۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸

گذشت زمان در بالای برج‌های بلند سریع‌تر اتفاق می‌افتد

محققان ژاپنی در تحقیقات جدید خود ثابت کردند زمان در بالای برج های بلند نسبت به زمین سریع تر می گذرد. این دانشمندان برای تحقیق خود از توکیو اسکای تری یکی از بلندترین برج های جهان استفاده کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا، پروفسور هیدتوشی کاتوری بهمراه جمعی از دانشمندان دانشگاه توکیو طی یک تحقیق که در مجله انگلیسی Nature Photonics منتشر شده ثابت کردند زمان در بالای برج بلند ۴ نانوثانیه سریع تر می گذرد. علت این اتفاق تفاوت در میزان گرانش است که سطح آن به ارتفاعات مختلف بستگی دارد. این تحقیق با کمک یک ساعت مشبک اتمی کامپکت ساخت پروفسور کاتوری به بزرگی یک یخچال انجام گرفت. این ساعت نتایج دقیقی از تفاوت زمان را اندازه گیری کرد و این اولین بار است که چنین تحقیقی در فضای عمومی و بیرون از محیط آزمایشگاه انجام گرفته است. پیش از این نیز دانشمندان موفق یه اندازه گیری گذر زمان در سطح ماهواره و زمین شده بودند.

ساعت های اتمی که با استفاده از تعداد زیادی اتم محدود ساخته شده اند قادرند بدون هیچ گونه تاخیری تا 10 میلیارد سال کار کنند. در میان ساعت های اتمی نیز، دقت نوع کاتوری آن نسبت به سزیم 100 برابر بیشتر اندازه گیری شده است. دانشمندان ژاپنی پیش از این از این از ساعت کاتوری برای اندازه گیری تغییرات زمین و اندازه گیری کف دریا استفاده کرده بودند. این موضوع نظریه انیشتین در مورد تاثیر جاذبه بر گذر زمان را نیز اثبات می کند.

منبع: اخبار فناوری تکنا