۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۶۵۰۲۱۷
ماه رمضان؛

بهترین فرصت برای کمک مومنانه و عبادت خالصانه

بهترین فرصت برای کمک مومنانه و عبادت خالصانه
ماه خدا بهترین فرصت برای راز و نیاز با معبود و همچنین کمک و دستگیری از مستمندان است.

به گزارش خبرگزاري رسا، حجت الاسلام و المسلمین معین شرافتی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، گفت: در روایت نقل شده آخرین روز‌های ماه شعبان، حضرت رسول (ص) اصحاب را جمع می‌کردند و بشارت نزدیک شدن ماه رمضان را می‌دادند و می‌فرمودند: ای مردم، ماه خدا، ماه برکت، رحمت و مغفرت آغوش خود را به روی شما گشوده و آن ماهی است که به مهمانی خداوند دعوت شدیم و این دعوت به سبب آن است که خدا ما را گرامی داشته و اکرام نموده است. البته که درک حضور در ماه رمضان می‌تواند سبب اندوخته بسیار نیک و پرباری شود؛ چرا که تنها در این ماه بدون هیچ قید و شرطی وارد شده: «أنفاسُکُم فِیهِ تسبیحٌ، ونَومُکُم فِیهِ عِبادَةٌ، وَ عَمَلُکُم فِیهِ مَقبولٌ»، یعنی نفس‌های شما در ماه رمضان تسبیح و خوابتان عبادت و عمل شما مورد قبول درگاه خداوند است.

این کارشناس مذهبی افزود: ماه رمضان از آنجا که ماه دعاست؛ دروازه‌ای برای رسیدن به حوائج و رفع مشکلات محسوب می‌شود و تنها شرط اجابت دعا، انجام مناجات خالصانه از روی صدق نیت و یقین به قدرت خدا و دیدن آشکار دست اراده الهی است. شرایط کنونی و درماندگی جهانی در برابر تنها چند گرم ویروس، ما را بیشتر به خود آورده و غرور را از ما زدوده است. این حالت چیزی جز حال توبه و استغفار یا حال مناجات و خواهش از قدرت مطلق و تنها قدرت هستی یعنی خداوند نیست که باید در زندگی مومنانه در ماه رمضان نمود بیشتری یابد و چه زمانی برای این کار مقدس بهتر از اوقات نماز که استجابت الهی در آن هنگام نزدیک‌تر است و این مطلب همان فرمایش نبی مکرم (ص) در آن سخنرانی معروف است که فرمودند: «تُوبُوا إِلَی اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکمْ وَ ارْفَعُوا إِلَیهِ أَیدِیکمْ بِالدُّعَاءِ فِی أَوْقَاتِ صَلَوَاتِکمْ فَإِنَّهَا أَفْضَلُ السَّاعَاتِ یَنظُرُ اللهِ عزّوجلّ فِیها بالرّحمةِ الی عِبادِهِ، یُحبِبهُم اذا ناجَوه، وَیُلبّیهِم اذا نادَوهُ، وَ یَستجیبُ لَهُم اذا دَعَوه»؛ و از گناهان خود به سوی خدا توبه کنید و دست‌های خود را در اوقات نماز به دعا بلند کنید که آن هنگام بهترین ساعت‌ها است. خداوند در آن لحظات با مهر و لطف بر بندگان می‌نگرد و اگر از او درخواست کنند، جواب داده و وقتی او را بخوانند، لبیک گفته و دعای آنان را اجابت می‌کند.

وی ادامه داد: حضرت رسول (ص) در این خطبه نورانی بهترین توفیق الهی در ماه رمضان را توفیق روزه داری و قرائت قرآن عنوان کردند. البته که روزه راه سعادت و یادآوری سختی‌های روز قیامت است، ولی به هر صورت عده‌ای با عذر شرعی به دلیل بیماری و ضعف شدید بدنی معاف از گرفتن روزه هستند.

حجت الاسلام شرافتی گفت: شرایط کنونی جامعه جهانی و مقارن شدن آن با ماه مبارک رمضان نیازمند فتوا یا حکمی جدید نیست چرا که طبق آیات قرآن کریم بیماران از روزه معاف بوده و حتی ترس از بروز یا تشدید بیماری و یا ایجاد خلل در بهبودی نیز از عذر‌های شرعی ترک روزه در این ماه است و صد البته که نباید این مطلب مورد سوء استفاده قرار بگیرد و بر اثر وسوسه‌های بی پایه شیطانی فرد خود را محروم از روزه کند. به هر حال آنچه مهم است اطاعت خدا و حفظ احترام او و عمل به دستوراتش است؛ خواه این سفارش و دستور امر به روزه داری و یا در مواردی خاص دستور به ترک روزه باشد.

این سخنران و کارشناس مذهبی ادامه داد: همگان چه روزه داران و چه غیر آنان در این ماه مهمان خداوند هستند و افرادی که با عذر شرعی روزه نیستند، می‌توانند مبادرت به انجام بیشتر دیگر سفارشات داشته باشند. حضرت ختمی مرتبت به همه ما سفارش کردند که در این ماه به طور خاص و ویژه به مدد نیازمندان و مساکین شتافته و در یتیم نوازی و صله رحم و کمک به سالخوردگان بکوشیم. شرایط کنونی و شیوع بیماری کرونا سبب افزایش احتیاجات نیازمندان و افزایش تعداد اقشار و خانواده‌های آسیب پذیر گردیده و فرصت جدیدی برای عمل به سفارش‌های نبوی در ماه مهمانی خدا پیش روی ما گذاشته و البته مسئولیت ما را نیز بیشتر و بیشتر کرده است. مسئولیتی که تا کنون نیرو‌های انقلابی و ولایی پای کار آن ایستاده اند و می‌توان حتی آن را گسترش داد تا نمایش بهتر و بی مانندی از حسن هم جواری و اخلاق نیک( اسلامی - ایرانی)  را شاهد باشیم.

وی افزود: حضرت رسول اکرم (ص) در خطبه ای بیان داشتند: «أیّها النّاس، إنّ أنفُسَکم مَرهونَة بِأعمَالِکُم» یعنی تک تک ما در گرو اعمال خود هستیم. پس باید تا می‌توانیم از اعمال خیر و نیک توشه بگیریم و آن را ذخیره برای زندگی بهتر دنیوی و اخروی خود کنیم. این سخن بدین معناست که اگر بخواهیم دنیایی آباد و زیبا داشته باشیم و از آخرتی مشمول رحمت و بهشت رضوان الهی بهره ببریم، باید در عمل به این دستورات بکوشیم و از عبادت‌های فردی و اجتماعی غفلت نکنیم. البته باید در کنار نماز‌های مستحبی و سجده‌های طولانی که از جمله عبادت‌های فردی محسوب می‌شوند، به دنبال کمک به فقیران، صله رحم و رفع مشکلات خویشاوندان و همنوعان و زیردستان بود.

در انتها این کارشناس مذهبی در مورد ویژگی ماه رمضان بیان کرد: باید توجه داشت که رسول خدا (ص) فرمودند در این ماه ابلیس و شیاطین زندانی هستند؛ پس می‌توان بهتر طینت انسانی پاک خود را در انجام دستورات الهی و ترک گناه و همچنین کمک به دیگران و دستگیری از آنان متجلی ساخت./1360/

ارسال نظرات