۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۶۵۰۴۴۸

مولفه‌های قدرت ایران از خلیج فارس تا فضا

مولفه‌های قدرت ایران از خلیج فارس تا فضا
پژوهشگران سیاسی معتقدند پیشرفت‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران تاثیری منفی بر آمریکا دارد چرا که نشان دهنده ورود قدرتی جدید به معادلات جهانی است که اصلا تابع آمریکا و رییس جمهور آن نیست.

به گزارش خبرگزاري رسا، کارشناسان و پژوهشگران معتقدند پرتاب ماهواره ایرانی نور به فضا جایگاه ایران در جهان را به اثبات رساند و حضور آمریکا در خلیج فارس را در معرض تهدید قرار داد.

آنان گفتند: از هم اکنون مشخص شده است که تنازع بقا در خلیج فارس میان ایران و آمریکا به نفع تهران به پایان خواهد رسید به ویژه که این منازعه استراتژیک در منطقه از ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران آغاز شد و همه از خود می‌پرسیدند چه طرفی از این دو در این نبرد پیروز خواهد شد.

ایران امروز با تثبیت حضور خود در خلیج فارس، پرتاب ماهواره به فضا و به چالش کشیدن ناو‌های آمریکایی در خلیج فارس، ثابت کرد که به رغم حضور مزدوران آمریکا در خلیج فارس مانند عربستان سعودی که بقای خود را در حمایت آمریکا می‌دانند، قادر است امنیت خود و منطقه را بدون نیاز به بیگانگان تامین کند؛ لذا تهدیدات آمریکا علیه ایران فقط نوعی جنگ روانی است چرا که ترامپ هنوز در توهم زندگی کرده و فکر می‌کند آمریکا مانند گذشته ابرقدرت است، اما واقعیت‌های جهانی و منطقه‌ای ثابت کرده که نه آمریکا آن آمریکای قدرتمند گذشته است و نه ایران مانند دوران ستمشاهی تابع آمریکاست.

اقدام ایران در سرنگون کردن پهباد آمریکایی که وارد حریم هوایی ایران شده بود اثبات کننده این مدعاست و همزمان، پرتاب ماهواره به فضا، میزان پیشرفت علمی ایران به رغم تحریم‌های اعمال شده آمریکا را به اثبات رساند.

همه معتقدند کسی که خانه اش شیشه‌ای است هرگز نباید به طرف دیگران سنگ پرتاب کند، لذا در صورتیکه آمریکا بخواهد به حمله به کشتی‌های ایرانی فکر کند باید بداند تمام پایگاههایش در منطقه در تیررس موشک‌های ایرانی قرار دارد.

آنان با اشاره به اقدام ایران در سرنگون کردن پهباد گلوبال هوک آمریکا تاکید کردند که ترامپ پس از آن حادثه قصد حمله به ایران را داشت، اما تمام پایگاه‌های آمریکا به وی اعلام کردند که در تیررس آتش نیرو‌های ایرانی قرار دارند که به همین دلیل ترامپ ترسید و از تصمیم خود جهت حمله به مواضع ایران عدول کرد.

تحلیلگران گفتند البته ایران هرگز به دنبال جنگ نیست و آمریکا نیز جرات جنگ با ایران را ندارد، اما اینکه آمریکا ایران را تهدید می‌کند، نشان دهنده شکست آمریکا در داخل است، لذا با تهدید ایران می‌خواهد افکار عمومی کشورش را از بحران‌های شدید اقتصادی و اجتماعی منحرف کند.

از سوی دیگر، تحلیلگران در واشنگتن گفتند که تهدید‌های ترامپ درباره حمله به نیرو‌های ایران در صورت ایجاد مزاحمت قایق‌های ایرانی برای ناو‌های آمریکایی در خلیج فارس نوعی جنگ پیشدستانه از سوی وی علیه دمکراتهاست تا نتوانند در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور به پیروزی برسند و همزمان نوعی تبلیغات برای مصارف داخلی است تا به اصطلاح برای مردم کشورش قدرنمایی کند.

این در حالی است که پژوهشگران سیاسی معتقدند پیشرفت‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران تاثیری منفی بر آمریکا دارد چرا که نشان دهنده ورود قدرتی جدید به معادلات جهانی است که اصلا تابع آمریکا و رییس جمهور آن نیست آنهم رییس جمهوری که مانند نتانیاهو حرف می‌زند.

این پژوهشگران افزودند: در قطعنامه‌های بین المللی هیچ بندی وجود ندارد که بخواهد مانع ساخت موشک‌های بالستیک و ماهواره توسط ایران شود به همین دلیل این آمریکا و اروپا هستند که با نقض برجام باعث متضرر شدن خودشان شدند.

آنان گفتند: پرتاب ماهواره حق مسلم ایران است لذا ادعای آمریکا درباره اینکه پرتاب ماهواره از سوی ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است، کاملا نادرست است و فقط در صورتی که ایران قصد ساخت موشک‌های اتمی را داشته باشد، می‌توان ایران را متهم نمود که ایران نیز اصلا چنین قصدی ندارد، به همین دلیل بود که این ادعای آمریکا با مخالفت شدید چین و روسیه مواجه شد.

آمریکا ادعا کرده که موشک استفاده شده توسط ایران برای پرتاب ماهواره، شبیه موشک‌های کره شمالی است، اما پژوهشگران به نقل از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی گفتند که جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان موشک‌های مشابه کره شمالی یا موشک‌های اتمی تولید نکرده است.

حتی سازمان سیا در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ اعلام کرد که ایران اقدام به ساخت تسلیحات اتمی نکرده است پس چطور ترامپ، موشک پرتابگر ایران را به موشک‌های کره شمالی تشبیه می‌کند، آنهم کره شمالی که علنا اعلام کرده قصد تولید موشک‌های اتمی و به آتش کشیدن نیویورک به وسیله این موشک‌ها را دارد پس باید پرسید آیا ایران شهر‌های آمریکا را اینگونه تهدید کرده است که به خاطر آن ترامپ تا این حد نگران است؟./1360/

منبع: العالم

ارسال نظرات