۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۶۵۰۵۹۴
حجت الاسلام خوبانی:

طلبگی دلی زنده و قلبی بیدار می‌خواهد

طلبگی دلی زنده و قلبی بیدار می‌خواهد
مدیر مدرسه علمیه محمدیه قائمشهر گفت: طلبگی دلی زنده و قلبی بیدار می‌خواهد و با دل مردگی نمی‌توان راه به جایی برد.
حجت الاسلام مهدی خوبانی، استاد حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، به رسالت و جایگاه مهم طلاب در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: طلبگی دلی زنده و قلبی بیدار می‌خواهد و با دل مردگی نمی‌توان راه به جایی برد.
 
وی با بیان این که طلبگی دین است و دین جایگاهش در حافظه نیست که بتوان گفت هر طور که هست این مطالب را حفظ می‌کنم و یاد می‌گیرم، افزود: با دل مرده و قلب غافل می‌توان علوم فنی و صنعتی را آموخت و در حافظه نگه داشت یعنی دل مرده ظرف صنعت قرار می‌گیرد، اما ظرف دین قرار نمی‌گیرد.
 
استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که طلبگی رشته‌ای است که با دین سروکار دارد و یک طلبه به دنبال زنده نگه داشتن دین خود و مردم است و می‌کوشد تا قلب و فطرت مردم را بیدار کند، بیان داشت: به همین دلیل این وظیفه خطیر و مهم با دل مردگی و غفلت دل سازگار نیست.
 
حجت الاسلام خوبانی ادامه داد: نمی‌توان با علوم تجربی تنها به حس و تجربه کفایت کرد بلکه علم دین مربوط به دل است و آن هم دل بیدار که دائماً در طلب خداوند متعال و آفریدگار هستی و سرچشمه وجود باشد.
 
مدیر مدرسه علمیه محمدیه قائمشهر خاطرنشان کرد: همین طلب و تلاش نشانه بیداری و حیات دل است و با همین طلب است که زنده و دائم در پی برقراری ارتباط با خداوند متعال و پیوند با آفریدگار هستی است.
 
استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که دل نوری است که خدا به انسان داده و همواره در پی فهمیدن است تا بفهمد از کجا و برای چه آمده و به کجا خواهد رفت، تصریح کرد: دانستن این مسائل جزء طلب‌ها و خواسته‌های انسان است دل است که جستجو می‌کند تا مبدأ خود را بشناسد وقتی که او را شناخت یاد او باشد و با او مناجات کند و رضای او را بطلبد و به امید همین‌ها زنده است.
 
حجت الاسلام خوبانی با تأکید براین که در طلبگی تنها حواس کافی نیست، بیان داشت: در این مسیر مهم باید دل داشت آن هم دلی زنده و بیدار و از هرچیزی که دل را می‌میراند نیز باید پرهیز کرد.
 
مدیر مدرسه علمیه محدیه قائمشهر، ماه مبارک رمضان را ماه دعا، نیایش و استغفار به درگاه خداوند متعال دانست و افزود: در این ماه با عظمت که ماه میهمانی خداوند متعال بر آن نام نهاده شده همه ما به ویژه طلاب جوان حوزه باید نهایت استفاده معنوی را از لحظه‌های ارزشمند آن ببرند.
 
استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که طلاب به عنوان پیشگامان عرصه تبلیغ دین و معارف اهل بیت (ع) خود باید در عمل به واجبات و ترک محرمات برای جامعه الگو باشند، خاطرنشان کرد: اخلاق، رفتار و اعمال یک طلبه باید به گونه‌ای باشد تا دیگران از دیدن آن به دین و ارزش‌های معنوی گرایش پیدا کنند./950/ت310/ب1
افشین ایمانی
ارسال نظرات