۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵
کد خبر: ۶۵۰۲۷۰

نگرانی رژیم پهلوی از فعالیت‌های شهید مفتح در ماه رمضان سال ۵۷

نگرانی رژیم پهلوی از فعالیت‌های شهید مفتح در ماه رمضان سال ۵۷
افرادی نظیر آیت‌الله مفتح به خوبی از فرصت استفاده کرده و نقش راهبری و هدایت جریان مذهبی را در ماه رمضان سال ۱۳۵۷ به عهده گرفتند.

به گزارش  گروه سیاسی خبرگزاری رسا، مساجد در ماه مبارک رمضان یکی از ظرفیت‌های گسترده برای حرکت‌های سیاسی مبارزین انقلابی بود. اما ماه رمضان سال 1357 شرایط متفاوت‌تر بود. افرادی نظیر آیت‌الله مفتح به خوبی از فرصت استفاده کرده و نقش راهبری و هدایت جریان مذهبی را در ماه رمضان سال 1357 به عهده گرفتند. برنامه‌‌های مسجد قبا به امامت دکتر مفتح به شدت جذاب و حساب‌شده بود تا جایی که عوامل رژیم پهلوی از فعالیت‌های سیاسی مسجد قبا در آن ایام به شدت ابراز نگرانی می‌کردند.

در کتاب « زندگی و مبارزات آیت‌الله مفتح » که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده در این رابطه آمده است:

شهید مفتح با تجربه‌ موفق ماه رمضان سال 1356، برنامه‌هاى تازه‌ترى براى رمضان سال 1357 (مرداد و شهريور) تدارك ديده بود. دكتر مفتح طى نامه‌اى به كلانترى قلهك اعلام كرد: «با توجه به اعلاميه‌هاى دولت درمورد وجود آزادى و فضاى باز سياسى اميد است كه ما بتوانيم برنامه‌هاى ماه مبارك رمضان را كه تنظيم كرده‌ايم، اجرا كنيم. اين است برنامه ماه رمضان: صبح‌ها از ساعت 9 تا 2 برنامه‌ خانم‌ها، به وسيله‌ خانم بهروزى، خانم گرجى، خانم حسابى، ظهرها سخنرانى آقاى مرويان. شب‌ها سخنرانى آقايان مهدى بازرگان، دكتر سحابى، دكتر توانائيان، دكتر پيمان، دكتر مهدى ممكن، مهندس كسرايى، مهندس تاج. مسجدقبا، محمد مفتح». آيت‌الله مفتح در برنامه‌هاى سخنرانى مسجد سعى مى‌كرد، با توجه به زمان و مكان و شرايط زمان از شخصيت‌ها استفاده كند.

منبرهای سیاسی شهید مفتح در رمضان 1357

دكتر مفتح با آن كه خود ممنوع‌المنبر بود، بحث پيرامون مسايل مهم نهضت، چون «حكومت اسلامى» را خود برعهده مى‌گرفت. ساعت 21 روز 18/5/1357 (چهارم رمضان)، ايشان در حضور هشت الى ده هزار نفر كه بيش‌تر جوان و دانشجو بودند، «پس از برگزارى نماز جماعت به منبر رفت و درباره‌ حكومت اسلامى صحبت كرد». او نوزدهم مرداد (پنجم رمضان) هم به ايراد سخنرانى پرداخت و در بيستم مرداد پس از تلاوت آياتى از قرآن مجيد، اظهار داشت : «مسأله‌ سياست با مذهب توأم بوده و در تمام زمان‌ها رهبران دولت‌ها حق سياست را از رهبران مذهبى سلب نموده‌اند.... من هشت سال است كه از طرف امام خمينى، مأموريت دارم كه بيان ايشان را براى ملت شريف و مسلمان ايران ايراد كنم».

در نتيجه‌ فعاليت‌هاى رو به گسترش آيت‌الله مفتح، كلانترى نظريه مى‌دهد:

«با توجه به محتواى سخنرانى‌هاى واعظ مذكور و تحريك احساسات مردم و دعوت توده‌هاى اخلالگر در شهرستان‌هاى ايران به هم‌بستگى و اطاعت بى‌چون و چرا از دستورات مرجع تقليد امام خمينى به منظور برقرارى حكومت اسلامى؛ احتمال ايجاد تظاهرات و بى‌نظمى از ناحيه جمعيت حاضر كه هر روز رو به تزايد بوده و اكثرا در نتيجه‌ توصيه‌ اشخاص ديگر، بدين مسجد آمده و آدرس مسجد را اغلب از اهالى و كسبه سؤال مى‌كنند، بعيد به نظر نمى‌رسد...».

بزرگ‌ترین پایگاه اطلاع‌رسانی انقلاب در رمضان 1357

مسجد قبا در رمضان 1357 كانون پرجوش و خروش انقلاب بود و مهم‌ترين سنگر مبارزاتى مردم عليه رژيم طاغوت به‌شمار مى‌رفت. هم شهيد مفتح و هم سخنرانان مختلفى كه توسط شهيد مفتح براى اين مراسم دعوت مى‌شدند نظير شهيد باهنر، حجة‌الاسلام سيدهادى خامنه‌اى، مهندس بازرگان، شهيد مطهرى، حجة‌الاسلام ‌و المسلمين حجتى كرمانى و... بيش‌ترين تكيه را در سخنان خود به مسائل انقلاب داشتند.

علاوه بر سخنرانى‌هاى فوق‌الذكر، حضور چند هزار نفر از مردم مسلمان و مبارز و انقلابى در يك محل (مسجد قبا)، آن‌جا را به بزرگ‌ترين پايگاه اطلاع‌رسانى انقلابى تبديل كرده بود. علاوه بر دست‌فروشى‌هاى متعدد كتب و نوارهاى انقلابى در خيابان‌هاى اطراف و نيز علاوه بر پخش اعلاميه‌هاى متعدد، اولين اخبار از مواضع و اعلاميه‌هاى حضرت امام خمينى، جامعه‌ى روحانيت مبارز، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها، بازار و.... در اين مسجد به اطلاع مردم مى‌رسيد و هم‌چنين اولين موضع در رابطه با مسائل و حوادث فراوانى كه در اقصى نقاط كشور بر انقلاب و انقلابيون پيش مى‌آمد (نظير آتش‌سوزى سينما ركس آبادان، برقرارى حكومت نظامى در اصفهان و...) توسط شهيد مفتح در اين مسجد اعلام و به سرعت به عنوان تحليل و مواضع انقلابى بين همه‌ مردم و اقشار مختلف، پخش و راهنماى عمل و اقدام آنان مى‌گرديد. به تعبيرى ديگر، مسجد قبا و شهيد مفتح در آن دوره، رهبرى عملى فعاليت‌ها و تحريك‌هاى مردمى را در سطحى بسيار وسيع، به عهده داشت./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۱
شهید مفتح از پیشگامان حوزه انقلابی بود. او یک روشنفکر دینی و از اولین مصلحین حوزه بود.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۹
دعای افتتاح، هم توحید دارد، هم امامت دارد و هم به ظهور اشاره کرده است، کامل و جامع است و در این دوران نزدیک به ظهور امام زمان ارواحنا له فدا خیلی موثر است
0
0
یا حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۰
ارائه شیوه نوین در تدریس و برنامه‌های درسی حوزه از اهم اقدامات این شهید والامقام بود.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۱
اگر چه حوزه و دانشگاه هر یک اهداف، برنامه‌ها و کارکردهای خود را دارند ولی می‌توانند با نگرشی توأم با احترام و اعتماد متقابل، با یکدیگر ارتباط داشته باشند، و به جای نفی و طرد و نفرت و بدبینی، به درک متقابل که آکنده از روح اطمینان است اهتمام ورزند. هر دو نظام آموزشی می‌توانند تقویت کننده و تکمیل کننده هم باشند و لازمه تحقق این برنامه آن است که با یکدیگر رابطه علمی و آموزشی داشته باشند و در مباحث فکری و فرهنگی و رفع معضلات اجتماعی از پیش همفکری و هم اندیشی نمایند.
0
0