۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۶۵۰۱۳۶
همزمان با ماه مبارک رمضان صورت گرفت؛

تشریح برنامه های سازمان فرهنگی آستان قدس در ماه مبارک رمضان

تشریح برنامه های سازمان فرهنگی آستان قدس در ماه مبارک رمضان
همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با ارائه ویژه برنامه‌های متنوع فرهنگی، آماده خدمت‌رسانی به روزه داران در سراسر کشور است.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، با توجه به شیوع کرونا و توقف حضور زائران در حرم مطهر رضوی به منظور حفظ سلامت مردم، سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، برنامه‌های متنوعی را به صورت غیر حضوری برای بهره‌مندی هرچه بیشتر مردم در این ایام معنوی تدارک دیده است؛ از برگزاری مسابقه مفهومی قرآن كريم و بيان معارف و تفسير قرآن تا برنامه هایی ويژه نخبگان دانشگاهی و پژوهشی و راه اندازی سامانه راهنمای خانواده که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

تریتل و جزء خوانی روزانه

تریتل و جزء خوانی روزانه به همراه تفسیر و بیان مفاهیم و مسابقه روزانه، از جمله برنامه های تدارک دیده شده به شمار می رود که طی ماه مبارک رمضان با همکاری بخش‌های اداره علوم قرآنی، مدیریت فرهنگی معاونت تبلیغات، مرکز قرآن کریم و همچنین مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی اجرا می شود.

در قالب این برنامه، روزانه نکات تفسیری از جزء قرائت شده توسط کارشناسان تفسیر اداره علوم قرآنی آماده می شود و قبل از شروع ترتیل روزانه از طرق مختلف همچون برنامه زنده از حرم، شبکه های پخش کننده ترتیل و رسانه ها و فضای مجازی آستان قدس و موسسات و بخش های مختلف بیان می شود. همچنین هر روز یک سوال مشخص طرح می شود که در شبکه ها و رسانه های وابسته و مرتبط به صورت فراگیر منتشر خواهد شد. عموم مردم نیز تا پایان همان روز فرصت دارند از طریق پیامک و استفاده از کد ussd به این سوالات پاسخ دهند.

کرسی تلاوت رضوی

کرسی تلاوت رضوی، عنوان برنامه دیگری است که مجریان آن اداره علوم قرآنی، مرکز قرآن کریم و مرکز ارتباطات و رسانه می باشد.

در این برنامه، روزانه از طریق برنامه‌ریزی و استفاده از ظرفیت قاریان بین المللی و ممتاز در زمانی مناسب از لوکیشن ویژه، کرسی تلاوت رضوی به صورت زنده از رسانه‌هایی همچون رضوی تی وی، شبکه های سیما به درخواست آن‌ها، رادیو زیارت، فضای مجازی به صورت زنده و تلویزیون‌های اینترنتی پخش می شود.

ویژه برنامه یک آیه یک قصه

در ماه مبارک رمضان شاهد تولید محتوای قصه بر اساس مفاهیم قرآنی قابل بیان ویژه کودکان و نوجوانان خواهیم بود. این برنامه به همراه تولید ویژه برنامه قصه گویی برای مخاطبان و نشر در فضای مجازی و پخش از صدا و سیما، در قالب ویژه برنامه قصه گویی اجرا خواهد شد.

این برنامه به همت مرکز قرآن کریم، و همچنین مرکز ارتباطات و رسانه تهیه و از طریق فضای مجازی ارائه خواهد شد.

پویش به افق نوجوانی

در ایام ماه رمضان به جز ویژه برنامه قصه گویی، برنامه دیگری با عنوان پویش به افق نوجوانی برای این رده سنی با همکاری بنیاد فرهنگی رضوی، مرکز قرآن کریم و مرکز ارتباطات و رسانه در نظر گرفته شده است.
در این پویش، فراخوانی برای دعوت نوجوانان ایران صورت گرفته که با ضبط اذان خود در منزل و ارسال کلیپ تصویری در این پویش شرکت کنند، به برندگان نیز جوایز ویژه ای اهدا خواهد شد.

علاقمندان به شرکت در این پویش می توانند از طریق فضای مجازی، آنونس‌های صوتی به منظور تبلیغات از رادیو، تیزرهای تلویزیونی برای تبلیغات و هماهنگی پخش از شبکه های اختصاصی کودکان و نوجوانان مانند شبکه نهال و امید، از جزئیات شرکت در این پویش مطلع شوند.

ویژه برنامه معراج اندیشه

ویژه برنامه معراج اندیشه، فعالیت دیگری است که از رسانه‌‍‌های رضوی تی وی، رادیوهای مختلف و شبکه‌های نخبگانی سیما شامل شبکه‌های 4 و افق پخش خواهد شد.

در این باره، با برنامه‌ریزی به منظور تولید برنامه های تلویزیونی گفت و گو محور و نیز پرسش و پاسخ به شبهات روز با استناد به مفاهیم و معارف قرآن کریم، در لوکیشن های مختلف مانند فضای دانشگاه علوم اسلامی رضوی، نمازخانه کتابخانه مرکزی و... این برنامه ها ضبط می‌شود.

در اجرای این برنامه نیز دانشگاه علوم اسلامی رضوی، بنیاد پژوهش های اسلامی، دانشگاه امام رضا(ع)، مرکز ارتباطات و رسانه و همچنین سازمان کتابخانه ها همکاری دارند.

سبک زندگی رضوی

با همکاری مرکز امور بانوان و خانواده، مرکز قرآن کریم، مرکز ارتباطات و رسانه و دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ویژه برنامه سبک زندگی رضوی همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه های سیما به خصوص شبکه های 2 و 5، خراسان رضوی و همچنین شبکه های رادیویی می رود.

در این ویژه برنامه، با حضور یک نفر از مفسرین زبده خانم، به نیازهای روز به خصوص خانم ها و دختران پاسخ داده می شود.

راه اندازی سامانه راهنمای خانواده ها

با توجه به شیوع ویروس کرونا و ایجاد مشکلات در خانواده ها، ضرورت راهنمایی و مشاوره در خصوص حل مسائل خانوادگی و ایجاد سامانه راهنمای خانواده دوچندان شده است. لذا در ماه مبارک رمضان و همزمان با شب ولادت امام حسن مجتبی(ع) سامانه راهنمای خانواده ها با همکاری مرکز بانوان، مرکز مشاوره آستان قدس رضوی و معاونت پشتیبانی سازمان مرکزی راه اندازی می شود.

ضیافت اندیشه رضوی

همزمان با ماه مبارک رمضان، با توجه به ضرورت توجه به گام دوم انقلاب و با استفاده از کتاب حجت السلام و المسلمین قرائتی در خصوص قرآن و بیانیه گام دوم، برنامه ضیافت اندیشه رضوی، تولید و از طریق شبکه های 3، افق، خراسان رضوی و رادیو جوان پخش خواهد شد.

موسسه جوانان آستان قدس، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه امام رضا علیه السلام و مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس در اجرای این برنامه همکاری دارند.

برنامه رادیویی نسیم باران

مرکز قرآن کریم و سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی تولید 30 برنامه رادیویی با عنوان نسیم باران را طی ماه مبارک رمضان در دستور کار دارند که در این برنامه قرائت قرآن کریم به صورت جلسات سنتی و خانگی به همراه برگزاری مسابقه پیامکی روزانه می باشد که اعضای خانواده ها به طور مستقیم در این برنامه نقش دارند.

برنامه «نسیم باران» به صورت روزانه از شبکه رادیویی زیارت پخش می شود و محتوای آموزشی جلسات قرآن سنتی رضوی در آن تدریس می شود که مربیان، اعضاء جلسات و خانواده ها ضمن برگزاری یک جلسه قرآن خانگی با گوش دادن به این برنامه، کتاب نسیم باران را که محتوای جلسات سنتی است، آموزش می بینند و پس از آن در مسابقه تلفنی و پیامکی این برنامه شرکت می کنند. در قالب این برنامه نیز به نفرات برتر روزانه 5 نفر هدیه یک میلیون ريالی تقدیم می شود.

ویژه برنامه شب ولادت امام حسن مجتبی(ع)، شب های قدر و روز قدس

یکی دیگر از برنامه های در دستور کار سازمان فرهنگی رضوی در ماه مبارک رمضان، تولید و پخش ویژه برنامه میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام و شب های قدر با اشاره به مضامین همدلی، کمک مومنانه، مواسات، شب قدر، بخشش، صبر، انزجاز از رژیم غاصب فلسطین و... است که با همکاری مرکز ارتباطات و رسانه و معاونت تبلیغات اسلامی، از شبکه های مختلف سیما، فضای مجازی و رضوی تی وی پخش خواهد شد.

علاوه بر این موارد، برنامه های دیگری در مرکز قرآن نظیر آموزش روزانه روخوانی و روانخوانی، آموزش حفظ قرآن کریم توسط اساتید طرح حافظون، برگزاری کرسی های تلاوت مجازی، آموزش غیر حضوری و تکرار و تمرین دروس مهدالرضا علیه السلام، برنامه جزء خوانی طبس و... در حال انجام است./864/د101/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات