۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۵۰۵۶۹
دروغ پردازی‌هایی که تمامی ندارد؛

از مهندسی آمار کرونا تا تحریم کیت تشخیص کووید ۱۹

از مهندسی آمار کرونا تا تحریم کیت تشخیص کووید ۱۹
رسانه‌های معاند مثل شبکه سعودی ایران اینترنشنال، چند روز یکبار دروغ‌های شاخدار کرونایی درباره ایران منتشر می‌کند.

به گزارش خبرگزاري رسا، روز گذشته باز هم شبکه معاند فارسی زبان که از طرف سعودی‌ها حمایت می‌شود، بعد از انکه برایچندمین بار در حوزه‌های مختلف تیرش به سنگ خورده بود، سوژه جدیدی را رو کردند، بر اساس گفته‌های خبرنگار شبکه ایران اینترنشنال آن‌ها توانسته بودند به یکی از سامانه‌های وزارت بهداشت دست پیدا کنند که نشان می‌دهد، آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا با تاخیر در سامانه‌ها ثبت می‌شود و آمار‌های ثبت شده کمتر از عدد‌های واقعی است.

به ادعای این شبکه معاند اطلاعات تمام بیماران کرونایی در سامانه وزارت بهداشت ثبت نشده و استان‌هایی مثل قم و لرستان بیش از ۷۰ درصد نتیجه تست بیماران ثبت نشده است.

خبرنگار این شبکه ادعا می کند که آمار مبتلایان به کرونا در برخی استان‌ها تا ۷۰ درصد در سسیستم وزارت بهداشت ثبت نشده و در گزارش‌های رسمی نیامده است و آمار به شکلی مهندسی شده است که ابعاد کووید ۱۹ در ایران کوچک شود.

او سندی را نشان می‌دهد که بر اساس آن اطلاعات مبتلایان به کرونا از سه تا بیش از ۲۰ روز با تاخیر در سیستم وزارت بهداشت ثبت شده است و ممکن است آزمایش با تاخیر انجام شده یا ثبت آن دیر انجام گرفته و در استان‌هایی مثل قم، گلستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و تهران از ۱۰ تا ۳۲ درصد اطلاعات با تاخیر ثبت شده است و با این تفاسیر آزمایش‌ها را نادرست اعلام می‌کند.

خبرنگار خود فروخته این رسانه معاند فارسی زبان در نهایت با اشاره به واکنش سخنگوی وزارت بهداشت به آمارسازی های غلط برخی در داخل و خارج کشور،‌ نتیجه گیری می کند که ایران میانه خوبی با آمارایی مانند صندوق رای یا جان انسان ها ندارد.

واکنش سخنگوی وزارت بهداشت به مهندسی آمار کرونا در ایران

جهانپور درباره اینکه برخی شبکه‌های فارسی زبان خارجی از جمله ایران اینترنشنال، وزارت بهداشت را متهم به آمارسازی و ادعا کرده‌اند که بیشتر مبتلایان به کرونا ثبت نمی شوند و اطلاعات مبتلایان کرونایی با چند روز تاخیر در سامانه ثبت می شود و آنها به برخی اسناد از آمار مبتلایان از طریق سامانه‌های HIS بیمارستانی دست پیدا کرده‌اند، گفت: برخی اظهارنظرها در خصوص کرونا سیاسی است، افرادی کارمند سرویس‌های اطلاعاتی هستند که در گرداندن رسانه‌ فارسی زبان خارج از کشور که آن را اظهار شد، نقش دارند.

او ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت که این اظهار نظرها ناشی از بی اطلاعی این افراد است که اقدام به خبرسازی می کنند، ما از HIS بیمارستانی آمار روزانه بیماران کرونایی را نمی گیریم چرا که هنوز ارتباط این اتصال و درگاه مشترک در این سامانه نداریم، این سامانه‌ها آفلاین است و به هیچ وجه ارتباطی ندارند و ممکن است بعضا آمار هفتگی هم نداشته باشند. ما از مسیر و سامانه دیگری که این دوستان اطلاع ندارند، اطلاعات بیماران و فوتی های کرونایی را به روز داریم و ماکسیمم اختلاف آمار ما با اطلاعات آزمایشگاهی و مراکز درمانی ۲۴ ساعت است، ما به هیچ وجه اطلاعات خود را از HIS بیمارستان نمی‌گیریم و برای اطلاعات سریع این سامانه را انتخاب نکرده ایم و درمعاونت‌‌های بهداشت و درمان سامانه‌های مختلف داریم که هر کدام کاربرد خود را دارند اما ما از سامانه‌ای که اسم انها را بسیاری می دانند، نمی گیریم و اطلاعات را از سامانه ای به روز می گیریم و سمانه ای که این رسانه معاند اعلام کردند، بعضا تا ۴۵ روز اطلاعات به روز نخواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه روند کرونا در استا‌ن‌های مختلف متفاوت بوده، اگر در یک استان چند بیمارستان درگیر بیماری بودند، به ترتیب برخی از آنها از سرویس خارج می‌شوند. در تهران بیمارستان‌هایی داشتیم که بخش اختصاصی برای کرونا داشتند که به تدریج از خدمت رسانی به بیماران کرونایی خارج شدند. در شهرهایی که یک بیمارستان برای کرونا داشتیم، کماکان یک بخش برای پذیرش کرونا در نظر گرفته خواهد شد. ممکن است اگر چند بیمارستان در یک شهر در اختیار بیماران کرونا بوده باشد، تعدادی از آنها سرویس کرونا خارج شوند.

دروغ پردازی‌هایی که تمامی ندارد؛ از آمار‌های کرونا تا تحربم کیت تشخیص کووید ۱۹

ردپای ایران اینترنشنال در تحریم کیت های تشخیص کرونا

این تنها یکی از نمونه‌های دروغ پردازی رسانه‌های معاند فارسی زبان است که از کشورهایی، چون عربستان سعودی درآمد کسب می‌کنند و از دشمنان ایران خط می‌گیرند،  ۳۰ فروردین بود که سخنگوی وزارت بهداشت در توییتر خود از تحریم کیت‌های تشخیص کووید ۱۹ خبر داد و نوشت: عمله رسانه‌ای بدخواهان ایران و ایرانی در پروژه تحریم مردم ایران، در شبکه ایران اینترنشنال با خیانت علیه یک ملت، ارتزاق می‌کنند.

جهانپور افزود: عمله‌های رسانه‌ای به ظاهر پارسی گوی دشمن، پیوست رسانه‌ای تحریم علیه ایرانیان را رقم می‌زنند و همه نتیجه ناکامی ارباب در مقابله با کرونا و همزمان توفیق یک ملت در مواجهه با آن است. ناکامی آمریکا و غرب در مقابله با کرونا و البته توفیق نسبی ایرانیان درد بزرگی است که درمان ندارد.

سخنگوی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: تحریم های یک جانبه علیه ملت ایران در چند ماه اخیر منتشر شده بود و رسانه های معاند و علیه ملت ایران همیشه ادعا داشتند که دارو و  تجهیزات پزشکی تحریم نیست و ایالات متحده از طریق تطمیع و تهدید شرکت ها و بانک های مختلف که با این کار می کردند، تحت فشار قرار می داد تا مسیر ورود دارو و تجهیزات پزشکی به ایران را ببندند.

جهانپور با اشاره به توفیق نسبی ایران در مقابله با کرونا اظهار کرد: بسیج ملی مقابله با کرونا موجب شد توفیق نسبی در مبارزه با کووید ۱۹ داشته باشیم و از طرفی ناکامی های بسیاری در آمریکا و دولت های هم پیمانش را شاهد بودیم، یک خط تبلیغاتی در این شرایط در تلاش بود تا نشان دهد که تحریم دارو و تجهیزات پزشکی ایران مرتفع شده است.

دروغ پردازی‌هایی که تمامی ندارد؛ از مهندسی آمار‌ کرونا تا تحریم کیت تشخیص کووید ۱۹

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: همزمان با همین خط تبلیغاتی و در اوج بحران کرونا در جهان شاهد ان بودیم که جمهوری اسلامی ایران در فاز سوم فاصله گذاری اجتماعی به دنبال خرید کیت های تشخیص کووید ۱۹ برای شناخت بیماران از کره بود و رسانه معاند وابسته  خط تبلیغاتی راه انداختند که ایران از طریق یک شرکت کیت های مورد نظر خود را خریداری کرده است.

جهانپور اظهار کرد:‌چند ساعت بعد از ادعای این شبکه فارسی زبان معاند،‌ اسناد اعتباری ایران برای خرید کیت های تشخیص کووید ۱۹ از طرف بانک کره ای به دلیل تحریم ریجکت شد و این نشان داد خبرهای منتشر شده یک پیوست و تلاش مذبوحانه رسانه ای بود که ایران در تامین دارو تجهیزات پزشکی تحریم نیست، در حالی که این اقدام ضد موازین بین المللی و جنایت بشری را تحت پوشش قرار دهند و آن را به گونه ای دیگر جلوه دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: سندی دقیق تحریم بودن ایران در کیت تشخیص کرونا  منتشر شد که نشان می داد علیه ادعاهای دروغین این رسانه معاند ایران تحت عنوان تحریم حتی در بحران کرونا نمی تواند کیت تشخیص خریداری کند و این دو گانگی در برابر دیدگان جهانیان قطعا با علامت سوال جدی مواجه خواهد شد.

علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت نیز در این باره در توییتر خود نوشت: همین یک سند برای زیر سوال بردن تمام گزارش‌های شبکه سعودی اینترنشنال کافیست که شرکت میکو بیومد (او جی ورلد) در دوم ژانویه برای دو سال مجوز فروش محصولات تشخیصی مرتبط با کروناویروس به ایران را صادر کرده است، اما اینترنشنال برای کمک به تحریم ایران می‌گوید این شرکت ارتباطی با تجهیزات پزشکی ندارد!.

/1360/

ارسال نظرات