۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۶۵۰۲۰۶
یادداشت؛

صدق نیت نتیجه رسیدن به ماهواره نور

صدق نیت نتیجه رسیدن به ماهواره نور
هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق یاری‌اش خواهد کرد. روشن است که نیت، تنها علت تامه برای موفقیت نیست اما موفقیت در یک برنامه و فعالیت می‌تواند حاصل نیت خالص مجریان آن باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، یکی از مؤلفه‌های قدرت در نظام‌های مختلف دنیا، روزآمدی علمی و قرار داشتن در مرز دانش‌های مختلف است. به لطف خداوند و با تکیه بر استعدادهای فراوان موجود در کشور و اعتقاد توأم با تلاش مدیران نظام اسلامی در چند دهه‌ پس از انقلاب اسلامی، پویایی و افتخارات فراوانی در عرصه‌های گوناگون علمی حاصل شده است.

با همه این پیشرفت‌ها، در ساله‌های اخیر شاهد کُندی سرعت رشد علمی کشور و حتی عقب‌گرد در این عرصه بودیم. زمانی که خود را در آستانه نزدیک شدن به رتبه‌های تک رقمی دنیا می‌دیدیم، تغییر در نظام سیاسی کشور، سبب شد تا رتبه علمی ایران با چند پله سقوط مواجه شود.

نگاه به خارج از کشور و تمنای متاع بی ارزش اما بزک‌شده غرب و شرق، نتیجه‌ای جز بی‌توجهی به استعدادها و تلاش‌های مجاهدانه دانشمندان داخلی، به دنبال نداشته است. به عنوان نمونه، توقف و تعلیق چندساله بخشی از فعالیت‌های فضایی و هسته‌ای کشور، باعث رکود در آن‌ها شده است و یکی از عوامل شکست‌های متوالی در ارسال ماهواره به فضا را می‌توان در اینجا جستجو نمود.

نیت در رسیدن به نتیجه مهم است

اگر کمی از نگاه مادی عبور کنیم، می‌توان معتقد شد که نیت و نگاه متولیان کلان می‌تواند در موفقیت یا شکست یک پروژه تأثیرگذار باشد. زمانی که مسئول یک فعالیت علمی یا غیرعلمی، به دور از خودباختگی و اظهار ضعف، برای اعتلای نام اسلام و انقلاب تلاش می‌کند، می‌توان به نتیجه مطلوب امید داشت.

 

...

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به این موضوع چنین اشاره فرمودند: مدیریت‌های جهادی الهام گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل «ما می‌توانیم» که امام بزرگوار به همه‌ ما آموخت، ایران را به عزّت و پیشرفت در همه‌ی عرصه‌ها رسانید.

گمشده این روزهای ایران ما

«ما می‌توانیم» گمشده این روزهای برخی از مدیران کشور است که برنامه‌های تجربه شده کشور مانند سهمیه‌بندی سوخت و پرتاب ماهواره به فضا را به یک چالش تبدیل می‌کنند. هر جا که مدیر جهادی در رأس کار باشد به خاطر ایمان و نیتی که در دل دارد روحیه توانستن را به نیروهای خود القاء می‌کند. خلوص نیت نیروها و مدیران جهادی سپاه پاسداران در پرتاب موفق ماهواره نور، عامل پیشرفت و غرور ملی ایرانیان می‌شود. کلام ارزشمند امام صادق علیه‌السلام با این بحث ارتباط خوبی دارد: مَنْ صَدَقَ لِسَانُهُ زَكَى عَمَلُهُ وَ مَنْ‏ حَسُنَتْ‏ نِيَّتُهُ‏ زِيدَ فِي رِزْقِه‏ [1]

صدق لسان را در گفتار فرمانده نیروی هوافضای سپاه دیده‌ایم و در خاطره‌ها ماندگار شد؛ زمانی که پس از حادثه غم‌انگیز سقوط هواپیمای اوکراین، در مقابل رسانه‌ها حاضر شد و بدون طفره رفتن، تمام تقصیر را به عنوان فرمانده این نیرو به عهده گرفت. نتیجه این صدق لسان می‌تواند کار تمیز و تزکیه شده باشد که بدون هیچ خطایی و با نخستین پرتاب، ماهواره نور را در مدار مورد نظر قرار داد.

ماهواره نور نتیجه حسن نیت سپاه

همچنین حضرت، نیت نیکو را علت زیادی در رزق برشمرده‌اند. موفقیت در ابر پروژه «ماهواره نور» رزق نیت‌های خوب و خالص سپاهیان است که یک خطای کوچک محاسباتی می‌توانست رزق تلاش ده ساله آن‌ها را ضایع کند. در روایتی دیگر از امیر مؤمنان علیه‌السلام چنین آمده است: مَن حَسُنَت نيَّتُهُ أَمَدَّهُ التَّوفيقُ[2]

حضرت تصریح می‌کنند که هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق یاری‌اش خواهد کرد. روشن است که تنها نیت علت تامه برای موفقیت نیست اما موفقیت در یک برنامه و فعالیت می‌تواند حاصل نیت خالص مجریان آن باشد. در واقع کشور، نیازمند اصلاح نیت‌ها و یا به تعبیر دیگر، جانمایی خالص‌ترین نیت‌ها در مناصب حساس است.

محمد جواد حسنی، طلبه سطح عالی حوزه علمیه قم

[1]. الکافی، ج 2، ص 105.

[2] غرر الحکم، ص 667.

ارسال نظرات