤١ هجرى قمرى پیامی صادر کرد که متن پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

(شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ)     البقرة/ ١٨٥

(أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَالرَّحْمَةِ وَالْمَغْفِرَةِ)    پيامبر اكرم(ص)

نسیم رحمت الهی با رائحه بهشتى از راه می رسد و این ماه پربرکت همراه با نوازش رحيمانه اى از سوى حضرت حق براى اينكه بندگان قدر بندگى خود را بيشتر بشناسند فرا مى رسد.

امسال ماه مبارک رمضان در هنگامۀ ابتلاء و امتحان خاص و كم نظير الهى فرا می رسد، البته همیشۀ ایام سال، امتحان الهی جاری است اما آزمايش خداوند اين بار، كلّ جامعه بشریّت را به امتحانى بزرگ فراخوانده و نظام معيشت را به طور كلى تحت تأثير خود قرار داده و وضعيت اسفناك كم نظيرى را به وجود آورده است. (وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً) و شما را با بدی ها و خوبی ها آزمایش می‌کنیم. و اين پديده بدون شك حامل پيام هاى مختلفى بوده و هست.

پيام این امتحان بزرگ به قدرتهای استکباری و انسان های ناسپاس و خدا نشناس این است که قدرت های پوشالی شما در برابر یک ویروس كه به ظاهر ريز و ناچيز است، كاملاً به زانو در آمده است، پس اگر خداوند عالم به شما رحم نکند چه مى‌كنید؟! و پيغام اين آزمايش خطير به انسان های مؤمن که به بندگی حضرت حق افتخار می کنند این است که سعى كنيد درجۀ بندگى و سطح ابتهال و تضرّع و تعبّد خود در برابر حضرت معبود را بیش از پيش ارتقاء ببخشيد.

این ماه چرا به ماه خدا معروف است؟ چرا (شهر الله الأکبر) است؟ چون مؤمن با ریاضت شرعی روزه یعنی با امساک از لذّات مادّی و ظاهرى و همراه با ذکر مدام و دعا و قرآن و مناجات پروردگار را از اعماق جان می خواند، و خداوند متعال بهترين خریدار اشک و تضرّع بنده مؤمن و خداجوست و در اين ماه است كه حضرت حق جلّ وعلا بیش از هر زمان ديگرى آغوش رحمت خود را به روی توبه کنندگان باز می نماید.

رسول مكرم اسلام(صلّى الله عليه وآله وسلّم) در خطبه اى در شأن ماه مبارک رمضان مى فرمايند: (..نفسهای شما در اين ماه تسبیح خداست و خواب شما عبادت بحساب مى آيد) و در جاى ديگرى مى فرمايند: (..و کسی که یک آیه از قرآن كريم در این ماه بخواند ثواب ختم قرآن در غیر این ماه را دارد). حال بايد ديد چرا اينچنين است؟ چون بندۀ مؤمن در اين ماه در ضیافت ويژه الهی است و خداوند رحمن با كريمانه ترين پذیرائی از او ميزبانى مى نمايد.

هدف از این ثواب و پاداش فوق العاده برای روزه دار این است که با اعضای بدن، تمرین ترک گناه کند تا در یازده ماه دیگر از محرمات به دور بماند.

انسان در فراز و نشیب ها و بحران های سخت زندگی بیش از هر زمان به حول و قوۀ خداوندی نیازمند است و در غالب اوقات اين بحران ها ریشه در گناهان و معاصی انسان ها دارد كه با تخطّى از فطرت پاك آدمى و نافرمانى از دستورات خالق متعال، او را به فردى بيمار و عاصی تبديل مى كند. مفیدترین داروی گناه و عصيان، استغفار و اعتراف به خطا و ذلّت و خشوع در برابر خداوند است و اين مهم در ماه مبارک رمضان كه فصل بهار جان و موسم طراوت و شادابى روح و روان و گاه بندگى است، بسيار راحت تر عملى مى شود و انسان در اين فصل است كه مى تواند خود را به رحمت واسعه پروردگار متصل کرده و بيشترين توشه را براى عوالم پس از مرگ خود بردارد و بهترين بهره بردارى را جهت حیات جاودانۀ آخرتش بنمايد.

برادران عزيز و خواهران گرامى!

شب قدر برای پیدا کردن هویّت گمشدۀ خود و التماس از پروردگار برای خواستن بهترین تقدیرهاست، شب قدر شبی است که تقدیرها را رقم می زنند و دست مؤمن را برای انتخاب بهترین تقدیرها باز و فكر و قلبش را آزاد گذاشته اند تا با دعا و التماس از ذات مقدّس ربوبی بهترین ها را بخواهد.

امسال اگر با کمال تأسف حرم مطهّر حضرت ثامن الحجج أبی الحسن علیّ بن موسی الرضا(عليه الصلوة والسلام) و دیگر اماکن مقدّسه و متبرّكه و حسینیه ها و مجالس مذهبی تعطیل بماند، اين امر اسفناك، برنامه ریزی دقيق تر و اهتمام بيشترى را جهت بوجود آوردن فضاهاى معنوى و بهره ورى دينى مى طلبد.

امسال مؤمنین بيش از هر سال به ابراز بندگی و التماس در درگاه خداوند متعال نیازمندند. امسال بیش از هر زمان ديگر محتاج برقرارى ارتباط با پروردگار متعال و توسل حقيقى به تنها واسطۀ فیض يعنى حضرات معصومین (صلوات الله وسلامه علیهم اجمعین) به ویژه حضرت بقيةالله الأعظم صاحب العصر والزمان(ارواحنا فداه) هستيم و براى اينكه از این امتحان سخت سرافراز خارج شويم و در پيشگاه حضرت احدّيت و أولياء طيبين و طاهرينش روسفيد باشيم بايد با تمام وجود دست به دامان والاترين مقرّبان درگاه الهى يعنى حضرات ائمه اطهار(عليهم الصلوة والسلام) بزنيم و خاضعانه، عناياتشان را مسألت نماييم.

برادران و خواهران ایمانی!

یکی از حکمت ها و فلسفه های ماه مبارک رمضان مواسات و همدردى اغنیاء و ثروتمندان و توانمندان با ضعفاء و فقراء و ناتوانان است و باید با گرسنگی و تشنگی خود در ماه مبارک رمضان علاوه بر آنکه به یاد تشنگی و گرسنگی روز بی پایان قیامت باشیم، گرسنگی فقراء و بی نوایان را به یاد داشته باشیم و به اين مهم توجه نمائیم كه هرگونه رسیدگی به فقراء و نیازمندان در این ماه ثواب بسیار عظیم و مضاعف نسبت به دیگر زمان ها دارد، به ویژه امسال که ماه مبارک در شرائطی فرا مى رسد که در اثر بلای خانمان سوز ویروس کرونا قشر ضعیف آسیب بسیار دیدند و کمک به آنان از حدّ اعلاى اهمیّت و ارزش بى نظير برخوردار است.

اينجانب در جوار مرقد مطهّر و منوّر اما بستۀ حضرت ثامن الحجج علي بن موسى الرضا(عليه آلاف التحية والثناء) از خداوند متعال خاضعانه و خاشعانه درخواست می نمایم که به بركت اين امام مهربان، توفيق قصد قربت و اخلاص در عمل را در همدردى و همنوايى هر چه بيشتر با ضعفاى از مؤمنان و دستگيرى از تهى دستان در اين ماه به همه ما عنايت فرمايد و با لطف ربوبى خود در امر ظهور يگانه منجى عالم بشريت حضرت بقیةالله امام زمان(ارواحنافداه) تعجیل نموده و با فرج آن حضرت به جامعۀ بشریّت رحم بيشترى بنماید، إنّه سميع مجيب وعلی کلّ شيء قدیر./864/د101/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات