۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۶
کد خبر: ۶۵۰۰۲۳
یادداشت؛

آخرین تلاش برای یافتن حقیقت

آخرین تلاش برای یافتن حقیقت
فکر اساسی این است که ما درد عقلی و فکری این نسل را بشناسیم. بدون شناخت درد این نسل هرگونه اقدامی بی مورد است، پس از شناخت درد باید به فکر درمان و چاره بود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با نیم نگاهی به امروز جامعه می‌توان فهمید که تمدن غرب، در حال تغییر شیوه زیستن است و این تغییر در میان جوانان و نوجوانان رواج مشهود و قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده.

آسیب شناسی این فرایند می‌تواند با مسائل زیادی روبرو شود، چرا که علاقه بی حد و حصر جوان به آزادی، ظهور و بروز غرایز جنسی، هجمه رسانه‌ای نظام‌مند دشمن، سبک تربیتی نادرست و اعمال محدودیت‌های بی جا توسط خانواده[1]، نبود فضای گفت‌وگو میان والدین و فرزند، فرقه‌سازی و استفاده ابزاری دشمن از دین[2] و ... راه‌های نفوذ به زندگی جوانان است.

در این بین، تبیین نادرست دین توسط بعضی از دینداران مهمترین عامل درونی است و تاثیر زیادی نسبت به دیگر عوامل دارد.

عدم تناسب پاسخ‌ها نسبت به پرسش جوانان

شناخت مخاطبین در عرصه تبلیغ از ارکان اساسی هدایت جوامع به شمار می‌رود، آنگونه که خداوند در قرآن کریم می فرماید: «و ما نفرستادیم پیامبری را جز به زبان قومش تا آشکار سازد برایشان (حقایق را) ....[3]. این یعنی یک پیامبر رشد یافته جامعه خود و آشنا با مسائل و ابتلائات ایشان است و زبان طرف مقابلش را خوب می‌داند.

در خصوص جوانان و نوجوانان نیز بایستی چنین گفت که اساسا این گروه با اتمام دوره کودکی و به واسطه جهش فکری‌شان، خود را با مسائل جدیدی روبه‌رو می‌بینند که باید به درک درستی از آنها دست یافته و در پرتو این تشخیص و تحلیل به راه حلی برای برون رفت از آنها برسند.

از آنجا که او دیگر تقلید را کنار نهاده و می‌خواهد چهار چوب ارزشی خود را داشته باشد؛ به خاطر حیاتش در زیست بوم یک جامعه ایمانی ناخواسته در همین باب، حجم انبوهی از پرسش‌ها در ذهن او نقش بسته و انتظار شنیدن پاسخی در خور نیازهای خود را دارد.

نگرش اشتباه در یافتن مسیر

جوان به دنبال آرمان‌خواهی خویش حرکت می‌کند و برای یافتن پرسش‌های بی حدوحصرش به تکاپو می‌افتد و در برخورد با پاسخ‌های مختلف به واکنش‌های متفاوتی می‌رسد اما گاهی برخورد اشتباه یک استاد یا فرد مطلع کافی است تا همه جریان مذهبی را مقصر اشتباهات خویش بداند و یبنش او تحت تاثیر قرار گیرد.

شهید مطهری معتقد است: «فکر اساسی این است که ما درد عقلی و فکری این نسل را بشناسیم. بدون شناخت درد این نسل هرگونه اقدامی بی مورد است. پس از شناخت درد باید به فکر درمان و چاره بود. اتفاقا دیگران از راه شناخت احتیاجات، آرمان ها و درد های این نسل و پاسخ درست به آن ها، آنها را منحرف کرده اند[4]».

محمد جواد سهرابی

پاورقی
[1] امیر المومنین(ع):« الافراط فی الملامة یشب بیران اللجاج». ترجمه: زیاده روی در ملامت آتش لجاجت را شعله ور می سازد»، حسن بن شعبه حرانی، تحف العقول، قم، جامعه مدرسین،1404، ص 82

[2] مرکز تحقیقات اسلامی نمایندگی ولی فقیه، تهاجم فرهنگی، تهران، انتشارات معاونت فرهنگی سپاه،1378، ص 109

[3] «و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه لیبین لهم ....»، ابراهیم/4

[4]شهید مطهری، ده گفتار، راه امام، ص 183-187

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
باتشکر.
مطلب جالبی بود.
خدا قوت.
1
0