۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۶۵۰۲۴۶

تلاش جاسوس شناور آمریکا برای کسب اطلاعات از موشک «ماهواره‌بر سپاه» +عکس

تلاش جاسوس شناور آمریکا برای کسب اطلاعات از موشک «ماهواره‌بر سپاه» +عکس
کشتی USNS Invincible از یک سامانه راداری در راستای جاسوسی به اسم "ستاره خاکستری" استفاده می کند که از نوع آرایه فازی فعال است و گفته می شود این سامانه در دو باند ایکس و اس فعالیت می کند.

به گزارش خبرگزاري رسا، مدتی است تجهیزات نظامی متعلق به آمریکا بویژه شناورهای آن، اقدامات تحریک آمیزی در منطقه خلیج فارس انجام می دهند و همین چند روز پیش و قبل از تذکر رسمی شناورهای تندرو سپاه به ناوهای امریکایی، یک شناور پشتیبانی سنگین آمریکایی در منطقه خلیج فارس با کمک بالگردهای آپاچی به تمرین حمله به قایق های تندروی نیروی دریایی سپاه پرداخت؛ اما این همه ماجرا نیست.

پیش از این سابقه، بارها حضور و جاسوسی پرنده های سری کبرا بال نیروی هوایی آمریکا در نزدیکی ایران برای رصد آزمایش های موشکی داشته ایم اما این بار شناورهای آمریکایی هم در کنار ماهواره ها، پهپادها و سایر تجهیزات جاسوسی این کشور، به دنبال سرک کشیدن در برنامه موشکی ایران هستند. بر اساس اخبار منتشره در رسانه های تخصصی غربی، یک شناور آمریکایی در منطقه خلیج فارس حضور پیدا کرده که ماموریت اصلی آن رصد پرتاب های موشک های بالستیک کوتاه برد و تاکتیکی است. این شناور USNS Invincible نام دارد که سیستم راداری و کنترل آن که روی این شناور قرار دارد متعلق به نیروی هوایی آمریکا بوده اما خود کشتی توسط فرماندهی ترابری دریایی نیروی دریایی آمریکا کنترل می شود.

USNS Invincible

USNS Invincible در خلیج فارس در سال ۲۰۱۲ میلادی

USNS Invincible در بحرین به سال ۲۰۱۵ میلادی

این کشتی ۲۲۸۵ تن وزن و ۶۸ متر طول داشته و مجموعه خدمه و کاربران سامانه های راداری آن بر روی هم ۵۶ نفر است. در حال حاضر در این کشتی از یک سامانه راداری به اسم ستاره خاکستری استفاده میشود که از نوع آرایه فازی فعال است و گفته می شود این سامانه راداری در دو باند ایکس و اس فعالیت می کند. اطلاعات در خصوص توانایی های این سیستم راداری بسیار کم بوده و نیروهای مسلح آمریکا ترجیح می دهند در خصوص این شناور و توانایی های آن صحبت خاصی را طرح نکنند. این شناور البته اولین حضور خود را در خلیج فارس تجربه نکرده و حداقل از سال ۲۰۱۲ چندین مرتبه در منطقه حضور داشته است.

حداقل در یک مورد در سال ۲۰۱۲ نیز شناورهای تندروی سپاه در نزدیکی آن حاضر شدند که این اقدام باعث اعتراض آمریکا شد. این شناور در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ میلادی نیز در منطقه خلیج فارس رصد شده است.

آمریکایی ها به طور خاص به دنبال آزمایش و برنامه توسعه موشک های تاکتیکی ایران آمده اند چون دیگر امروز خود نیز تجربه رو به رو شدن با آنها را داشته و از دقت و اثربخشی آنها مطمئن شده اند. منظور موشک های تاکتیکی و بالستیک کوتاه برد سامانه های مثل سری فاتح است که این چند سال اخیر نقش مهمی را توان بازدارندگی و البته تنبیه برخی از متجاوزین را بر عهده داشته است. افزایش دقت و برد این خانواده موشکی از جمله نگرانی های همیشگی آمریکا بوده و این شناور نیز به نظر برای رصد همین تحولات دوباره در منطقه حضور پیدا کرده است.

البته پس از پرتاب موفق اولین ماهواره سپاه پاسداران به فضا که بازتاب و شوک بزرگی به دشمنان کشورمان بخصوص آمریکا وارد کرد، حتما فشارها روی سامانه های جاسوسی آمریکا بویژه این تجهیزات برای کسب اطلاعات از این اقدامات، بیشتر خواهد شد اما ابتکار سپاه در این پرتاب نشان داد حتی موشک های سوخت مایع ایران نیز امکان شناسایی قبل از پرتاب نخواهند داشت چه برسد به ماهواره برهای کشورمان

افزایش فعالیت های یگان آبی خاکی آمریکا در خلیج فارس

اما بحث دیگر در خصوص اقدامات مشکوک و تحریک آمیز آمریکا، افزایش فعالیت و تمرین های یگان های آبی خاکی ارتش این کشور در خلیج فارس است. چندی پیش بود که ناو گروه تهاجمی یو اس اس باکسر مدتی پیش به منطقه خلیج فارس اعزام شده و یک مورد برخورد با پهپادهای ایرانی و ادعای جعلی و بدون سند که هیچگاه نتوانستند آنرا تایید کنند مبنی بر ساقط کردن دو پرنده بدون سرنشین ایرانی را نیز داشت.  حالا تیم جدیدی در منطقه خلیج فارس حضور پیدا کرده که به عنوان تیم آماده آبی خاکی Bataan شناخته می شود.

رهبر این تیم عملیات دریایی شناور USS Bataan است. این شناور به همراه دو شناور پشتیبانی رزمی USS Oak Hill و USS New York در مجموعه شامل چیزی نزدیک به ۴۵۰۰ ملوان و تفنگدار دریایی بوده و هم اکنون در منطقه خلیج فارس حضور دارند.

ناو USS Bataan یک شناور تهاجمی آبی خاکی از کلاس Wasp محسوب می شود که توسط شرکت کشتی سازی Ingalls در آمریکا ساخته شده و با کد LHD-۴ شناخته می شود. ناو USS Bataan بیشتر از ۴۰ هزار تن وزن داشته و طول آن ۲۵۷ متر و عرض آن ۳۱ متر است. خدمه استاندارد این ناو در حدود ۱۲۰۰ نفر است و می تواند تا حدود ۱۶۸۷ نفر تفنگدار دریایی را نیز با خود حمل کند. این ناو در تاریخ ۲۰ سپتامبر سال ۱۹۹۷ میلادی وارد خدمت و در مجموع ۸ فروند از این ناوها برای نیروی دریایی آمریکا ساخته شده است.

USS Bataan

این ناو میتواند علاوه بر قوای مسلح و تجهیزات زرهی، انواع بالگرد های ترابری و تهاجمی و نوع عمود پرواز جنگنده نسل پنجم اف ۳۵ را حمل کند. از دیگر هواگردهایی که این ناو معمولا آنها را حمل می کند می توان به بالگردهایی مثل سری AH-۱Z، UH-۱Y، CH-۵۳E، SH-۷۰ و MV-۲۲ اشاره کرد. بسته به نوع ماموریت تعداد هواگردهای قابل حمل در این شناورها تفاوت خواهند داشت. در عین حال با توجه به مدل های مختلف در این ناو امکان حمل و به آب اندازی مدل های مختلفی از هاورکرافت ها و لندینگ کرافت ها نیز وجود دارد. هاورکرافت های سری LCAC با توان حمل ۶۰ تن محموله از جمله این شناورها به حساب می آید.

در بحث سامانه های راداری این ناوها به سیستم هایی مثل رادار جستجوی هوایی  AN/SPS-۴۹ و رادار جستجوی سطحی  AN/SPS-۶۷ مجهز هستند. در بخش پیشرانه ناوهای کلاس Wasp به دو دستگاه توربین گازی LM۲۵۰۰ ساخت شرکت جنرال الکتریک مجهز است که سرعت نهایی ۴۱ کیلومتر در ساعت را برای این شناور تامین می کند. برد این ناوها در حرکت با سرعت قریب ۳۳ کیلومتر در ساعت، حدود ۱۷ هزار و ۶۰۰ کیلومتر است.

در فاز دفاع هوایی یا سیستم های پدافندی این ناو مجهز به دو مجموعه لانچر موشک های دفاع نزدیک (RIM-۱۱۶ (RAM، دو مجوعه لانچر ۸ سیلویی مارک ۲۹ موشک های پدافندی RIM-۱۶۲ و RIM-۷، سه سامانه دفاع نزدیک فالانکس و توپ های ۲۵ میلی متری مارک ۳۸ می باشد. چند قبضه مسلسل کالیبر ۱۲.۷ میلی متری نیز بر روی این ناو نصب شده است.

اما در کنار این شناور دو ناو مخصوص عملیات آبی خاکی نیز در منطقه حضور دارند که در اصل به عنوان پشتیبانی از نیروهای تفنگداران دریایی استفاده می شود. یکی از این ناوها به اسم USS Oak Hill است. این شناور آمریکایی از کلاس ناوهای پشتیبانی  Harpers Ferry بوده و در حدود ۲۰ هزار تن وزن و ۱۸۵ متر طول دارد. این شناور که در سال ۱۹۹۶ میلادی وارد خدمت شده  می تواند تا ۱۵ زره پوش تهاجم دوزیست مدل AAVP-۷A۱ و دو تانک آبرامز را حمل کند. در این شناور همچنین در کنار خدمه که در حدود ۴۲۰ نفر هستند امکان حمل نزدیک به ۵۰۰ نفر تفنگدار دریایی نیز وجود دارد. امکان حمل یک یا دو هاورکرافت بزرگ نیز در این شناورها وجود دارد.

USS Oak Hill

شناور USS Oak Hill همچنین دارای پد بزرگی در انتهای خود است که امکان پذیرش انواع مختلفی از بالگرد را به آن می دهد. در بخش تسلیحاتی این شناور به به قبضه موشک انداز سطح به هوای کوتاه برد RIM-۱۱۶، دو قبضه فالانکس و دو قبضه توپ ۲۵ میلی متری و تعداد مسلسل کالیر ۱۲.۷ مجهز است.

اما شناور دیگر در این گروه USS New York است که از جمله شناورهای کلاس San Antonio بوده و نقش پشتیبانی از تهاجم آبی خاکی را بر عهده دارد. این شناور توسط بخش کشتی سازی شرکت نورثروپ گرومن طراحی و ساخته شده است و در حدود ۲۵ هزار تن وزن و ۲۰۸ متر طول دارد. ۴ پیشران دیزل در مجموع چیزی در حدود ۴۱ هزار و ۶۰۰ اسب بخار توان برای این شناور ایجاد می کنند که می تواند سرعت نهایی آن را به ۴۱ کیلومتر در ساعت برساند. تعداد خدمه این شناور در حدود ۳۵۰ نفر بوده و در عین حال می تواند تا ۸۰۰ نفر از تفنگداران دریایی را نیز با خود حمل کند.

USS New York

این شناور بسته به ماموریت می تواند ترکیبی از بالگردهایی مثل سری CH-۵۳E، AH-۱، UH-۱، MV-۲۲ و CH ۴۶ را در کنار زره پوش های سری AAVP-۷A۱ یا هاورکرافت را پذیرش کند. در بخش تسلیحات حاضر در روی این ناو نیز می توان به دو توپ سی میلی متری تک لول و دو سامانه موشکی سطح به هوای کوتاه برد RAM اشاره کرد. سه شناوری که در بالا به آنها اشاره شد در حقیقت یک گروه رزمی لجستیکی برای پیشتبانی از هر فعالیت سپاه تفنگداران دریایی در منطقه خلیج فارس است که مشخصا هدفی به جز ارسال نوعی پیام به ایران ندارد.

با توجه به اینگه در حال حاضر و با وضعیت شیوع کرونا در آمریکا و رکورد شکستن این کشور در زمینه ابتلا و تلفات و البته وضعیت خاص قیمت نفت، کاهش ارزش بورس و بیکاری ده ها میلیون آمریکایی در یک ماه به نظر می رسد دولت آمریکا به دنبال نوعی تلاش برای ایجاد یک جوسازی روانی و نه عملیاتی در سطح منطقه و دور کردن اذهان مردم آمریکاست. درست است که رزمندگان نیروی دریایی سپاه چند روز پیش پیامی کوتاه و قاطع برای تروریست های سنتکام ارسال کرد ولی هنوز هم نیاز است در این "موازنه وحشت"، بدون ترس و با اتکا به قدرت معنوی و مادی نیروهای مسلح، این اوضاع را به خوبی مدیریت کرد./1360/

ارسال نظرات