۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۶۵۰۶۱۱

حرم رضوی پایگاه رزمایش خدمت مهربانانه برای دستگیری از فقرا

حرم رضوی پایگاه رزمایش خدمت مهربانانه برای دستگیری از فقرا
رواق امام خمینی در حرم مطهر امام رضا(ع) این روزها تبدیل به میدان فعالیتی بزرگ و جهادی شده تا سفره به ناچار پهن نشده افطار در حرم رضوی، به میان نیازمندان برود.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حرم منور رضوی مدتی است که درب‌هایش به روی زائران و مجاورانش بسته است، اما هیاهو و فعالیت برای خدا و رضای خدا و مجاوران حضرت تعطیلی ندارد؛ شاهد را این روزها می‌توان در یکی از رواق‌های حرم منور رضوی جستجو کرد؛ رواق امام خمینی رحمه الله علیه در حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام این روزها تبدیل به میدان فعالیتی بزرگ و جهادی شده تا سفره به ناچار پهن نشده افطار در حرم رضوی، به میان نیازمندان برود.

روزانه 120 خادم بارگاه رضوی با همکاری و همیاری یکدیگر، فعالیتی از جنس جهاد با زبان روزه به نام «رزمایش مهربانانه» را رقم می‌زنند؛ حرکتی که موجب برکت است و چشم و دلی را در هنگام وعده‌های افطار و سحر روشن و شاد می‌کند و چه رضایتی بالاتر از این برای خادمان بارگاه علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام. در بطن و متن حرکت خدام هستند و جنس حرکت هم خودجوش.

حال و هوای این رزمایش مهربانانه را قطعا هیچکس بهتر از خود خدام نمی‌توانند توضیح دهند؛ هرچند که علاقه‌ای به ثبت و ضبط این لحظات ندارند اما اصرارم به صحبتی کوتاه آنها را نیز مجاب می‌کند.

رضا خاکشور را در حرم مطهر رضوی همه خدام می‌شناسند؛ از پیرغلامانی است که هرگاه سخن از اکرام، اطعام و کمک به زائران، مجاوران و نیازمندان است او را وسط میدان خواهیم دید.

وی از پیرغلامان و کفشداران قدیمی بارگاه منور رضوی و به نوعی نماینده خدام در این حرکت خداپسندانه است؛ وی در خصوص «رزمایش مهربانانه» می‌گوید: خدام بارگاه رضوی هرساله در ایام ماه مبارک رمضان در صحن هدایت پذیرای زائران و مجاوران حضرت رضا علیه‌السلام بودند، اما امسال به دلیل وجود بیماری کرونا این اتفاق صورت نگرفت بنابراین خدام بارگاه رضوی تصمیم گرفتند تا از کنار بارگاه ملکوتی حضرت رضا علیه‌السلام بسته‌های حمایتی خود را برای نیازمندان شهر ارسال کنند

خاکشور با اشاره به حمایت‌های بی دریغ تولیت آستان قدس رضوی از انجام این فعالیت گفت: با توجه به فرمان مقام معظم رهبری در راستای کمک مؤمنانه به نیازمندان و افرادی که در جریان شیوع ویروس کرونا دچار مشکلات معیشتی شدند، تولیت آستان قدس رضوی نیز ضمن موافقت‌های راهبردی اجازه فعالیت در این خصوص را برای خدام حرم مطهر رضوی صادر کردند.

وی بیان داشت: با عنایت‌های خداوند منان و پشتیبانی تولیت آستان قدس رضوی در نظر داریم تا توزیع این بسته‌های حمایتی را تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دهیم.

خادم بارگاه رضوی با اشاره به سفره‌های افطاری گسترده سال‌های پیش در حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: خدام بارگاه رضوی زمانی که به صورت قطع مطلع شدند که سفره‌های اکرام رضوی امسال در برابر میهمانان حضرت رضا علیه‌السلام پهن نخواهد شد تصمیم به اجرای فعالیتی گرفتند که بتوانند مردم را از سفره نعمت رضوی در این شرایط نیز بهره مند سازند.

خدمت و خدمتگزاری خط پایان ندارد

محمد توکلی؛ مدیر امور خدمه آستان قدس رضوی اما در خصوص رزمایش «کمک مهربانانه» خدام آستان قدس رضوی اظهار داشت: تولیت محترم در ابتدای ماه مبارک در جلسه‌ای که با خدام بارگاه رضوی داشتند عنوان کردند که موضوع خدمت و خدمتگذاری در بارگاه علی بن موسی الرضا علیه‌السلام هیچگاه تعطیلی ندارد.

وی افزود: هنگامی که خدام متوجه شدند که امسال در حرم مطهر شاهد سفره‌های اطعام گسترده نخواهند بود تصمیم گرفتند تا به صورت فردی یا گروهی به کمک افراد نیازمند بشتابند، اما مدیریت صحیح تولیت آستان قدس سبب شد تا با برگزاری یک جلسه و ایجاد یک هم‌افزایی در بین خدام زمینه را برای انجام «رزمایش مهربانانه» در رواق امام خمینی رحمه الله علیه فراهم سازد.

مدیر خدمه آستان قدس رضوی با اشاره به روش‌های نوین خدمت رسانی خدام حضرت رضا علیه‌السلام به زائران و مجاوران عنوان کرد: خدام حرم مطهر رضوی به سبب علاقه خاصی که به حضرت دارند، مدام در تلاش هستند تا به هرنحو که می‌توانند خدمتی در راستای آسایش دوستداران حضرت انجام دهند.

مبادا همسایگان باخبر شوند

توکلی بیان داشت: در حال حاضر بسته‌های معیشتی تهیه شده براساس لیست دریافتی از معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی در حال تحویل می‌باشند که در این بخش خانواده‌های دارای معلول و خانواده‌هایی که سرپرست خانوار در زندان به سر می‌برد در اولویت قرار دارند.

وی با اشاره به اهمیت حفظ آبرو و شأن خانواده‌های نیازمند تصریح کرد: نحوه توزیع بسته‌های حمایتی به گونه‌ای است که حرمت خانواده‌ها به صورت کامل حفظ شود به گونه‌ای که در هنگام توزیع حتی همسایه نیز باخبر نشود.

به سراغ یکی دیگر از خدام این عرصه می‌روم؛ نامش مجید باغبانی است؛ از خدام بارگاه رضوی است و با بیان اینکه توزیع بسته‌های حمایتی تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت گفت: با توجه به برآوردهای صورت گرفته در نظر داریم تا پایان ماه مبارک 50 هزار بسته حمایتی در بین خانواده‌های نیازمند در شهر مشهد و حاشیه شهر توزیع شود.

14 کالا در بسته‌های مهربانانه

وی با اشاره به وجود 14 کالا در بسته‌های حمایتی عنوان کرد: برنج، روغن، رب گوجه، سویا، جوپرک، ماکارانی، پنیر، خرما و بسته‌های فرهنگی و بهداشتی در این بسته‌های حمایتی گنجانده شده است.

باغبانی با بیان اینکه شناسایی محرومین در سطح شهر و حاشیه شهر به صورت منظم در حال انجام است گفت: روزانه یک هزار بسته حمایتی در شهر مشهد توزیع می‌شود که خانواده‌های نیازمند بدون حمایت از سوی دستگاه‌های متولی در رأس آنها قرار دارند.

خادم بارگاه رضوی عنوان کرد: توزیع بسته‌های حمایتی براساس کد ملی سرپرست خانوار صورت خواهد گرفت تا نظم بیشتری به سامانه توزیع عادلانه بخشیده شود.

وی با بیان اینکه برخی از خدام روزانه 18 ساعت فعالیت در این بخش دارند گفت: انجام فعالیت‌های سخت و طاقت فرسا در حرم مطهر یک لذت است زیرا ما خود را وقف حضرت رضا علیه‌السلام و زائرانش کرده‌ایم، اما آنچه این روزها قلب مارا بسیار آزرده کرده است، دیدن حرم مطهر رضوی بدون زائران و مجاوران است که تلاش می‌کنیم با این قبیل حرکات مقداری از آلام خود بکاهیم.

آشنایی از دیگر پیرغلامان حاضر در میان خدام حرم مطهر رضوی است که در این حرکت خداپسندانه حضور دارد؛ وی هم با بیان اینکه ماه مبارک رمضان حرم مطهر همواره شاهد سفره‌های گسترده اطعام و برکت حضرت رضا(ع) بوده است، گفت: خدام زمانی که مطلع شدند نمی‌توانند بر سر سفره‌های اطعام رضوی به زائران حضرتش خدمت کنند، تصمیم گرفتند تا سفره رضوی را به جای حرم مطهر در خانه نیازمندان پهن کنند.

وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و مساعدت‌های تولیت آستان قدس در خصوص واگذاری رواق امام خمینی رحمه الله علیه به انجام «رزمایش مهربانانه» خاطرنشان کرد: بسیاری از خدام به صورت فردی یا با کمک خیرین خارج از حرم مطهر تلاش می‌کردند تا گره‌ای از مشکلات خانواده‌های نیازمندان باز کنند.

خادم بارگاه رضوی با بیان اینکه تمامی هزینه‌های صورت گرفته برای تهیه محتویات بسته‌های حمایتی از سوی خدام و خیرین تأمین شده است، تصریح کرد: بودجه انجام این طرح به صورت کامل توسط خدام و خیرین تأمین شده و در این بین نیز بسیاری از مدیران آستان قدس که علاقه‌ای به انتشار اسامی خود ندارند به صورت فردی به این حرکت بزرگ کمک کرده‌اند.

آشنایی با بیان اینکه خدام از دیدن حرم مطهر خالی از زائران و میهمانان حضرت رضا علیه‌السلام رنج می‌برند اظهار کرد: خدام بارگاه منور رضوی با انجام این رزمایش بزرگ مهربانانه و رساندن بسته‌های حمایتی به دست خانواده‌های نیازمند آنها را به سفره علی بن موسی الرضا علیه‌السلام دعوت می‌کنند و در اصل اگر آنها نتوانسته‌اند به زیارت بیایند، این خدام هستند که برای دستبوسی آنها درب منزلشان حضور پیدا می‌کنند.

در جریان گفت‌وگوهایم هرگاه با یکی از خدام همکلام می‌شدم از آنان می‌پرسیدم فعالیت طاقت فرسا با دهان روزه سخت‌تر است یا صحن‌های بدون زائر؟ که متفقا اشک در چشمانشان حلقه می‌زند؛ خدام حرم این روزها سخت مشغول هستند؛ هرچند که حرم تعطیل است اما خدمت و خدمت‌رسانی در آستان قدس رضوی و حرم امام هشتم علیه‌السلام یک جریان سیال و همیشگی است./864/د101/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات