۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۶۴۹۹۷۹
یادداشت؛

خیال خام کسر دستمزد فوتبالی‌ها

خیال خام کسر دستمزد فوتبالی‌ها
به هیچ وجه انتظار درستی نیست. درآمد هر کسی جزو مسائل شخصی است، من اهل این نیستم که به بازیکنانم بگویم به خاطر کرونا بخشی از قراردادتان را نگیرید. اما اگر بازیکنی بخواهد به‌طور داوطلبانه این کار را انجام دهد بحثش جداست.
به گزارش خبرگزاري رسا، به هیچ وجه انتظار درستی نیست. درآمد هر کسی جزو مسائل شخصی است، من اهل این نیستم که به بازیکنانم بگویم به خاطر کرونا بخشی از قراردادتان را نگیرید. اما اگر بازیکنی بخواهد به‌طور داوطلبانه این کار را انجام دهد بحثش جداست. از یکی، دو بازیکن شنیدم که گفتند پولی نگرفتیم که بخواهیم آن را ببخشیم که به نظرم حرف درستی است. البته اگر قرار باشد لیگ برگزار نشود برای خدمات ارائه نشده، نمی‌شود پولی داد. به نظر من نمی‌توانیم به بازیکن بگوییم از پولش بگذرد، اما وقتی لیگ برگزار نشود دیگر نباید به خاطر برگزار نشدن پولی بدهیم.»

این بخشی از حرف‌های سعید آذری، مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان است. آذری درست می‌گوید درآمد هر کس جزو مسائل شخصی او محسوب می‌شود. البته هیچ‌کس را نمی‌توان به کار نیک و عمل خیرخواهانه ترغیب کرد، چراکه باید با پای دل گام در این راه گذاشت و از روی اخلاص دست به جیب شد. سعید آذری درست می‌گوید و این تفاوت مدیریت غیر‌حرفه‌ای فوتبال ما با مدیریت حرفه‌ای فوتبال دنیاست. مدیران حرفه‌ای فوتبال دنیا خودشان در این راه جلو آمدند و پیشنهاد دادند؛ بازیکنان هم قبول کردند. اینجا، اما مدیر غیرحرفه‌ای ما پیشنهاد کسر دستمزد نمی‌دهد که هیچ با آسمان و ریسمان بافتن سعی در فرافکنی هم دارد.

حرف‌های آذری را باید از منظری دیگر هم دید. سؤال این است که چرا امثال مدیرانی، چون مدیرعامل فولاد خوزستان پیشنهاد کسر دستمزد را مطرح نمی‌کنند، آن هم در شرایطی که تقریباً تمام دنیای فوتبال با این مسئله کنار آمده‌اند و اعتراض‌های گاه و بی‌گاه و تک و توک هم با انتقاد‌های سختی روبه‌رو شده است. مدیران فوتبال ایران برای این پیشنهاد کسر دستمزد را نمی‌دهند، چون دست‌شان در جیب مردم، بیت‌المال و دولت است. بنابراین قرار نیست از جیب خرج کنند و نگرانی بابت کاهش یا افزایش دستمزد هم ندارند.

هزینه‌های باشگاه فولاد از شرکت فولاد خوزستان تأمین می‌شود و بدیهی است که آذری نخواهد بازیکنانش را مجبور کند که از دستمزدهای‌شان کم کنند. درست مثل پرسپولیس، استقلال، سپاهان و دیگر باشگاه‌ها. اما با گذشت دو ماه از این جریان و بسته شدن در فوتبال دنیا هیچ پیشنهادی در فوتبال ایران در این خصوص داده نشده؛ نه از جانب وزارت ورزش، نه از سوی فدراسیون فوتبال، نه از جانب مدیران عامل باشگاه‌ها و نه از سوی بازیکنان. بله، حرف مدیرعامل فولاد کاملاً درست است که درآمد هر کس جزو مسائل شخصی او است و نمی‌توان کسی را وادار به امر خیر کرد، اما وقتی تمام هزینه‌ها از سوی دولت و بیت‌المال تأمین می‌شود، آیا باز هم می‌توان چنین ادعایی داشت؟!
باشگاه‌های ایران نگران کاهش هزینه‌های‌شان نیستند، اصلاً چرا باید باشند؛ پول دولت و بیت‌المال هست، کارگران زحمتکش شرکت فولاد هم هستند تا با ریختن عرق جبین و قدرت کد یمین‌شان هم چرخ‌های اقتصاد کشور را بچرخانند و هم باعث شوند که فوتبالی‌ها از بزرگ گرفته تا کوچک، کمترین نگرانی بابت دستمزدهای‌شان نداشته باشند. این‌گونه می‌شود که مدیران فوتبال کوچک‌ترین تمایلی برای مطرح شدن مسئله کاهش دستمزد‌ها در این روز‌های حساس ندارند و هیچ عکس‌العملی هم نشان نمی‌دهند.

هرچند که در این میان دیدن برخی اقدامات محدود و معدود از سوی چند چهره فوتبالی باعث دلگرمی بود، اما اصل داستان این است که فوتبالی‌ها دست از زیاده‌خواهی خود نمی‌کشند و جالب‌تر اینکه حتی حاضر نیستند کوتاه بیایند و شعارگونه هم که شده کاری انجام دهند. آن‌ها محکم پای حرف‌شان ایستاده‌اند و حاضر نیستند حتی درصدی از دستمزدهای‌شان را کم کنند و در جواب انتقاد‌ها هم می‌گویند این مسائل شخصی است، مسئله‌ای کاملاً شخصی که البته اگر خوب دقت کنیم متوجه می‌شویم که تمام هزینه‌های آن‌ها از جیب مردم کوچه و بازار، کارگران و بیت‌المال پرداخت می‌شود تا آقایان فوتبالی با خیال راحت و بدون دغدغه حتی اگر بازی هم نکنند پول‌شان را بگیرند و نگران کمبود و کسر شدن آن نباشند.

حرف‌های مدیرعامل فولاد درست است، چون تا زمانی که هزینه‌های فوتبال را بیت‌المال تأمین می‌کند نه تنها او، بلکه هیچ مدیری خود را مجبور به پیشنهاداتی نظیر کسر دستمزد به بهانه شرایط سخت اقتصادی نمی‌کند و چنین چیزی را فقط باید در خیالاتمان جست‌وجو کنیم و این یعنی فاجعه در فوتبال، فوتبالی که دولتی است و فقط اسماً حرفه‌ای شده است./1360/
ارسال نظرات