۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۶۵۰۴۲۵
جلسه چهارم تفسیر سوره مائده:

تعهد محور زندگی در جامعه دینی است

تعهد محور زندگی در جامعه دینی است
آیت الله علم الهدی تعهد را محور زندگی در جامعه دینی دانست و گفت: خداوند پیمان هایی که انسان برای زندگی فردی و اجتماعی خود نیاز دارد را در آیات سوره مائده بیان فرموده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز در ادامه تفسیر سوره مائده در شبکه خراسان رضوی به تقسیم بندی آیات سوره مائده براساس پیمان های الهی پرداخت و گفت: در آیات سوره مائده خداوند پیمان هایی که انسان برای زندگی فردی و اجتماعی خود نیاز دارد، بیان شده است.

وی تعهد را محور زندگی در جامعه دینی بیان و اظهار کرد: تعهد وجه تمایز بین جامعه لیبرال و جامعه دینی است و لازمه تعهد در جامعه دینی این است که افراد جامعه به یک سری پیمان هایی متعهد باشند که خداوند در سوره مائده به این پیمان ها اشاره دارد.

آیت الله علم الهدی ابراز کرد: بخش اول سوره مائده از آیه 1 تا 11 در مورد پیمان الهی مربوط به زندگی فردی و اجتماعی جامعه دینی است از جمله پیمان اجتماعی که در این آیات به آن اشاره شده است، تشکیل خانواده و انجام مناسک حج است که خداوند در آیه 5 این سوره پیمان خانواده را بیان فرموده  است، خانواده هسته اولیه در ساختار جامعه است و یکی از پیمان های مهم و موثر در تشکیل خانواده انتخاب همسر است که در این آیه به آن اشاره شده است.

امام جمعه مشهد افزود: مسأله مدیریت و رهبری اجتماعی پیمان دیگری است که توسط حاکمیت الله و نماینده خدا و مظهر خدا صورت می گیرد و در آیه 3 به آن اشاره شده است، هر جامعه ای چه متحرک مانند دینی و چه ایستا مانند لیبرال به جریانی نیازمند است تا او را راهنمایی کند، در این آیه جریان مدیریت دینی جامعه اسلامی بعد از پیامبر(ص) مشخص شده است.

وی به بخش دوم پیمان خداوند در سوره مائده از آیه 12 تا 86 اشاره و ابراز کرد: در این آیات خداوند اهل کتاب را به پایبندی به پیمان های الهی دعوت می کند، در زمان پیامبر(ص) دو جریان شرک و جریان توحیدی وجود داشتند که جریان توحیدی قبل از اسلام سابقه خداپرستی داشتند و پیامبر(ص) ضمن دعوت مشرکان به دین اسلام، جریان های توحیدی را به پایبندی به پیمان های الهی دعوت می کردند.

آیت الله علم الهدی بیان داشت: آیه 54 تا 56 در مورد بحث مدیریت و رهبری جامعه دینی است، خداوند به اهل کتاب که حاکمیت خدا را پذیرفته و سرباز زده اند، دستور می دهد که در زندگی اجتماعی خود حاکمیت الهی و حاکمیت نماینده و مظهر خدا را پیروی کنند، خداوند پیامبر(ص) را به عنوان مدیر جامعه دینی و بعد از ایشان ویژگی های شخصی که مدیریت جامعه را بر عهده دارد را معرفی می کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: از آیه 87 تا 108 سوره مائده دعوت مسلمان ها به سایر پیمان های الهی است که مشخص می کند انسان ها باید به عنوان عنصر متعهد پایبند پیمان های الهی باشند و کیفیت احکام را مشخص می فرماید.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: از آیه 109 تا 120 بحث در باره پاسخ گویی همه امت ها در مورد پایبندی به پیمان ها در برابر خداوند است، خداوند در این آیات تبیین می کند که انسان ها به حال خود رها نمی شوند و در موقعیتی مورد مواخذه قرار می گیرند که به پیمان های الهی عمل کرده و یا نکرده اند./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات